Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Men det skrev hon väl inte att hon gjorde?

"Eller var det för att förlöjliga något som många tycker är en fin och viktig ceremoni?"

Det var detta jag kommenterade.
Tillägg:
Eftersom jag är nyfiken på svaret. OM det är så.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Jag skrev också viktig -

Jo, jag tycker att dopet är viktigt eftersom det har en religiös innebörd. Så jag antar att för den som är troende så är det en viktig grej.

För mig är det också viktigt - att ta ställning på något vis inför dopet; det är INTE en namngivning utan just en upptagning i kyrkan.
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

"Eller var det för att förlöjliga något som många tycker är en fin och viktig ceremoni?"

Det var detta jag kommenterade.
Tillägg:
Eftersom jag är nyfiken på svaret. OM det är så.

Alltså var det inte hon som tyckte så, däremot är det trevlig att höra att de finns de som respekterar att andra tycker det är en viktig ceremoni, även om man inte tycker så själv.
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Alltså var det inte hon som tyckte så, däremot är det trevlig att höra att de finns de som respekterar att andra tycker det är en viktig ceremoni, även om man inte tycker så själv.

Jag tycker inte att det är helt klart om hon räknar in sig eller inte. Tyckte att det var intressant att få veta varför bara. Det var ingen kritik mot henne.
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Jag skrev också viktig -

Jo, jag tycker att dopet är viktigt eftersom det har en religiös innebörd. Så jag antar att för den som är troende så är det en viktig grej.

För mig är det också viktigt - att ta ställning på något vis inför dopet; det är INTE en namngivning utan just en upptagning i kyrkan.

Så det är själva upptagningen som du tycker är viktig? Att tillhöra församlingen?
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Ja, för mig är dopet en fråga om det ja. INTE en namngivningsfråga.

Ffa stör det mig att så många inte vet om att det är så. Utan tror att det bara handlar om namngivning.

Mina barn är inte döpta, för jag tror inte på arvsynd och jag vill inte att mina barn skall tvingas in i en kristen gemenskap utan att få göra valet själva, om jag hade varit troende hade jag nog valt annorlunda.
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Ja, för mig är dopet en fråga om det ja. INTE en namngivningsfråga.

Ffa stör det mig att så många inte vet om att det är så. Utan tror att det bara handlar om namngivning.

Mina barn är inte döpta, för jag tror inte på arvsynd och jag vill inte att mina barn skall tvingas in i en kristen gemenskap utan att få göra valet själva, om jag hade varit troende hade jag nog valt annorlunda.

Då resonerar vi nog ganska lika.
Tycker det är intressant hur man ser på dopets innebörd.
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Ja, för mig är dopet en fråga om det ja. INTE en namngivningsfråga.

Ffa stör det mig att så många inte vet om att det är så. Utan tror att det bara handlar om namngivning.

Mina barn är inte döpta, för jag tror inte på arvsynd och jag vill inte att mina barn skall tvingas in i en kristen gemenskap utan att få göra valet själva, om jag hade varit troende hade jag nog valt annorlunda.
Fast vi känner inte att vi ''tvingar'' in våra barn i en kristen gemenskap. På många platser blir barnen retade för att dom inte är döpta. Helt fel. Jag tycker att alla får göra precis som dom vill. Vill våra barn gå ur svenska kyrkan så får dom gärna gärna göra det.
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

När mina barn var nyfödda fick vi ett vykort från en präst där det stod att han ville komma och hälsa barnet välkommen till jorden och ge barnet ett ljus.

Jag har aldrig varit ens lite troende och gillar inte att vara i kyrkor.
Och är emot barndop.
Men jag öppnade när prästen kom och tackade och tog emot ljusen.
Jag tycker att det var fint att mina barn blev välkomnade av nån som inte ens känner oss. Han frågade inte ens om vi ska döpa barnen.
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

När mina barn var nyfödda fick vi ett vykort från en präst där det stod att han ville komma och hälsa barnet välkommen till jorden och ge barnet ett ljus.

Jag har aldrig varit ens lite troende och gillar inte att vara i kyrkor.
Och är emot barndop.
Men jag öppnade när prästen kom och tackade och tog emot ljusen.
Jag tycker att det var fint att mina barn blev välkomnade av nån som inte ens känner oss. Han frågade inte ens om vi ska döpa barnen.

Det håller jag med om att det var fint gjort.
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Jag är hemskt ledsen. Du gav på dig fel religion. Hade ditt utalande exempelvis gällt Jehovas vittnen så hade det varit fullt akseptabelt att kalla deras religion för en sekt. Men ge dig för tusan inte på svenska kyrkan den är ju Helig ;)

//diartistakasha som är trött på bukes inkonsekvens och partiskhet.
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Om Svenska Kyrkan slutade skicka dopinbjudan då, vad hände då?

Det är inte mycket inom Svenska kyrkan som handlar om just tro längre, däremot är dess traditioner en stor del av mångas liv.
Dop, konfirmation, vigsel och till sist begravning.
Det vore väl fult om ni INTE fick en inbjudan till allt det här. Sen är det väl jättebra att de förklarar lite vad grundtanken med dopet är också?

//Zewz som medverkat vid ett barndop idag, inte ett dugg troende men välkomnade det lilla barnet till församlingen i alla fall.
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Jag är hemskt ledsen. Du gav på dig fel religion. Hade ditt utalande exempelvis gällt Jehovas vittnen så hade det varit fullt akseptabelt att kalla deras religion för en sekt. Men ge dig för tusan inte på svenska kyrkan den är ju Helig ;)

Och om vi tänker lite längre och jämför med någon av de andra stora världsreligionerna istället?
Nu handlade det dessutom inte om huruvida kristendomen (vilken jag antar att du menar när du säger Svenska kyrkan?) bör kallas för sekt eller inte utan att visa respekt och hänsyn för andras religion, oavsett om den är någon variant av kristendom, av judendom eller av buddhism.
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Om Svenska Kyrkan slutade skicka dopinbjudan då, vad hände då?

Det är inte mycket inom Svenska kyrkan som handlar om just tro längre, däremot är dess traditioner en stor del av mångas liv.
Dop, konfirmation, vigsel och till sist begravning.
Det vore väl fult om ni INTE fick en inbjudan till allt det här. Sen är det väl jättebra att de förklarar lite vad grundtanken med dopet är också?

//Zewz som medverkat vid ett barndop idag, inte ett dugg troende men välkomnade det lilla barnet till församlingen i alla fall.

Om det inte handlar om tro? Vad handlar det då om? Det ÄR en religion. Själva poängen med en religion är att man tror. Kristna protestanter är det väl som befolkar den svenska kyrkan?
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Det är inte mycket inom Svenska kyrkan som handlar om just tro längre, däremot är dess traditioner en stor del av mångas liv.
Dop, konfirmation, vigsel och till sist begravning.
Det vore väl fult om ni INTE fick en inbjudan till allt det här. Sen är det väl jättebra att de förklarar lite vad grundtanken med dopet är också?

Vi fick en inbjudan som jag helt enkelt slängde i papperskorgen. Jag kan dock tycka det är lite konstigt att de skickar en inbjudan om dop till oss, eftersom ingen av oss (iofs har sambon precis gått ur) är medlem i kyrkan. :crazy: Och om man är med i kyrkan så borde man ju också veta att dop, konfirmation osv finns där?

Huruvida de skickar ut inbjudningar till sina medlemmar eller inte lägger jag mig inte i, men till oss känns det ju något överflödigt så att säga. Om de ska göra reklam för sig inför oss så vore det väl lämpligare att locka oss med medlemsskap först i så fall.

Varför skulle vi vilja göra vår son till medlem när vi själv valt att inte vara det?

I mina ögon är dopet i allra högsta grad en kristen handling. Och inget annat.

(För övrigt kan jag hålla med om att TS uttryckt sig olämpligt i tråden)
 
Sv: Svenska kyrkan lyckas inte denna gång...

Mina barn är inte döpta, för jag tror inte på arvsynd och jag vill inte att mina barn skall tvingas in i en kristen gemenskap utan att få göra valet själva, om jag hade varit troende hade jag nog valt annorlunda.

man tvingar inte in nån i någon kristen gemenskap bara för man döper..
jag är döpt och har knappt ens vart i en kyrka i hela mitt liv förutom på skolavslutningar..och ingen har direkt sett mej som kristen heller..inte ens mina föräldrar har sett mej som de.

jag ska antagligen gå ur svenska kyrkan pga av att ja inte har råd att vara medlem nu när jag flyttar men annars hade jag varit de för kyrkan gör väldigt mycket bra saker och man behöver inte vara troende för att vara med.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket kyrkliga aktiviteter finns det i er skola? Vet inte om jag överreagerar, men jag tycker inte att kyrkan hör hemma i...
Svar
15
· Visningar
1 985
Senast: mian1
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 639
Senast: Sonic76
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 776
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp