Svenska bruksprovet för halvblodshingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Om du som uppfödare, fick lov att ändra vårt bruksprov för blivande avelshingstar. Vad hade du velat se mer av? Eller utökat svårighets-
graden?
Eller kanske utökat dagarna? Se andra domare?

Eller du kanske hade rent av en egen ide.

Jag hade gärna velat se, genom att vi tillhör EU ett bruksprov där alla länderna abetade med samma protokoll, poängsystem osv.

En längre bedömningstid, där även hingstens beteende i box och allmän hantering skall räknas.

Så vad tycker du? Skriv så att det glöder.:rofl:

Sv: Svenska bruksprovet för halvblodshingstar!

Jag skulle vilja att vi gjorde som danskarna, bedömde fram- och bakben för sig. Det skulle jag tycka var intressant vid alla bedömningar.

Sen tycker jag också att hingstens uppförande i stall och hantering ska ingå.

Det är nog tyvärr svårt att göra en gemensam bedömningsmodell i hela EU, eftersom vi har så olika hästhållningstraditioner i olika länder. Visst hade det varit bra, men det är nog tyvärr inte genomförbart skulle jag tro.

Möjligen kanske man borde ha mer av gästdomare som är mindre insyltade i avels- och tävlingssverige, för att komma ifrån snacket om att det handlar om vem som äger eller visar hingsten ifråga.
På ponnysidan har man ofta rasrepresentanter från rasens ursprungsland. Nu har ju SWB sverige som ursprungsland, men man skulle kanske kunna alternera mellan de största inkorsningsförbunden eller nåt?

Varför inte ha ett 100 dagars prov, som Tyskland.:idea:

Tanke på att hingsten, som går bruksprovet idag, får inte mer än, ett par försök på sig för att visa vad han går för.
Ett längre prov......ger ett snittvärde som är mer realistiskt.
Och hingstarna har även dom bra och dåliga dagar, men i ett prov på 100 dagar så märks de dåliga dagarna inte/eller har i allafall ingen större betydelse.

Den har tråden har inte direkt med aveln att göra mer indirekt, men jag kan ger mina synpunkter med aveln instoppet:

Bruks Prov skal anpasses till det landet djuren ska anvandes ock vad dom ska anvandas till.

EU´s funktion är att slå vakt om interntional djur hantering över state lines. Djuren får inte får illa, och att vakta den medicinska i livsmedal.
EU har visset sitt oduglighet i almanna kontrol och vissa den vill gärna lägga sig i värja stats änglitheter.
Examle:
Alla häster i EU skall har pass, men dom kom aldrig ut med ett Enhetlig EU pass, men lagt änsvar på värja states jördbruksverket som passad änsvaret ner till värja häst föräning där det blir ingen ordning på det hälla.
Men när det kommer till värja lands avel som dom har bygg´d upp med stor mod är det fritt främ för en föräning att gå till EU Domstol och klaga att dom är diskrimanerad imot för att dom får inte bedriva sitt eget avel oavsätt hur vansinige den är!

Man ska vara försiktiga med att blanda in en Oversitter i sitt verksomhet.
Arizon

Varför inte ha ett 100 dagars prov, som Tyskland.:idea:

Tanke på att hingsten, som går bruksprovet idag, får inte mer än, ett par försök på sig för att visa vad han går för.
Ett längre prov......ger ett snittvärde som är mer realistiskt.
Och hingstarna har även dom bra och dåliga dagar, men i ett prov på 100 dagar så märks de dåliga dagarna inte/eller har i allafall ingen större betydelse.
100 dagar är ingenting som vi ska sträva efter.

Fundering: Om vi inte testade tex treåringar på provet, så skulle vi istället ha 1-2 dagar mer att testa dem andra lite ädre hästarna på. Därigenom så skulle dem äldre hästarna få fler tillfällen att visas fram på vilket skulle vara bra om dem haft en dålig dag.

* Hukar mig*

Senast ändrad av en moderator:

Tycker också att det borde vara ett längre prov, kanske inte 100 dagar, men längre än vad det är idag i alla fall

Den har tråden har inte direkt med aveln att göra mer indirekt, men jag kan ger mina synpunkter med aveln instoppet:

Bruks Prov skal anpasses till det landet djuren ska anvandes ock vad dom ska anvandas till.

EU´s funktion är att slå vakt om interntional djur hantering över state lines. Djuren får inte får illa, och att vakta den medicinska i livsmedal.
EU har visset sitt oduglighet i almanna kontrol och vissa den vill gärna lägga sig i värja stats änglitheter.
Examle:
Alla häster i EU skall har pass, men dom kom aldrig ut med ett Enhetlig EU pass, men lagt änsvar på värja states jördbruksverket som passad änsvaret ner till värja häst föräning där det blir ingen ordning på det hälla.
Men när det kommer till värja lands avel som dom har bygg´d upp med stor mod är det fritt främ för en föräning att gå till EU Domstol och klaga att dom är diskrimanerad imot för att dom får inte bedriva sitt eget avel oavsätt hur vansinige den är!

Man ska vara försiktiga med att blanda in en Oversitter i sitt verksomhet.
Arizon

Jag kan hålla med dig till en viss grad, men inte allt. Det jag menar med ett gemensamt bedömningsprotokoll, är att det vore lättare för alla som avlar att utläsa varje hingsts resultat, och tanke på hur mkt vi använder oss utav just utländska hingstar, så är det en viss svårighet att utläsa de utländska bruksprovs resultaten.
För hur eller hur, så är inte allt guld som glimmar, bara för det kommer ifrån tex Tyskland, Danmark eller Holland.
Var och en hade haft det lättare att kunna jämföra olika resultat, eller bara rent tekniskt, man hade inte varit tvungen att kunna läsa holländska osv.

Men givetvis måste varje land själva döma fram det de själva vill se som avelshingstar.
Jag ser ingen som helst problem med att Eu länderna hade samma protokoll, för bedömningarna kommer ju att bli olika i varje land.
Men bedömnings punkterna hade varit lika för alla.

Fundering: Om vi inte testade tex treåringar på provet, så skulle vi istället ha 1-2 dagar mer att testa dem andra lite ädre hästarna på. Därigenom så skulle dem äldre hästarna få fler tillfällen att visas fram på vilket skulle vara bra om dem haft en dålig dag.

Jag tror att bruksprovet är tufft nog som det är för ffa 4-5 åringar, att de under den korta BP veckan skall visa upp sig mera känns som att pressa ytterligare hårdare och det behlövs inte.

Jag är för ett längre prov, men 100 dagar känns ganska orimligt.

Ett längre prov kanske någonstans mellan 30 och 70 dagar. Men jag hade också önskat att det var samma personer som gör testen med alla hästar. Som det är idag kan duktiga och eller penning starka hingstägare få fram mediokra hingstar och ägare med sämre ekonomi/kunskaper kan missa totalt på väldigt bra hingstar. Så det hade blivit rättvisare om samma personer skötte alla hingstar under proven. Detta skulle ju också ge dem en helt annan möjlighet att verkligen kunna känna efter vilka kvalitéer som en hingst har.

Men jag hade också önskat att det var samma personer som gör testen med alla hästar.
Hur menar du då?

Som det är idag kan duktiga och eller penning starka hingstägare få fram mediokra hingstar och ägare med sämre ekonomi/kunskaper kan missa totalt på väldigt bra hingstar.
Kan du vidareutveckla det här? Jag förstår inte hur du menar?

Så det hade blivit rättvisare om samma personer skötte alla hingstar under proven. Detta skulle ju också ge dem en helt annan möjlighet att verkligen kunna känna efter vilka kvalitéer som en hingst har
Det här förstår jag inte heller?

Det är inte mycket jag förstår idag! :D

Hur menar du då?

Kan du vidareutveckla det här? Jag förstår inte hur du menar?

Det här förstår jag inte heller?

Det är inte mycket jag förstår idag! :D

Hård kväll igår eller :angel: :D

Är ganska övertygad om att det Masse menar är att det skulle vara som det är utomlands vid tex 30 dagars testen att det inte är hingstägaren själv som har visare utan att hingstarna "lämnades" in och det är proffesionella hingstberidare som både tränar och visar hingstarna så att det så att säga är samma beridare som visar alla hingstar.

Är ganska övertygad om att det Masse menar är att det skulle vara som det är utomlands vid tex 30 dagars testen att det inte är hingstägaren själv som har visare utan att hingstarna "lämnades" in och det är proffesionella hingstberidare som både tränar och visar hingstarna så att det så att säga är samma beridare som visar alla hingstar.

Japp, just det. Så alla hingstar får samma förutsättningar.

Japp, just det. Så alla hingstar får samma förutsättningar.
Okej då är jag med.

Till syvende och sist så är det alltid pengarna och det praktiska som avgörs hur provet ska vara utformat. Därför så är det kanske bra att även fundera på provet ur ett rent ekonomiskt perspektiv.

Vad är ekonomiskt genomförbart?
Vad är den enskilde hingstägaren villlig att betala för ett bruksrov?
Hur kan man öka de övriga intäkterna?
Hur kan man minska utgifterna?
Provet måste gå runt ekonomiskt utan att man skinnar dem som deltar.

Jag tror att om man låter samma personer ta hand om alla hingstarna, på samma ställe, låt säga då under 70 dagar. Så kommer kostnaderna för den enskilde hingstägaren att minska mot vad det blir idag. Det kostar ju inte 100% mer för varje hingst som kommer dit utan vissa kostnader kommer ju att delas upp på alla hingstarna. Så jag tror att den faktiska kostnaden för att få en hingst godkänd blir lägre. De som kommer att förlora på det är det som idag ställer upp som "proffs-" tränare och visare av enskilda hingstar. Den marknaden kommer ju att försvinna till förmån för fasta tränare och visare.

Så jag tror att den faktiska kostnaden för att få en hingst godkänd blir lägre.
Hur skulle kostnaderna kunna bli lägre, om man höll ca. 80 talet hingstar på ett ställe under längre tid?

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka