Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det handlar ju om belöningsplacering också. Kommer belöningen uppifrån så är det dit hunden söker sig. Jag har sett många lydnadsschäfrar som gått med mycket energi men som fortfarande har tassarna i marken. De förarna är väldigt noga med att belöningen ska komma ganska lågt.De måste inte vifta med frambenen, men Schäfrar gör gärna det när det är tryck i dem och det finns komprimerad energi i hunden. Det faller sig naturligt för dem. Mallar är mer med alla fyra tassar i backen och en bc skulle snarare bli låg och kattlik.
Det handlar ju om belöningsplacering också. Kommer belöningen uppifrån så är det dit hunden söker sig. Jag har sett många lydnadsschäfrar som gått med mycket energi men som fortfarande har tassarna i marken. De förarna är väldigt noga med att belöningen ska komma ganska lågt.
Vallmyra Ylle har vunnit lydnads-SM ett antal gånger (3?). På den här filmen är han väldigt ung, det var hans första SM. Så där är några småmissar. Men jag tycker han har en väldigt trevlig attityd!
Det var till TS . Som ett exempel på hur ett bra lydnadsfrittfölj ska se ut. Tycker inte att den andra videon visade något bra.Inget fel på varken hund eller attityd, men det är skillnad på hur lydnads-lydnad och ipo-lydnad bedöms. Sedan kan man tycka vad man vill om det, men man bör vara medveten om det utifall man vill köra båda.
Det var till TS . Som ett exempel på hur ett bra lydnadsfrittfölj ska se ut. Tycker inte att den andra videon visade något bra.
Jag tycker också det är viktigt att i grundträningen installera gasen. Den ska man snabbt kunna vrida upp och ner. Vrider man upp innan man påbörjar marschen så borde man kunna få tillräckligt med energi. Men kanske utan bensprattlet om hunden lärt sig gå "ordentligt" i lydnaden. Hopp genererar ju många poängavdrag i lydnaden.
Jag kommer verkligen aldrig förstå mig på poängen i att träna hundarna till nackspärr.
Vet inte du som har bc det? Jag trodde det var de som hade bc i lydnad som introducerade detta.
Men jag håller med, det ser onaturligt ut och jag tycker att det att synd att slösa värdefull energi på något så onödigt (?).
Berätta ni som kan, vad poängen är. @Jadzia @Milosari kanske kan informera?
För mig ter det sig obegripligt och jag kan bara föreställa mig hur trött hunden blir i sin nacke.
De blir inte direkt trötta, om man inte anammar Fuchs och prompt måste ha en hund som tittaf rätt upp.
Det namnet säger mig ingenting, men jag kan föreställa mig . Men åter till frågan; varför?
Nu vet jag inte hur detta egentligen bedöms i IPOt men de hundar jag sett i lydnadslydnaden som i vanliga fall satsar på IPOt är så uppdragna att de ljudar frekvent. Det ger ju rejäla avdrag i lydandslydnaden, är det mer acceptabelt i IPOt?Jag utvecklade lite mer i föregående inlägg. Själv ställer jag mig mer frågande till varför man vill ha hundar som går som robotar eller smyger fram när man kan få en hund med lite schwung i. Men det är såklart enklare att precisionköra en hund där energin är lägre. Antagligen därför många lydnadshundar ser halvdöda ut i de lägre klasserna och det riktiga drivet enbart kan ses hos den verkliga eliten. För det är de som klarar av att styra det och ändå få precision. Eftersom de flesta dessutom kör bc eller liknande är det då också självklart att man inte ser bensprattel eller näsor i vädret. BC beter sig helt annorlunda mot en Schäfer när de blir taggade.
Nu vet jag inte hur detta egentligen bedöms i IPOt men de hundar jag sett i lydnadslydnaden som i vanliga fall satsar på IPOt är så uppdragna att de ljudar frekvent. Det ger ju rejäla avdrag i lydandslydnaden, är det mer acceptabelt i IPOt?