Svenskspår eller BSL?

Jadzia

Trådstartare
Ja, det är frågan. Jag står i begrepp att välja gren som ska tävlas och väljer nu mellan vanligt, svenskt bruksspår eller BSL. Nackdelen med vanliga brukset är att det är så svårt att komma med. Fördelen är att jag kan det bättre än BSL. Hunden är dock grundtränad på tyskt vis och har apportering, ingångar och spårande som hör till BSL. Det han kan, kan alltså inte jag och tvärtom. Att lära om är väl inte omöjligt och frågan är om det inte är enklare för mig att lära om och förvalta det hunden redan kan. Förvisso hade jag ändå tänkt att köra med avvikande kommandon och rakt avlämnande och sådant på det han redan kan, men ändå. Jag tror också att det är mindre risk att bli bortlottade om jag kör BSL.

Det ska också tas med i beräkningen att hunden ska tävlas lydnadsklass. Dock borde det gå att kombinera med vilket som av spåren. Avvikande kommandon som sagt. Så kör jag svenskbruks är det enklare för mig, men kör jag BSL kanske jag slipper bli bortlottad och jag har även spanat på BSP för jäklar vad fränt det vore att ha en hund som är så säker på spår. BSP-spåren verkar inte vara att leka med.

Det finns dock ett men till....alla med Schäfer verkar köra BSL, BSP eller BHP och hur kul är det att vara som alla andra. Fast då kan man ju vara med på SSM förstås.

Sv: Svenskspår eller BSL?

BSL tycker jag. Du nämner många fördelar med det i tråden. Vilka är fördelarna med bruksspår, förutom att du kan det mer?

Öh.....inga alls. Jo, en sak. Det är lättare att hitta hjälp om det börjar strula. Jag känner inte så många som kör BSL. Visst kan man vända sig till ett OG, men det närmast avstår jag nog helst ifrån.

Fast om du börjar utöva träningsformen själv lär du säkert känna några. Mina räddningsintresserade kompisar var lätträknade innan jag började träna det.

Du känner ju Piru, han kan väl hjälpa dig med BSL om du skulle fastna. Tycker det låter som ett ganska enkelt val eftersom hunden redan har vissa grunder för BSL. :laugh:

Varför inte köra allihop? Du får ha ingångarna framför dig, så körde alla i svenskbrukset för ett par år sen innan de moderna ingångarna kom till. Det är bara och säga till domaren i sv.bruks och lydnaden att du har ingångarna framför dig eftersom de flesta domarna idag är för dumma för att veta om att det är ingångar som är naturliga - dvs. ingångar som INTE behöver meddelas om innan start men vill man ha höga poäng är det bättre och göra det till en rutin att säga åt domaren så de inte har någon anledning till att ge grinolle-betyg.

Jag har ett par goda vänner som tävlar lydnad, bruks + IPO/BHP. Flera av de hundarna är IPO3, BSL3, lydnadsklass 3/Elit samtidigt som de tävlar högreklass/elitklass. Så nog går det att kombinera flera tävlingsgrenar bara man lägger upp träningen bra och ser till att lydnaden passar alla grenarna. Men IPOhundarna har ofta mycket snyggare och bättre lydnad än lydnadsschäfrarna pga deras fart och samarbetsvilja.

Det blir för mycket att köra allt på en gång. Hunden och jag behöver jobba ihop oss och koncentrera oss på en sak i taget. Jag är för virrig för att kunna göra allt. Tids nog kan vi nog köra det mesta, fast jag vill ju högt upp på prispallen och då känns det också som det är läge att hålla sig till en eller två saker.

*kl* lite trådkap men kan du inte lägga in en kort förklarng eller en länk om vad som skiljer de olika spåren åt för oss som inte kan men är nyfikna?? Om du orkar...

BSL spåret

a) Kommando: ”SPÅR”Kommandot “SPÅR” är tillåtet vid spårets start och efter det första föremålet.

b) Utförande:
Föraren förbereder sin hund för spåret. Hunden kan spåra fritt eller i en 10m lång lina. Den 10m långa spårlinan kan föras över ryggen, på sidorna eller mellan fram- och/eller bakben. Den kan vara fäst direkt i halsbandet, som inte får vara inställt på stryp, eller i spårselens fästanordning (tillåtna är bröstsele eller Böttgersele, utan extra remmar). På uppmaning anmäler föraren sig med sin hund i utgångsställning till domaren och anger, om hunden tar upp eller påvisar föremålen. Före spåret, under förberedelserna samt under hela spårarbetet, ska varje form av tvång undvikas. På anvisning från domaren föres hunden långsamt och lugnt till startpunkten och släppes på spåret. Hunden ska vid starten intensivt, lugnt och med låg näsa ta upp vittringen. Hunden ska sedan med låg näsa, i jämnt tempo, intensivt följa spåret. Föraren följer sin hund på ett avstånd av 10m vid slutet av spårlinan. Avståndet 10 m ska hållas även vid frispår. Spårlinan måste vara löst hängande, så länge föraren inte släpper den.

Hunden ska utarbeta vinklarna säkert. Efter vinkeln ska hunden fortsätta spåret i samma tempo. Så snart hunden har funnit ett föremål, ska den genast ta upp eller tydligt påvisa det utan påverkan från förarens sida. Om föremålen tas upp så kan hunden bli stående, sätta sig eller komma tillbaka till föraren. Går hunden vidare med föremålen eller tar upp från liggande ställning, anses detta som fel. Påvisning kan ske liggande, sittande eller stående (också omväxlande). När hunden påvisat eller tagit upp föremålet, lägger föraren ner spårlinan och beger sig fram till sin hund. Genom att sträcka föremålet i luften visar föraren, att föremålet är funnet. Härefter tar föraren upp spårlinan igen och fortsätter spåret med sin hund. Efter avslutningen av spåret ska de funna föremålen förevisas för domaren.

c) Bedömning:Spårarbetets tempo är inte föremål för bedömning så länge spåret utarbetas intensivt,
jämnt och övertygande, och hunden därvid visar ett positivt spårbeteende. Det är inte fel att hunden övertygar sig om var spåret går, så länge den inte lämnar spåret. Slarv, hög näsa, rastning, slag i vinklar, ihållande uppmuntran, lin- eller muntlig hjälp i spåret eller vid föremål, felaktiga upptag eller påvisningar
av föremål eller felpåvisningar medför skäligt poängavdrag. Om föraren kommer mer än en linlängd från spåret, avbryts spåret. Om hunden lämnar spåret och därvid hålls tillbaka av föraren, ska domaren ge föraren order att följa hunden. Om inte denna domaranvisning följs så avbryts spårarbetet av domaren.
Är spåret från start till slut inte utarbetat inom 15 min så avbryts spårarbetet av domaren. Den intill avbrytandet uppvisade prestationen bedöms.

Senast ändrad:

Bruksspår
Kommando: "Spår, apport"

Spårning på ett ca 300 m långt, ca 40-50 minuter gammalt förarspår (eller
spår utlagt av person utsedd av föraren). Spåret ska gå i två räta vinklar
(efter ca en resp. två tredjedelar av spåret). På spåret utläggs tre föremål: ett före första vinkeln, ett mellan vinklarna och ett vid spårets slut.
Bedömning: Momentet börjar då hunden släpps på spåret och är slut då
hunden funnit slutföremålet. Hunden föres i en sele eller dylikt och en max
15 m lång lina, varav minst 10 m mellan förare och hund.
Föraren väljer själv sättet för påsläppet. Hunden ska självständigt utarbeta
spåret och apportera eller påvisa föremålen. För övrigt som moment
”Påsläpp på spår” i sph-gr lkl.

För godkännande krävs att hunden finner minst två föremål, varav ett ska
vara det sista. Om ett föremål saknas kan ej ges högre betyg än 8.
Uppläggning: Tävlingsledaren anvisar hur och var spåret ska läggas ut.
Utläggningen ska ske utom hundens åsyn.

Föremålen ska vara utformade enligt anvisningar för sph-gr. Spår i samma
terrängavsnitt bör ej läggas närmare varandra än ca 50 m. Domarna bör
kunna följa hundens arbete under hela spåret.

I vilken miljö utförs de olika spåren? Är båda på åkermark eller är det olika från tävling till tävling?

BSL sker alltid på öppenmark men kan bestå av nyplöjd åker eller kortgräs eller högtgräs. Man kan säga alla typer av underlag men alltid på öppenmark.

bruksspår går oftast i skogsmark men appel är vanlig på. åkrar

Appellen i brukset brukar gå på en öppen yta för att man ska synas för domarna. Sen är det skog som gäller eftersom spåren är så långa. Jag tror att vi gick 1500 m på sista provet. Eller skog och skog, kommer det avvikande mark under spårets gång så växlar det. Det beror ju lite på vart man tävlar :) I Norrland är det helt klart större utrymme för alla spår.

KL

Är de bara jag som bor i skogen och ofta har apell i skogen :angel:

Sorry tråd kap.

Lät som om du ska välja det du tycker verkar roligast (eller tror).. för hunden borde de inte spela någon roll. Tycker du omd et nogranna i BSL, eller vil du ha den mer tempospårande bruks hunden (så måste man kunna jämnföra dem va?)

Kan ju tillägga att BSL-hunden inte behöver betyda ett hinder att tävla svenskbruksspår pga tempot vilket många tror. I IPO/BSL är det inte ett måste att hunden ska gå i sakta mak runt spåret - det är okej att den travar i rätt hög tempo så länge hunden har jämn tempo och låg nos samt att föraren inte behöver springa runt spåret. Men en springande förare i spårlinan har man ju inte nytta av i svenskspåret heller, så rätt höga tempon i BSL är okej.

Med det vill jag ha sagt att om man väljer att börja med BSL nu och sen på sikt köra svenskspår så ska man inte lägga ner så mycket tid på själva tempot utan bara se till att hunden och föraren hittar ett tempo som passar dem båda. Lägga ner tiden på precisionen istället för det har man verkligen nytta av i bruksspåret sen att man vet att hunden precisionsspårar ute i skogen.

Börjar man med bruksspåret istället så är det inte heller något hinder inför en BSL karriär sen, beroende på hur man lagt upp bruksspårträningen så kanske man får lägga ner lite tid på nogrannheten när BSL-karriären kommer.

Tycker inte det är så enkelt att gå från bruksspår om man kört det ett tag för hundarna går inte alls med samma låga nos samt att dom inte har samma krav på o gå i spårkärnan som en IPO/BSL/BSP hund har.

Men att gå ifrån BSL/IPO/BSP till bruks är enklare för då har man spårsäkerheten o låga nosen men det är inge som ger avdrag direkt :)

Tempot är inge problem i nån av grenarna.

Men det går inte o ha en hund som slår eller har högnos eller inte går i spårkärnen för då har man inga poäng kvar efter en stund i dom internationella grenarna.

Tycker inte det är så enkelt att gå från bruksspår om man kört det ett tag för hundarna går inte alls med samma låga nos samt att dom inte har samma krav på o gå i spårkärnan som en IPO/BSL/BSP hund har.

Men att gå ifrån BSL/IPO/BSP till bruks är enklare för då har man spårsäkerheten o låga nosen men det är inge som ger avdrag direkt :)

Tempot är inge problem i nån av grenarna.

Men det går inte o ha en hund som slår eller har högnos eller inte går i spårkärnen för då har man inga poäng kvar efter en stund i dom internationella grenarna.

Du vill inte ha en hund i svenskspåret som springer med hög nos och slår i spåret, de hundarna kommer inte speciellt långt i tävlandet. Jag ser enbart fördelar med BSL/IPO-spårtränade hundar i bruksspåret såvida man inte hållit hårt på låg tempo i träningen. En hund som går med låg nos och spårar exakt i bruksspåret har alla fördelar så länge tempot är bra, en hund som spårar med hög nos och slår i spåret tappar ofta bort spåret/byter till annat spår eller så missar de helt enkelt apporterna. Inte speciellt önskvärt.:)

Tyvärr är det för många som slarvar med spårträningen i bruksspåret, men det är ju också de hundarna som inte kommer speciellt högt upp i tävlandet heller som sagt.

Liknande trådar

Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 383
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Hej! Jag skaffade min första hund (en bruksschäfer) i februari förra året. Idén var att hobbyträna då jag inte själv hade någon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 625
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka