Jadzia
Trådstartare
Ja, det är frågan. Jag står i begrepp att välja gren som ska tävlas och väljer nu mellan vanligt, svenskt bruksspår eller BSL. Nackdelen med vanliga brukset är att det är så svårt att komma med. Fördelen är att jag kan det bättre än BSL. Hunden är dock grundtränad på tyskt vis och har apportering, ingångar och spårande som hör till BSL. Det han kan, kan alltså inte jag och tvärtom. Att lära om är väl inte omöjligt och frågan är om det inte är enklare för mig att lära om och förvalta det hunden redan kan. Förvisso hade jag ändå tänkt att köra med avvikande kommandon och rakt avlämnande och sådant på det han redan kan, men ändå. Jag tror också att det är mindre risk att bli bortlottade om jag kör BSL.
Det ska också tas med i beräkningen att hunden ska tävlas lydnadsklass. Dock borde det gå att kombinera med vilket som av spåren. Avvikande kommandon som sagt. Så kör jag svenskbruks är det enklare för mig, men kör jag BSL kanske jag slipper bli bortlottad och jag har även spanat på BSP för jäklar vad fränt det vore att ha en hund som är så säker på spår. BSP-spåren verkar inte vara att leka med.
Det finns dock ett men till....alla med Schäfer verkar köra BSL, BSP eller BHP och hur kul är det att vara som alla andra. Fast då kan man ju vara med på SSM förstås.
Det ska också tas med i beräkningen att hunden ska tävlas lydnadsklass. Dock borde det gå att kombinera med vilket som av spåren. Avvikande kommandon som sagt. Så kör jag svenskbruks är det enklare för mig, men kör jag BSL kanske jag slipper bli bortlottad och jag har även spanat på BSP för jäklar vad fränt det vore att ha en hund som är så säker på spår. BSP-spåren verkar inte vara att leka med.
Det finns dock ett men till....alla med Schäfer verkar köra BSL, BSP eller BHP och hur kul är det att vara som alla andra. Fast då kan man ju vara med på SSM förstås.