Mer faktakoll helt enkelt. Kriminaliteten har helt enkelt inte ökat på något katastrofalt sätt, om man tittar på faktiska omständigheter.
Det beror alldeles på hur en ser på saker och ting, som tex att statistik inte säger sanning om annat än det en frågar efter. Förs tex inte statistik över somliga saker så finns det ju inte. Tex förs inte statistik över de nu i tråden nämda fenomenet gruppvåldtäkter där det finns två eller fler förövare. Den typen av statistik finns helt enkelt inte i sverige.
"
Gruppvåldtäkter är mycket ovanliga. Men exakt hur siffrorna ser ut vet vi inte, varken när det gäller dagens situation eller de senaste årens. År 2008 publicerade Brottsförebyggande rådet (Brå) rapporten Våldtäkt mot personer 15 år och äldre, som avsåg 1995–2006. Enligt den har anmälningarna av ”våldtäkter med fler gärningspersoner” ökat kraftigt sedan 1990-talet. År 1995 skattade Brå att det hade anmälts 116 fall. År 2006 anmäldes 553 fall – en fyrfaldig ökning på drygt tio år. Ökningen, som framför allt skedde under 2000-talet, kan ha att göra med att ”våldtäkt med fler gärningspersoner” från och med 2004 rubriceras som ”grovt brott”, vilket medför att fler oklara fall hamnar i denna kategori.
[...]
Studien slutar med år 2006. Vad vet man om omfattningen av gruppvåldtäkter efter 2006?
– Ingenting. Det har inte gjorts någon uppföljning än så länge, säger Klara Hradilova-Selin.
Inte heller i Nationella trygghetsundersökningen (en enkätstudie av utsatthet för brott) som genomförs varje år kan man belysa denna fråga. Datamaterialet är för litet för att det ska vara möjligt att göra meningsfulla jämförelser över tid.
[...]
Av Brå:s rapporter Brottsutvecklingen i Sverige fram till år 2007 och Brottsutvecklingen i Sverige 2008–2011 framgår det att bland polisanmälningarna som avser våldtäkt (och som har ökat från knappt 800 om året vid mitten av 1970-talet till över 6 000 om året år 2011) har andelen våldtäkter med fler än två gärningspersoner ökat: från knappt 10 procent till 17 procent. Men i Nationella trygghetsundersökningen uppger de som varit utsatta för våldtäkter i sex procent av fallen att flera gärningsmän varit inblandade.
[...]
Av de misstänkta på 1990-talet var 10 procent inte folkbokförda i Sverige och 32 procent utrikes födda. Av de resterande 58 procenten svenskar hade en fjärdedel invandrarbakgrund, vilket enligt Brå tyder på en överrepresentation av invandrare. Vid gruppvåldtäkter med tre eller fler gärningsmän är andelen utrikes födda ännu högre: 39 procent.
[...]
Förövarna karakteriseras ofta av stereotypt överdrivna, manliga dominansbeteenden och antisocialt tänkande. Det menar Niklas Långström, forskningsledare vid kriminalvården och professor i psykiatri vid Karolinska institutet.
Han framhåller att det många gånger finns en ledarperson som kan ha ett sexuellt motiv till våldtäkten. Gemensamt för de flesta förövare i gänget är dessutom en vrede mot kvinnor – och att de innan, under och efter en gruppvåldtäkt kan leva ut sin ”manlighet”, dominera, förnedra eller hävda sig inför varandra för att stärka gruppsammanhållningen. Gruppen avhumaniserar offret och gör kvinnan till bara ett kön, som ”förtjänar” att kränkas och utnyttjas genom sexuellt våld. Tillsammans upplever gärningsmännen ofta att de har rätt att göra på detta sätt och tystar sina egna och andra gruppmedlemmars eventuella invändningar.
Niklas Långström poängterar att mindre drivande personer kan vara ångerfulla och slitas mellan empati för offret och den möjligen stärkta sammanhållningen i gruppen. Samtidigt är det inte ovanligt att de, för att skydda sig själva mot insikten att de har begått ett avskyvärt brott, skyller på offret: ”Hon hade haft frivilligt sex tidigare med två män samtidigt”, ”sa inte emot”, ”försökte inte fly”, och så vidare.
Män som begår våldtäkt i grupp fälls mycket sällan. Vittnen saknas i regel och vid grova brott är beviskraven höga.
[...]
Brottsförebyggande rådet planerar i nuläget inga nya studier av gruppvåldtäkter.
http://fof.se/artikel/dramatisk-okning-av-antalet-anmalda-gruppvaldtakter
-------------------
Jag har flera arbeten, min huvudsakliga syssla är inom vården nattetid och jag arbetar i en team-verksamhet tillsammans med flera yrkesgrupper inom vad vi kallar "blåljus & trauma". Jag ser så mycket skit, jag möter saker som aldrig ser dagsljus, jag har kollegor inom räddningstjänst som under livräddande insatser blir hindrade, hotade, misshandlade, yrkesfordon blir vandaliserade, uppeldade -
under yrkesutövning!! Say what - är dessa fenomen något vi alltid haft i sverige? Nej.
En bisysselsättning jag har är att jag arbetar med viss typ av säkerhetsarbete, vilket jag gör tillsammans med andra legitimerade yrkesgrupper som förordnade vakter och polis. Jag får höra om erfarenheter som aldrig ens når media - för det är vardagsupplevelser dessa yrkesgrupper har och inte tillräckligt intressanta att blåsa upp i rubrikform.
Jag är mycket väl medveten om att internet bland annat ger oss en villfarelse om att världen har förvandlats till ett inferno av brott, men jag baserar inte min vardagsoro för att vandra på gatorna i min hemstad i mörker på detta - det gör jag av vad jag ser med egna ögon.
Jag går för övrigt alltid med lurar i öronen, dock inte med musik utan jag har alltid ett samtal med någon om jag känner att jag går igenom känsliga delar av stan eller bara känner mig osäker eller utsatt. Samma sak gör många av mina vänner, även mina barn som befinner sig på olika platser i europa. Med vissa vänner använder jag platsinfo som visar exakt var jag befinner mig, jag kan välja exakt hur länge den infon visas och jag stänger av det när jag känner mig säker.
Skulle något hända mig så kan någon larma, någon kan se var jag befinner mig.