Svenskt kraftfoder

MaRomer

Trådstartare
Vad har vi för utbud av svensktillverkat kraftfoder? Som är odlat, blandat och packat i sverige. Och vilket föredrar ni?

Sv: Svenskt kraftfoder

Havre är inget alternativ då det innehåller för mycket energi och stärkelse. Finns det inget liknande musli?

De flesta müslisorter innehåller minst lika mycket energi som havre och ofta ungefär lika mycket stärkelse!

Vill du ha tag i en färdig blandning (färdigfoder, koncentrat) tror jag knappast att du hittar något med bara svenskodlade råvaror, en eller annan ingrediens lär var importerad!

Havre är inget alternativ då det innehåller för mycket energi och stärkelse. Finns det inget liknande musli?

Då är det väl bättre att ge lite extra grovfoder? Säg vilka värden du söker, så är det lättare att tipsa.

Senast ändrad:

Då är det väl bättre att ge lite extra grovfoder? Säg vilka värden du söker, så är det lättare att tipsa.

Det är till en miniatyr hingst och ett ofött hbl föl:). Här är ovanligt med analyser så försöker få tag på ett bra grund hö till hingsten. Han lägger lätt buk men blir mager för övrigt. Därav vill jag gå ett proteinrikt foder. Letar för framtida bruk och allt så inte nu direkt. Idag får han foder från granngårdens sortiment och stoet från Pavo.

Iform är iaf ett svensk foder, tillverkas i halland. Men vart exakt de köper allt som inte är närproducerat ifrån vet jag inte.

Om du inte har analys hur ska du då veta vilket du ska välja? Går inte att hitta "bra grundhö" om man inte har en aning om vad det innehåller.. :S

Om du inte har analys hur ska du då veta vilket du ska välja? Går inte att hitta "bra grundhö" om man inte har en aning om vad det innehåller.. :S

Det kommer jag ha. Nu va det inte det jag frågade efter utan om kraftfoder som är svensktillverkade. Och ren havre, korn, majs är jag inte intresserad av. Då det oavsett grundfoder inte kommer täcka hingstens proteinbehov, då han kräver mycket.

Försök få tag i rapskaka eller potatisprotein!

Det är visserligen proteinfoder och inte kraftfoder, det är ju protein du vill komplettera med. :)

Svensktillverkat - Kvarnbyfoder
fast jag har ärligt ingen aning om varifrån råvarorna kommer. Men deras proteinmineral är i alla fall sojafritt och ändå högt i protein...

Själv har jag hittat en möjlighet att köpa rapsprotein från en lokal producent.

Försök få tag i rapskaka eller potatisprotein!

Det är visserligen proteinfoder och inte kraftfoder, det är ju protein du vill komplettera med. :)

Det vet jag redan. Han får i sig det han behöver just nu. Men i framtiden kommer det finnas fler hästar än han och de lär alla ha olika behov. Så nu slutar vi prata om han och koncentrerar oss på vad det finns för svenskt kraftfoder på marknaden;)

Det vet jag redan. Han får i sig det han behöver just nu. Men i framtiden kommer det finnas fler hästar än han och de lär alla ha olika behov. Så nu slutar vi prata om han och koncentrerar oss på vad det finns för svenskt kraftfoder på marknaden;)

Ok då, men jag svarar samma sak ändå. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
529
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar