Svenske "hundviskaren"

Blandrastik

Trådstartare
Fredrik Steen, nån som sett/tränat för honom?

Googlade men hittade inte så mycket. Tv4+, ska visst börja sända hans "show" nästa vecka.
Hittade en artikel som han skrivit där man skulle ställa sig frågan: "Är min hund imponerad av mig?"

Själv trollade jag fram en grisöra ur en låda idag, tyckte nog att hunden såg lite impad ut.

Sv: Svenske "hundviskaren"

Ska bli intressant att se på!
Cesar Millan kanske får sig en tv-konkurrens nu då :grin:

Min vovve blir ganska impad av mig, med tanke på att jag har en själv-levergodisproducerande jackficka :angel:

Hund-(t)ryckaren snarare - koppelryck och nedläggning är hans melodi, därav "är min hund imponerad av mig?" Han är tydligen precis som CM förlorad i tanken att en ledare dominerar och inte leder, synd om hundarna.
Han är schäferuppfödare och domare i IPO/bruks. Han var schäferuppfödaren som var med i "Insider" när de körde programmet om sjuka hundar. Han har tydligen fina meriter både inom utställning och tävling men det gör åtminstone inte mig mer imponerad av hans träningsmetoder.

Jag har träffat honom en gång, som domare på hundutställning. Han var då enormt mjuk och trevlig med hundarna, men det kanske är ett annat på träning?

Med andra ord så kanske även hans program kommer bli något jag bojkottar :crazy:. Vilket är synd. Jag gillar att kolla på hundträningsprogram, men allt ryckande och nedtryckande är jag väldigt mätt på. Jag ska iaf kolla och se hur han beter sig.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter :)

Håller med om ledarskap. Att vara ledare för mig innebär att vara en resurs för min hund.
Såg bara reklamen för programmet igår, då låg en border-collie (tror jag) och sprattlade på golvet under hans grepp. Tröttsamt.

Vad är det för fel på ordet "samarbete"?

Jag har träffat honom en gång, som domare på hundutställning. Han var då enormt mjuk och trevlig med hundarna, men det kanske är ett annat på träning?

Nu har jag iofs inte hört så mkt positivt om mannen som ska leda programmet, men det ena behöver väl inte utesluta det andra. Bara för att man i vissa lägen använder en hårdare metod betyder det inte att man inte kan vara mjuk och go i andra.

Som domare dessutom kan jag tänka mig att det inte är så poppis att korrigera överhuvudtaget, där bedömmer man bara.

Det var också det jag tänkte på. Kan inte se att jag någonstans har skrivit att det ena utesluter det andra, eller?

Jag vet inget om honom men blev självklart nyfiken och har kollat hans hemsida. Där kan man läsa en kort text om ledarskap från honom

Samma krav som du kanske har på att hunden inte skall vara i soffan kan du helt plötsligt ha för att den ska vara i soffan för att du ska gosa med den.
Hunden behöver inte (om du inte förstås vill) lära sig att den inte får vara i soffan, det har inget med ledarskap att göra. Hunden skall däremot lära sig att läsa av dig vad du vill men då är det också viktigt att du är tydlig och konsekvent i ditt kroppsspråk. Annars lurar du din hund.

Jag fastnade för den Kursiva delen, känns lite otydlig.
För mig är de visste ett sätt för hunden att visa att den ahr tendenser till att vara ranghög att den ska klättra på en och va i knäet, lika mycket som den kan vara osäker.

Sedan ahr många undart över "är min hund imponerad av mig" och detta kanske ger en annan klarhet i det uttalandet?
Konsekvent gör många så att hunden aldrig får gå ur bilen innan hunden sitter tyst och lugnt. Detta gör många i tron att det är eller skapar ledarskap när det i själva verket bara är en inlärning, inget annat. Hunden lär sig att för att få komma ut så måste den sitta och vara tyst först.
Ställ dig själv frågan – är min hund imponerad av mig? Blir det ärliga svaret nej så garanterar jag att den inte blir mer imponerad av dig bara för att den sitter lugnt varje gång du öppnar bagageluckan. Om vi nu ska nyttja ”släppa ut hunden ur bilen” situationen så anser jag att hunden, när du öppnar luckan, ska titta på dig, analysera dig för att läsa av dig som förare om hunden skall hoppa ur bilen eller om den lugnt skall vara kvar. Ditt tydliga kroppsspråk, kanske tillsammans med ett kommando, skall hunden läsa av.

Jag vet inte, men om man går in på Ziegerkamp så kan man läsa hela hans text och kanske få en bidl av honom...

En stilla undran; är det många hundmänniskor här på buke som tycker ceasar millan trycker ner och rycker i hundarna, alltså gillar inte hans metoder?

jag trodde alla gillade honom, jag menar vecka ut och vecka in och vilken hund han än tar i blir from som ett lamm, hur rabiat den än var innan... jag har tyckt att hans metoder har varit "vänliga" i alla fall om man jämför med hur folk brukar göra, skrika, dra, slå osv. han håller ju bara i dom!

men å andra sidan kanske jag bara har varit för hänförd och inte granskat honom tillräckligt kritiskt....:grin:

En stilla undran; är det många hundmänniskor här på buke som tycker ceasar millan trycker ner och rycker i hundarna, alltså gillar inte hans metoder?

jag trodde alla gillade honom, jag menar vecka ut och vecka in och vilken hund han än tar i blir from som ett lamm, hur rabiat den än var innan... jag har tyckt att hans metoder har varit "vänliga" i alla fall om man jämför med hur folk brukar göra, skrika, dra, slå osv. han håller ju bara i dom!

men å andra sidan kanske jag bara har varit för hänförd och inte granskat honom tillräckligt kritiskt....:grin:

Om man tycker att elhalsband och stackel är bra så är ju CM bra. Tror du verkligen han får sitt "psssh" att göra så att hundarna formligen kastar sig ifrån honom genom positiv inlärning och förstärkning, eller att nedläggning av hundar etablerar ledarskap? De bästa exemplen jag sett är med de två grand danois han "jobbade med" som efter att han var färdig med dem, istället för att bete sig som de gjorde innan när någon kom hem till familjen (visserligen inte särskilt bra, men alternativet blev i min mening värre), istället halkade runt på golvet med svansen mellan benen för att komma bort från CM så fort som möjligt när han höjde fingret och sa sitt förbannade "psssh". Det andra är med de två bulldoggarna som slogs och han lade ner dem på golvet, de var tvungna att ligga ner på sidan och han sitter där och säger "This is how it has to end". Nej det behöver det inte alls göra. :mad:
Men, tillbaka till Fredrik Steen - han tycker tydligen också som CM att ett dominant kroppsspråk ska nyttjas 100% av tiden... ett lugnt kroppsspråk ger samma effekt, och konsekvens. Såna som FS tycker att det är kul att göra hunden osäker genom att ibland tillåta att den är i soffan och ibland inte, att få hunden osäker är bara ett sätt för dem att få dominera, att ALLTID bestämma och aldrig tillåta hunden att ta initiativ. Det går bort för mig.

Men, tillbaka till Fredrik Steen - han tycker tydligen också som CM att ett dominant kroppsspråk ska nyttjas 100% av tiden... ett lugnt kroppsspråk ger samma effekt, och konsekvens. Såna som FS tycker att det är kul att göra hunden osäker genom att ibland tillåta att den är i soffan och ibland inte, att få hunden osäker är bara ett sätt för dem att få dominera, att ALLTID bestämma och aldrig tillåta hunden att ta initiativ. Det går bort för mig.

Det här låter som den serie om hundträning som visades på SVT ganska nyligen, kommer tyvärr inte ihåg namnet på mannen ifråga, var äldre (gammal militär och skåning?). I alla fall så visades en sekvens från hans hem där han visade hur man skulle bestämma över hunden, bl. a. genom att den ligga i soffan ena stunden bara för att i nästa ryta i om den försöker hoppa upp där. Tycker detta skulle skapa en mycket osäker hund i slutänden.
Överhuvudtaget verkade denne tränares metoder ganska bryska, det var mycket rytande och ryck i kopplet. Hundarna såg stundtals tämligen oförstående ut.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 395
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 886
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: cambodia
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat