Svett märken

P

Plogflickan

Tjena i sommarvärmen!
Jag hoppas någon som kan vill hjälpa mig!
Jag har en Trail sadel weaver, Q bom som jag haft sedan höstas på min klb travare och varit mkt nöjd!:) Men sett sista tiden att han haft torra runda märken ca 10cm stora på var sida om manken.:cry:
Vad tror ni att det betyder, NY sadel igen?? Han håller ju som sagt att bygga om sig till ridhäst istället för vagnshäst.
Tror ni det räcker med att byta till en tunnare padd, typ filtpadd
eller ska man prova någon uppbyggnads padd? Eller nåt i den stilen.
Jag ska även ta kontakt med en utprovare om jag ska byta sadel, men efter som inte pållen är färdigt i sin muskelatur så kanske man kan padda om?

Hoppas ni förstår min fråga.

Sv: Svett märken

Min första tanke var att bomen kan vara för smal.... Eftersom din häst håller på att bygga muskler (och är ett klb) så tror jag du bör satsa på en bredare sadel. Rider man med en för smal sadel på en häst som håller på att bygga muskler kan det resultera i att hästen bygger muskler på fel ställen. Har själv råkat ut för detta med vårat eget klb sto. Prata med din sadelutprovare och hör vad han tycker.
Förstår helt och hållet att du kanske inte vill köpa ny sadel hela tiden, men de kan vara svårt att padda om en sadel som är för smal, de är lättare att göra de med sadlar som är för breda.
Du kanske helt enkelt får köpa en ny sadel... men som tidigare sagt, prata med din sadelutprovare först! De är alltid bättre om man får se hästen och sadel med egna ögon!

Kallblodstravarna har ofta kort rygg så jag tror att sadelbommen är för lång, så att den bryggar, har sett det på flera kallblod. En annan teori ar ätt vinkeln på din häst är större än 90 grader o då kommer bommen att stå på kanterna o det blir punkttryck. Det är inte lätt att veta så här på avstånd, man måste se det med egna ögon. prova en Full QH sadel o rid o kolla hur det ser ut efteråt.

Ja jag har ju märkt att det här med sadlar inte är lätt, inne på min andra nu, och hästen är ju inte mkt jobbad i ridning...:confused: Första en Rocking R ropingsadel, och nu en kortare weaver rundad då den första var för lång......
Det är då lättare med en sele för den kan man ställa om nästan hur mkt som helst;)
Är det någon som har tips till en bra beg sadel modell som kan passa åt en ganska normalbyggd klb travare, han är ganska rak i ryggen , men är mkt kortare än vad travisarna brukar vara. Och börjat att bygga muskler på ryggen. Han är inte jätte vid.
För mig som är en travmänniska är det en djungel, så jag tar tacksamt imot alla tips och ideer från er i westernvärlden:)

Hej! Jag hade en paint ett tag på foder och då hade jag samma problem som du. Runda torra fläckar på varsin sida om manken. Och det betyder att sadeln inte kommer ned tillräckligt på ryggen utan bomen är för smal och ligger och vilar på bogbladen. Det kan t o m vara så att du känner varje steg som ett slag i sadeln när hästen rör frambenen. Rider man så här länge så förstör man hästens bogblad och hästen kan även bli låst i bogarna eftersom den tar kortare steg hela tiden för att bommen på sadeln tar emot. Det finns olika profiler på träbommarna och olika modeller (arabbom vid fram och smal bak, quarterbom smal fram och vid bak) det finns även olika bladvinklingar. Men prova med ett lakan under sadeln när du rider. Hästen ska vara jämt svettig och inga tryckmärken och inga torra fläckar. Enda stället som ska vara torrt är längs ryggraden. Lycka till!

Det finns korta och bra sadlar som ligger mellan 60 - 65 cm. Jag har en kort till min Welsh Cob. Det är en Trail XXL för mycket korta och breda hästar. Inköpt på Hov&Tass

Försök hitta en sadel med Ralide-bom oavsett fabrikat. De är ungefär 5 cm korrtare i bommen än en träbom, o når kortare i vuxenstorlek hittar du inte. Skirtens storlek eller form har inget mad saken att göra.

Försök hitta en sadel med Ralide-bom oavsett fabrikat. De är ungefär 5 cm korrtare i bommen än en träbom, o når kortare i vuxenstorlek hittar du inte. Skirtens storlek eller form har inget mad saken att göra.

Jo men Bill, visst inverkar skirtens längd/form/storlek en del? Fast kanske inte direkt på "ryggen" utan snarare på höftpartiet. En för lång skirt som går emot hästens höftled vid ex. voltarbete resulterar ofta i att h*n inte vill ställa sig ordentligt eftersom det petar till i varje språng. Vilket i sin tur resulterar i låsningar, dumpade bogar och tappad samling i slutänden... Så nog katten ska man faktiskt fundera på vilken skirt man väljer.... har du aldrig sett en stackars arab med en för lång skirt? Det ser rätt roligt ut, om man har dödgrävar humor då förstås..

Kramet.

(orkar inte ens nästan försöka få det att varken låta vettigare, proffsigare eller ens förståeligare - men du är smart - du fattar vad jag menar)

Jo men Bill, visst inverkar skirtens längd/form/storlek en del? Fast kanske inte direkt på "ryggen" utan snarare på höftpartiet. En för lång skirt som går emot hästens höftled vid ex. voltarbete resulterar ofta i att h*n inte vill ställa sig ordentligt eftersom det petar till i varje språng. Vilket i sin tur resulterar i låsningar, dumpade bogar och tappad samling i slutänden... Så nog katten ska man faktiskt fundera på vilken skirt man väljer.... har du aldrig sett en stackars arab med en för lång skirt? Det ser rätt roligt ut, om man har dödgrävar humor då förstås..

Kramet.

(orkar inte ens nästan försöka få det att varken låta vettigare, proffsigare eller ens förståeligare - men du är smart - du fattar vad jag menar)
Jodå, jag förstår vad du menar, men om du har en rejäl pad som är värd namnet så ska ju inte skirten nudda hästen . Men problemet med flera sadlar är att skirten är hopremmade i mitten ända bak till kanten o då blir det de problem du nämnero det beror på konstruktionen, inte längden.

I wesvers sadlar sitter det en ralidebom så nåt kortare än den det kan du nog inte hitta. F ö en bra välgjord sadel, TROTS att den är fabrikstillverkad!

Jodå, jag förstår vad du menar, men om du har en rejäl pad som är värd namnet så ska ju inte skirten nudda hästen . Men problemet med flera sadlar är att skirten är hopremmade i mitten ända bak till kanten o då blir det de problem du nämnero det beror på konstruktionen, inte längden.

Håller med halvt om halvt, iaf delen om hopremmningen.

däremot så ifrågasätter jag att padda upp så mkt.. Är det inte isf Betydligt vettigare att köpa en sadel som faktiskt inte stör hästen än att behöva bulla upp med hur mycket paddar som helst? Samt.. helst ska ju paden sticka ut en bit bakom skirten och nog för att paddarna är mjuka, men ska du ha en padd tjock nog för att lyfta upp skirten så den itne går emot höfterna så får du ha en orderntligt tjock padd och dom är faktiskt inte direkt rörliga heller.. så dom borde ju, logiskt sett, störa hästen dom med? (ska f.ö. experimentera med det där på min shettis.. :D)

Min häst får också torra fläckar. Har en sadel med qh bom. Provade med att lägga på en sadel med vidare bom, full qh, men det såg exakt likadant ut efter ridning! Båda sadlarna "lägger sig tillrätta" bra när man provar dem utan pad. Vinkeln mot hästen verkar ok. Denna häst är inte speciellt bred, men inte jättesmal heller.

Hej Ginn!
Ser dina torra märken ut ungefär som på min pålle?
se länk: http://web.telia.com/~u27812094/page11.html

Inga dunder foton men man ser ungefär.
Vad har du för häst typ? Lika så min en normal klb travare och de är sällan jätte breda, även om det finns....

Hmm! Ser ut som de fläckar jag alltid har haft på min lilla unghäst :(
Har provat och ägt massor av olika sadlar ca 20 st men alla har sett ut på detta vis :confused:
Tills nu när jag har köpt en arabsadel, Då är dessa torra fläckar helt försvunna :banana:

min häst får oxå ibland torra fläckar, frågade min tränare om dessa och hon sa att sadeln inte trycker mot bogbladen= att de kan röras fritt.

Hej. Jag vill först säga att jag inte är någon western-människa, råkade bara komma in på detta forum. :)

Men jag måste säga att jag håller med "Bill" som menar att sadeln antingen är för smal eller för lång. Eller kanske båda?

Du nämner att hästen inte är jättevid? Men kanske det är som i vårt fall dvs hästen är vidare än vad man tror. Har du mätt vilken mank-vidd han har? Alltså graderna?

Jag köpte en sadel för några dagar sedan, i och för sig ingen westernsadel men det kvittar ju. Sadeln har utbyttbara koppjärn och den levererades med ett järn i storlek "vid". Sadeln var alldeles för trång vid manken och jag tog ut koppjärnet och mätte. Det var 90 grader (Var inte din sadel det också?)

Problemet är bara att vår häst är ca 111 grader över manken! Och då har han ändå gått och haft semester ett bra tag nu så han kommer att bredda sig ännu mer när ridningen kommer i gång.

Så om du inte redan gjort det så är mitt tips att mäta vilket gradantal din häst har för då får du ett litet hum om vilken sadel du ska ha.

Varför remmar man egentligen ihop dem så? Det är ju inte så på alla sadlar men det känns som det borde vara större risk att den skaver då. Det borde väl vara bättre att de är lite lösa i bakkanten.

Hej Ginn!
Ser dina torra märken ut ungefär som på min pålle?
se länk: http://web.telia.com/~u27812094/page11.html

Inga dunder foton men man ser ungefär.
Vad har du för häst typ? Lika så min en normal klb travare och de är sällan jätte breda, även om det finns....

Skulle tro att bommen på din sadel är för lång så att den bryggar, o det kan göra att det blir torra fläckar. Kallblodstravarna är oftast korta i ryggen

Varför remmar man egentligen ihop dem så? Det är ju inte så på alla sadlar men det känns som det borde vara större risk att den skaver då. Det borde väl vara bättre att de är lite lösa i bakkanten.
Det är dels för att du som köper sadeln ska tycka att den är snygg med en fin fläta där bak, dels för att de som tillverkar den inte bryr sej om funktionen som det verkar

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 809
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 193
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar