Svenska Hingstlinjer (SWB)

Sv: Svenska Hingstlinjer (SWB)

Det sägs att Lansiär inte är son till Niger utan till en unghingst e Diogenes. Det är inte så hemligt nu för tiden utan nästan officiellt.

Finns också andra hingstar som har annan pappa än den officielle.

Humboldt 261 importerades till Sverige som 19-åring 1961 och dog året därpå. Han var stor i Tyskland och när Sverige letade efter en son till honom fick man erbjudande om att köpa honom själv. Ilmengrund är född i Tyskland och har aldrig varit i Sverige. Hartung 501 importerades till Sverige 1971 har jag för mig.

Det sägs att Lansiär inte är son till Niger utan till en unghingst e Diogenes. Det är inte så hemligt nu för tiden utan nästan officiellt.

Finns också andra hingstar som har annan pappa än den officielle.

Humboldt 261 importerades till Sverige som 19-åring 1961 och dog året därpå. Han var stor i Tyskland och när Sverige letade efter en son till honom fick man erbjudande om att köpa honom själv. Ilmengrund är född i Tyskland och har aldrig varit i Sverige. Hartung 501 importerades till Sverige 1971 har jag för mig.

Vilka då? *nyfiken*:D

Eftersom det kanske är mer inofficiella hemligheter tänker jag inte lägga ut namnen här. Vet inte heller om det bryter mot forumreglerna? Men jag vet att det varit uppe till diskussion för några år sedan.

Det har faktiskt funnits en till livskraftig hingstlinje som fanns in på 1990-talet. Flaneur importerad på 1920-talet lämnade Index 105 - Novarro 179, Novarro lämnade Barbarossa 291 och Varolio 263. Barbarossa lämnade Magnat 383 - Trafalgar 419 - Capricorn 451 som dog i början av 1980-talet.
Varolio lämnade 8 godkända hingstar men bara Sombrero 411 fick söner i aveln, hans två sista var Collin 633 och Cavalotti 664 som dog i början av 90-talet.

Vi har också haft Sixtus och Ruster;
Sixtus - Effendi - Afgahn - Portos och Ursus. Portos dog i början av 80-talet.
Ruster var född 1916 och den linjen levde vidare i några generationer, Ruster - Lage 142 - Tagetes 234 - Faruk 328 som dog i början av 60-talet.

Novarro tänkte jag faktiskt på!

Eller rättare sagt, när jag kollade upp stammen och såg Novarro tyckte jag att jag kände igen det :angel:

Humanist som importerades samtidigt med Kyffhäuser hade en imponerande hingstlinje efter sig men den dog ut i Sverige härom året i samband med att Tolstoy och Bobby dog. Den finns dock kvar i USA.
Har roat mig med att gå igenom hingstlinjen och Humanist själv fick 13 godkända söner vilka i sin tur fick närmare 30 godkända söner. Sonen Onkel 182 stod för 21 av dem! I fjärde generationen var linjen starkast med många godkända söner efter Brabant och Herkules. Brabant fick ingen godkänd sonson i Sverige och Herkules hade en som bara var godkänd ett år.

brabant var han efter drabant el var en drabant en son till honom? Tycker presonligen att det är tråkigt att urbinoblodet inte fått fortsätta med fler godkända hingstar:cry:

Brabant 448 född 1965 e Drabant 315 född 1946 e Kokard 135 född 1932 e Humanist.

Tycker också att det är tråkigt, skulle gärna importera en hingst från USA från Humanists linje om jag hade råd.

Görel, varför köper du inte min hingstunge (Chirlon-Flamingo) istället - han hör ju till 'familjen'!;)

Har redan en Lambourghini - Ceylon, han stammar från de två äldsta hingstlinjerna i Sverige.

knapplån

Jag tycker att det är trist att man inte bevarade Corvettinos hingstlinje, han finns med som morfar till Eros, som iof inte heller han figurerar så ofta i stammarna nuförtiden. Corvettino lämnade mycket goda hopphästar och var av elegant typ. Hans linje föll dock i glömska i och med att det blev modernt att avla på en tyngre sorts hästar.

Jag trodde jag hade ganska mycket svenska linjer i mitt sto, men har nu kommit fram till att det egnetligen bara är från Utrillos och Humanists linje.
Och en gnutta Kyffhäuser, Novarro och Ruster och Attino.

Men det är ju inte så illa det heller ;)

Är din fortfarande hingst? Så kan jag få alla de "stora" :idea: :rofl:

Senast ändrad:

Hittade Hamlet nu också! :D

... och om jag betäcker henne med den hingsten jag vill får jag även in Printonian och Sixtus :p Så då är det bara Irco Marco (som jag inte tvunget vill ha i min dressyrhäst :angel: ) kvar, om vi nu inte räknade Hartungs.

;)

( Och sedan såg jag att jag läste lite snabbt, du räknade ju Flaneur och inte Novarro som stamhingst )

Senast ändrad:

Räknar du då bara hingstarna? Alltså far, morfar morfarsfar etc?
I så fall så har jag i mina 3

1:
Bernstein - utrillos linje
Herkules - humanists linje
Nepal - polarsterns linje
Immer - ?
sedan tror jag inte det var några linjehingstar ;)

2:
Hubertus - polarsterns linje
Magritte - utrillos linje
Lester - Humanist linje
Sombrero - ?
Immer - ?
Kockard - humanist linje

3:
Nactus - Utrillos linje
Hubertus - polarsterns linje
Magritte - utrillos linje
Lester - Humanist linje
Sombrero - ?
Immer - ?
Kockard - humanist linje

inte så stor variation kan man ju tycka ;)
/U

Jag räknade bara de näsramste hingstarna först, när jag sa Utrillo och Humanist, men de andra har jag grävt överallt i stammen för att hitta ;)

Bara hingstarna är det

Bernstein (Utrillo)
Zinsky (Fullblod ur Northern Dancers linje)
Jaguar (Humanist)
Kaliber (Utrillo)
Cyrano (Hannoveranare/Fullblod)
Brabant (Humanist)
Nepal (Polarstern räknar vi den som en linje?)
Faruk (Ruster)
Janus (Hannoveranare/Fullblod)
Eros (Attino)
Och sen Ruster själv :D

Senast ändrad:

Fick Corvettino några sonsöner i avel?
Har för mig att man satte in flera unghingstar efter honom men att de skars efter något år och att det aldrig blev en linje efter honom.

Min lillskit har kulorna kvar men han har dansk mormor, polsk mormorsfar o s v så det är inget svensk i honom i grunden;)

Jag räknar Flaneur som stamhingst eftersom det var han som importerades till Sverige. Han lämnade dessutom inte bara Novarro utan tre söner till, Impuls, Invit och Isolator.

Liknande trådar

Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 129
Senast: Myrten
·
Avel Vilka hingstar finns det i avel idag som tillhör Utrillos hingstlinje? Han var ju enormt dominerande ett tag, vore kul att höra vilka...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Görel
·
Avel Har med stort nöje "lusläst" skriften "Araberna i Småland, deras fäder och förfäder", skriven 1963 Arvid Aaby-Ericsson. I skriften...
2
Svar
38
· Visningar
5 001
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka