svett *sanning el. myt?*

Fiorano

Trådstartare
När jag var liten lärde jag mig att man kunde se på hur hästen svettades om den arbetade med bakbenen. Då skulle hästen vara svettig i flanken nämligen. Stämmer det verkligen?

Hur mycket kan man egentligen säga om hur hästen arbetat utifrån var den har svettats?

Sv: svett *sanning el. myt?*

hmm.. jdu de va en ganska intressant fråga faktiskt!:) Skulle också vilja veta=P
Min pålle svettas oftast runt flanken/halsen .. bra elr dåligt?:D

Tror inte man kan se riktigt hur man har arbetat med hästen genom att titta på hur svettig den blivit. Min häst bli lätt väldigt svettig av ett lugnare arbetspass på säg 45 min varav ca 20 min är trav/tölt. Medans en annan häst i stallet kan ridas i säg 1 timme med ca 40 min tölt/trav och ändå inte bli lika svettig som min häst :)

Mycket individuellt. Kan ju säga att min häst bli supersvettig på hals, mage, länd medans stallkompisens häst bara blir svettig på halsen och ibland (väldigt sällan) även på magen. Som sagt mycket individuellt :D

vet inte heller...
jag har lärt mig som liten att om hästen skummar mellan bakbena så har den jobbat bra med baken!
min häst svettas väldigt lätt! Han svettas över hela kroppen mycket! Men för att få honom att skumma mellan bakbena, då får man jobba lite mer, både han o jag ;)

Jag hade en häst som alltid svettades i pannan:D

vet inte heller...
jag har lärt mig som liten att om hästen skummar mellan bakbena så har den jobbat bra med baken!
min häst svettas väldigt lätt! Han svettas över hela kroppen mycket! Men för att få honom att skumma mellan bakbena, då får man jobba lite mer, både han o jag ;)

det där har jag oxå hört i alla år :D och det är lika med min häst, han svettas väldigt lätt han med. men skummar inte fullt lika lätt mellan bakbenen :D

Det här har vi avhandlat på Dressyr.

Bara svettig på hals o bog- inget jobb bak.

Det ultimata är mest skum mellan bakbenen o flanken.

När jag var "liten" fick jag lära mig att hästensvettades mellan bakbenen om den arbetade rätt (skum eller inte)

Svett på halsen/bogen berodde på stress... :confused:

Dimma brukar svettas lite överallt. :angel: främst under sadeln och mellan bakbenen. Vid hårdare pass är hela hon svettig!

Så var min skolhäst...han svettades alltid i ansiktet....har hört uttrycket att hästar som svettas i ansiktet pannan, tänker väldigt mkt!!! :)
Lite ovanligt är det ju iallafall...men annars tror jag inte svettningarna har ngn betydelse bara man tittar på människor det är ju samma där..

Min häst svettas alltid på magen och mellan bakbenen vid ett lättare dressyrpass eller uteritt. Tränar jag hårdare eller tömkör så svettas han även i flankerna och ibland på halsen om det är varmt ute och skummar mellan bakbenen. Han skummar väldigt lätt mellan bakbenen räcker det är varmt ute.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Min häst svettas inte alltför lätt men när hon gör det är hon svettig mellan bakbenen (oftast) som är positivt :idea: Hon svettas även i ansiktet och lite under sadelgjorden. Hon svettas bara över hela kroppen om det är riktigt varm och jobbat hårt.!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 143
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 357
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 687
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31