Sverre är skadad

lady_vip

Trådstartare
och dessutom försvunnen.

Igår kom min pappa hem och sa att han hade sett min ena katt trebent, något hade hänt med det ena bakbenet. Jag gick självklart ut och ropade och letade direkt, men ingen katt visade sig.
Nu har jag precis kommit hem och möts då av min kusin som säger samma sak och att han ligger i stallet och morrar och skriker. När jag går ut i stallet ligger han inte där (såklart, de har säkert sprungit in och ut och inte kunnat lämna honom ifred).

Problemet är att det är en vildkatt i grunden, han är hyffsat tam mot mig. Men det är en utekatt som jag har skött sidådär, jag har avmaskat och gett honom mat och erbjuder även varm viloplats och sällskap i form av min andra kasterade hankatt. Han är fortfarande inte kastrerad (har nog haft tid 10 gånger och varje gång har han hållt sig undan).

Antingen har han blivit påkörd, vilken inte verkar troligt med tanke på trafiken här eller så har han varit i slagsmål och blivit biten och infekterad på nåt sätt, är mina gissningar även om mer säkert har kunnat ske...

Men hur tusan ska jag kunna fånga honom???????? Jag vet ju inte ens var han är!

Och ja, oförsäkrad vildkatt kör jag inte iväg för någon avancerad vård, är det brutet eller så så blir det avlivning, men han kan ju inte gå runt här och lida...

//E

Sv: Sverre är skadad

Åh, tack... Tänkte inte ens på fälla, för det har vi ju själva *hjärndöd*

Vi ska leta idag under dagen och har inget hänt så åker fällan ut i kväll...

//E

Ett tips är att rigga den med tonfisk. Skadade katter kanske inte är superpigga på att äta, men tonfisk luktar så pass mycket, så det borde fungera.
Jag önskar dig lycka till, och hoppas inte den lille missen är allt för illa däran! :(

Det hoppas jag också... Men prognosen är väl inte på topp direkt...

Ingen katt har än synts till iaf.

//E

Håller tummarna att han hittas och att det inte är någon allvarlig skada han har :crazy:

Han är fortfarande inte funnen. Tydligen hade vår kattfälla åkt till tippen, men en kompis kommer hit med en i morron, så vi får hoppas att det inte är för sent då...

Jag har letat överallt! Fattar inte var han kan vara och vet ju inte hur pass mycket han kan röra sig heller...

//E

Katter drar sig ofta undan om dom är allvarligt skadade så oddsen för att du hittar honom är kanske inte så goda:(

Jag tror inte det heller.... Fällan kommer iaf idag, har gått och tittat lite och vet nog ungefär var jag ska ställa den.

Blir så irriterad på min kusin som inte kunde låta honom vara ifred, då kanske jag inte hade haft detta problemet nu.

//E

Han är fångad!!!!!

Och ser dessutom ut att må rätt bra! Fällan anlände för en timme sen, så vi gillrade den med tonfisk och stod bara och pratade ute på gården, helt plötsligt smällde den igen och i den satt han.

Han är skinnflådd på ena bakbenet, men inget ser brutet ut. Så nu får han sitta kvar i fällan, ev. tills i morron så vi kan åka till veterinären med honom.

//E

Nä, inte om det inte är brutet.

När min pappa beskev honom så uttryckte han det som om benet var 4 gånger sin storlek och då tänkte jag att det kanske var alldeles söndertrasat och förstört... Han är trots allt inte särskilt tam och det är inte rätt att gipsa och vårda en sån katt så då, tycker inte jag iaf. Jag utsätter inte mina djur för lidande, och undviker helst psykiskt lidande också, vilket det hade blivit om han skulle vårdas veckovis.

Men nu ser det ut som om det är en antibiotikakur och lite bandage som ska på så är han som ny!

//E

Man gipsar sällan brutna ben på katter i vilket fall;)

Va skönt att du fick tag i honom iaf, hoppas det löser sig nu:D

Fast det kvittar, att tvinga honom att sitta i sjukhusmiljö hade varit djurplågeri.

Tack för alla tips :D!!

//E

Vad skönt att det har ordnat sig! :)

Passa på att få honom kastrerad nu när han ändå ska in till veterinären.:idea: Det brukar inte kräva någon eftervård!

Precis min tanke, så nu blir allting fixat :D

Funderade lite på vaccinering. Jag är väldigt noga med hundarna när det gäller vaccination, men katterna är det ingen reda med, tyvärr. Hur pass viktigt är det med vaccination...? Jag har ju bara dessa två, men det finns en hel del strykarkatter i trakterna som vi försöker hålla efter, men de kan ju bära på smitta ändå.

//E - känner mig som världens sämsta kattägare, men jag lovar att de lever ett gott liv.

En vuxen utekatt är har i regel ganska bra imunförsvar naturligt, visst kan du vaccinera honom om du vill det men frågan är om det ger så mycket..

Världens sämsta kattägare? Skulle det vara någon som bryr sig både om egna och halvvilda katter? ;) :bow: till dig! Jag är säker på att dina katter lever ett mycket gott liv!
Det en vaccination ger borde väl vara att katten inte riskerar sprida ev. virus vidare, även om han inte blir sjuk själv? *funderar*
Men fråga veterinären så får du ett bättre svar!

Liknande trådar

Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 867
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 431
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Lager
·
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
2 949
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Sånger som du hatar
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur