Svett märken

Sv: Svett märken

min häst får oxå ibland torra fläckar, frågade min tränare om dessa och hon sa att sadeln inte trycker mot bogbladen= att de kan röras fritt.
Det uttalandet från tränaren tyder på att han/ hon inte har mycket hum om hur en sadel ska passa så jag skulle inte fråga denne mer om råd om sadelpassning. -men han/hon kan säkert vara en bra tränare för det! :D

Det uttalandet från tränaren tyder på att han/ hon inte har mycket hum om hur en sadel ska passa så jag skulle inte fråga denne mer om råd om sadelpassning. -men han/hon kan säkert vara en bra tränare för det! :D

Ja jag tyckte det lät lite skumt...

hej du!
Jag tycker det låter som att han har växt ur sadeln.. Tyvärr!
Om den redan är liten å inte han växt klart så måste du nog byta.
Det betyder ju att det är ojämnt tryck om det blir såna fläckar så de e nog bara att byta sadel igen :(

Jo jag har insett att jag måste ut och leta sadel igen :-(
Vet ej vad jag ska försöka leta efter, en kort och bred är jag medveten om. Men min Weaver är kort och rundad, och q bom.
Ska jag upp i full eller x full tror ni?
Eller är det bara att prova och prova?

Jo jag har insett att jag måste ut och leta sadel igen :-(
Vet ej vad jag ska försöka leta efter, en kort och bred är jag medveten om. Men min Weaver är kort och rundad, och q bom.
Ska jag upp i full eller x full tror ni?
Eller är det bara att prova och prova?

Hej. Men innan du provar och provar så mät hur många grader bred hästen är också. Det är ju inte bara längden som är viktig. Bredden på bommen är ju också väsentligt.

En fråga angående westernsadlar: Hur anger man oftast bomvidden på en westrnsadel? Är det liknande hur man gör på sadlar av engelsk typ? Dvs man anger vidden som t ex smal, normal, vid eller extra vid?

Detta tycker jag personligen är helt värdelöst eftersom det inte alls visar exakt hur stor bredden verkligen är.

Så mitt tips är fortfarande att du bör mäta din häst och sedan få sadeltillverkaren/försäljaren att redogöra för hur bred sadeln är i grader.

Jag vet inte heller hur man anser att en westernsadel ska ligga men jag förmodar att den inte ska ligga på bogbladet.

Här kan du få tips hur du mäter din häst:

http://www.stalleldshestra.nu/Sadelinp.htm

Man kan mäta med en tumstock, rita av på ett papper och sedan mäta med en gradskiva. OBS! Tänk på att inte trycka ner vinkeln på tumstocken (eller vad du nu använder) i manken. Du måste ju lämna en bit för mankfriheten. Trycker du ner för mycket blir vinkeln fel.

Senast ändrad:

Bra och informativ visning av mätning av på rygg vinkeln. Nu ska jag ta och testa att mäta, och se hur jag får fram vinkeln..
Går det även att försöka mäta vinkeln på min sadel?
På liknande sätt?

Hmm...ledsen men där vet jag inte om jag vågar mig på något tips.

Vad jag har hört så mäter man vidden på sadlen på "naken" bom. Vet inte hur det blir när den är klädd med allehanda läder och stoppning etc.

Kanske någon annan vet?

Men jag hittade faktiskt denna tråd:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=775416&highlight=bomvidd+sadel

Bläddra ner så är där bilder mm. Men hur man praktiskt överför de måtten man får där till gradantalet på hästen vet jag inte :crazy: Detär ju inte gradantalet de har mätt på bilderna.

Men du kan ju alltid ringa någon sadelförsäljare och fråga hur man kan ta reda på vilken bomvidd du har :idea:

Usch, knepigt med dessa sadlar oavsett om det är western eller engelskt :confused:

Senast ändrad:

Så mitt tips är fortfarande att du bör mäta din häst och sedan få sadeltillverkaren/försäljaren att redogöra för hur bred sadeln är i grader.

Jag vet inte heller hur man anser att en westernsadel ska ligga men jag förmodar att den inte ska ligga på bogbladet.

.

En westernsadelbom (SemiQH o QH) ligger på 90 grader o Full QH håller ungefär 93 grader. Det som skiljer mellan storlekarna är bredden på "the gullet". Så om hästen håller högre gradtal så kommer sadelbommen att ligga an endast på kanterna framtill, ( vilket ju inte är så bra!)

Det gäller samma regler för hur sadeln ska ligga oavsett vilken sadeltyp man använder. Bogarna ska vara fria annars gör det ont!

Idag får jag ut en sadelutprovare och ska ev, testa några sadlar, så nu hoppas jag hitt någon som passar bättre!

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 809
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 193
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar