Sverigeloppet -sulky/monté

oki

Trådstartare
Ja, så är det då dags. På en del banor har de redan kört uttagningsloppen över den lite ovana distansen 1140 meter.
Ni som varit på plats och sett loppen live, hur har de körts och i vilka tempon?

(måste ju börja fundera över taktikupplägget :cool: om det ska bli full gas eller skaffa slagläge och "spara" lite till slut...)

Sv: Sverigeloppet -sulky/monté

du det är bara att gasa! det kan gå undan!

här har det inte körts än men en av skolans hästar ska va med i sverigeloppet (montén) på måndag.. det borde passa honom görbra för han brukar lägga av efter ett varv :angel:

Min stackare som tappar i autostart....Jo vi kom med på Åby.

Våran SURFINIA startar i sverige loppet på solvalla på onsdag den 6 juni...tyvärr fick vi spår 8....men hon e ruggigt snabb ut och tål tuffa resor.
Bara 2:dra monte starten för henne hoppas hon gör ett bra lopp bara så e jag nöjd.
Hon kändes tydligen ruggigt fin i dag i intervallerna.

6:e spår för min....
Provlopp i morgon så får jag se om formen finns kvar.

våran har spår 1 men det var 2.5 månad sen han starta så vi får väl jaga pengar i första hand :)

Och vi har spår ett i sulkyuttagningen och den som startar i monté har spår fyra.

Romme idag:

Sulky- Simb Mirage, 1.12.2, efter lopp bakifrån

Monté- Rick Hill Classic, 1.13.0, rygg ledaren, som galopperade in på upploppet.

För sent att anmäla till? Vilka banor?

Varje bana kör ett (sulky)uttagningslopp endast öppna för hästar i a- eller b-träning vid resp bana. Jägersro kör sitt uttagningslopp den 12 juni, anmälan den 5:e.
Ett montélopp rids i varje banregion öppna för hästar inom regionen. Detta rids (för dig) i region 7 den 8 juni i Kalmar. Anmälan var i morse...

Monté- Rick Hill Classic, 1.13.0, rygg ledaren, som galopperade in på upploppet.

Hmm...tror inte min montéhäst kan stava till såna farter i mer än 500 meter...:rofl: fast hon har ju förvånat förr...:D

Vi testar lyckan i kalmar! I monte har vi Fanny Fearless med spår 7och i sulky pappas å min gamling Re Miracle med spår 6.

*KL*

Åhh jag kul att få rida över så kort distans *vill göra*

Ett tips... Backa inte ner, det är för kort distans för dte... Gå hellre 3-4é spår i jämt tempo & öka om det går.

Mållinjen kommer fortare än man anat! :D

*KL*

Åhh jag kul att få rida över så kort distans *vill göra*

Ett tips... Backa inte ner, det är för kort distans för dte... Gå hellre 3-4é spår i jämt tempo & öka om det går.

Mållinjen kommer fortare än man anat! :D

Det beror väl alldeles på hur loppet blir kört, kör de 1.08-1.10 första 500 kanske det inte är någon höjdare att ligga i fjärdespår runt om?...Men om de däremot bara kör 1.11-1.13 ska man ju inte backa sig sist precis.

Jag såg förresten en supersprint på jägers för inte så länge sedan där hästen som vann satt ganska långt bak i fältet. :idea: Kommer ihåg det för de snackade i vinnarcirkeln om vad ledningen har för betydelse i sådana här lopp.

Det beror väl alldeles på hur loppet blir kört, kör de 1.08-1.10 första 500 kanske det inte är någon höjdare att ligga i fjärdespår runt om?...Men om de däremot bara kör 1.11-1.13 ska man ju inte backa sig sist precis.

Finns det något montélopp som har öppnat 1.08 :confused:

Jag skrev att man inte skulle BACKA bak... att man skulle hålla det tempot man hade, inte axa med ett stolpskott som försöker ta livet av hästen! :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Finns det något montélopp som har öppnat 1.08 :confused:

Jag skrev att man inte skulle BACKA bak... att man skulle hålla det tempot man hade, inte axa med ett stolpskott som försöker ta livet av hästen! :smirk:
Antagligen inte då detta är väl första gången det körs montélopp över 1140? Menade även "sulkyloppen", de kan gott och väl öppna ner mot 08.

Antagligen inte då detta är väl första gången det körs montélopp över 1140? Menade även "sulkyloppen", de kan gott och väl öppna ner mot 08.

Jag pratade om Monté så klart!
Att gå ett lopp i 4é spår med sulky skulle väl inte ens en idiot göra!
Folk backar så fort det öppnas mellan 1.15-1.17... i montéloppen!

KL
Nu så är det ena försöket avklarat. Mill Gibson från spår 1 spetsade men började hänga i grejorna tidigt, redan efter 400 m. Första 500 m efter 10,5. Höll ledningen in på upploppet men orkade inte hålla ihop travet längre utan galopperade och blev diskad. Normalt klarar han sådana öppningar utan problem även över medeldistans...
Pulsen var hög länge efter loppet och det är bara att konstatera att vi har ytterligare en sjuk häst i stallet. :mad:
Nu blir det blodprov på samtliga i stallet i morgon bitti. :(

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar