Svenska hingstar vs tyska hingstar

FadeAway

Trådstartare
Verkar vara en hel del som är emot de tyska hingstarna :angel:. Själv är jag rätt frälst av deras holsteiner. Visst finns det snygga hästar i sverige inget tal om saken men jag tycker att det svenska blodet inte har riktigt den resningen som jag själv önskar eller så är de alldeles för kantiga :devil: Jag söker efter en stor, högrest men ändå med massa. Men (nu har jag iofs inte sett dem i verkligheten alla) jag hittar inga som är intresanta :crazy: Även större delen av importhingstar passar inte min smak :o. Jag vill ha en häst som ser ut som en hel häst inte en som man pusslat ihop av flera :devil:

Sv: Svenska hingstar vs tyska hingstar

Jag tror inte att det handlar om att någon är "emot" dom Tyska hingstarna utan vill bara försöka värna om dom svenska och den gamla stammen.

det kan iofs stämma :). De mest kända[för närvarande] i vår avel är väl iofs importer: Utrillo, Robin Z, Irco Marco, Cortez osv.

Precis!

Jag anser att det bästa av de svenska gamla stammarna, som ju i grunden är byggda på ostpreussare och hannoveranare i kombination med fullblod, bör tas tillvara och varsamt kombineras med importerat blod. Tycker inte att allt svensk är bra och inte att allt utländskt är dåligt. Däremot tycker jag att det är fel att stirra sig blind på ett fåtal utländska blodslinjer och rata allting annat!

Utan importer och blandning av olika blodslinjer hade ingen avel eller ras varit där den är idag.
Det som stör mig är att många svenska stoägare är så okunniga om utländskt blod så att de hoppar på vilken import som helst som saknar egenprestationer etc till nackdel för en inhemsk hingst som kanske är av den äldre svenska stammen men som själv presterat, har avkommor som bevisligen presterat osv.

Dessutom har svenska uppfödare under senare år spanat in och "funnit" blodslinjer som man använde redan för över tjugo år sedan i tyskland och som tyskarna i dagsläget vet vad man kan kombinera ihop med för blod och vilka kombinationer av linjer som bör undvikas....

Liknande trådar

R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
3 182
Senast: Bregen
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Avel Ja, som rubriken säger. Av de hingstar du sett i verkligheten, vilken eller vilka har du "fastnat" för mest? Alltså det kan vara att du...
2
Svar
35
· Visningar
5 051
Senast: ideryd
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 113
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London