Sveriges mest hästtäta kommun?

M

majjijann

Fick frågan här om dagen och lovade kolla upp detta. Finns det någon ranking? Länka gärna.

Sv: Sveriges mest hästtäta kommun?

Förut var det iaf Vallentuna, deras slogan är t o m "var tredje invånare är en häst". Men jag vet inte om den fortfarande leder :)

Vet bara att Västra Götaland är det hästtätaste länet, men jag vet inte vilken kommun som är hästtätast...

Jag skulle vilja veta vart Roslagen hamnar på listan? :)

Vi har ju i alla fall minst 9 stycken ridklubbar anslutna till SvRF ;)

Det hade ju varit enklare om Roslagen varit en egen kommun om man nu inte för enkelhetens skull väljer att kalla Norrtälje för Roslagen. ;)

Ja precis. Jag vet inte hur långt "Roslagen" sträcker sig?
Men jag kom precis på en till klubb i så fall om man ska räkna med Hallstavik och bortåt?

Rådmansö hästsportförening
Ridklubben Norrtälje Ryttare
Tullnäs
Roslagens rid och körklubb
Rånäs
Rimbo
Vätö
Edsbro
Roo gård
Hallstavik

Som sagt... en hel del klubbar är det och säkert ännu mer beroende på hur långt man vill att "roslagen" ska sträcka sig?
Vet inte heller hur stort man räknar Norrtälje kommun?

Men det ligger i Stockholms län i alla fall... Men det gör ju Vallentuna med så

Det där är ju länsvis räknat om man läser artikeln (som dessutom är från 2006).

Vallentuna lär ska haft en häst på var fjärde invånare för ett antal år sen (dvs var femte invånare var en häst) men om det fortfarande stämmer vet jag inte.
Det stämmer inte längre, Antalet hästar är ungefär samma, men befolkningen har ökat.

Halvt kl.

Det är väl irrelevant hur många som bor i kommunen. Vilken kommun har flest hästar, helt enkelt?

Hästtät brukar väl ändå definieras som hästar per invånare, eller snarare tvärtom.

Gå in på SCB och sök på hästantal, att Gotland anses hästtätat beror på att de finns färre invånare i förhållande till hästar. I Vallentuna finns t ex flera hästar än på Gotland, men också flera innevånare numera.

Men jordbruksverket har gjort en inventering av hästantalet, och jag tror om inte minnet sviktar att antalet är ca 360-370000 hästar över hela landet. Statistik för det bör man kunna finna på just SCB.

Halvt kl.

Det är väl irrelevant hur många som bor i kommunen. Vilken kommun har flest hästar, helt enkelt?

Man brukar räkna per invånare, annars måste det ju bli per kvadratmeter eller något eftersom alla kommuner är olika stora till ytan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 067
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka