Svett-/fleecetäcke

J

Jappalou

Har hört så mycket olika om detta nu så vill ha era åsikter. Fungerar det att använda ett fleecetäcke för att "torka" hästen efter ex dusch eller rekommenderar ni snarare ett svettäcke? och vad är funktionsmässigt skillnaden?
tacksam för svar! :)

Sv: Svett-/fleecetäcke

Själv brukade jag använda fleecetäcke till ponnyn jag hade.
Vet inte riktigt hur det fungerar funktionsmässigt om man jämför med ett vanligt svettäcke, förutom att det transporterade bort fukten från hästen och avdunstade från täcket. Hon brukade iallafall bli torr snabbt med hjälp det :bump:

Hej!

För att en blöt/svettig häst ska torka behöver man tillföra värme, ett svetttäcke eller fleecetäcke tar bara upp kondensen som bildas - täcket blir blött. Så för din häst gör det nog varken till eller från ;)

/Em

Kan tillägga att jag bytte täcke när det dragit åt sig fukten.
Hur fungerar det med ett ylletäcke?

fleece funkar, men jag skulle hellre välja ett ulltäcke. Sen finns många material som är jättebra på att dra ur fukten.

Jag gjorde ett test mellan fleece och ulltäcken efter ett oväder dragit förbi och mina två hästar var blöta. häst 1 fick ett fleecetäcke på sig, häst 2 fick ett ulltäcke på sig.

När sen häst 2 hade torkat och blivit varm (och mindre öm i muskleraturen på ryggen) gick jag till häst 1 och kollade. Han var inte ens i närheten av att vara torr och täcket var genomblött. Ulltäcket var inte ens fuktigt.

Så jag drog slutsatsen: mycket blött som ska bort = ulltäcke, bara svett som ska bort = ulltäcke eller fleece.

Liknande trådar

Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
460
Senast: Lilla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 964
Senast: Derivata
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 355
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka