Svenska bruksprovet för halvblodshingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svenska bruksprovet för halvblodshingstar!

Tänk efter lite om vi utgår först från en hingst. Om man lämnar iväg den för träning med fullskötsel så kan väl en rimlig summa vara ca 6000/månad. Om nu hästen är borta i 70 dagar så blir det ungefär 15000:- för allt för hästägaren. Vissa av dessa kostnade hade man ju haft i vilket fall även om man haft den hemma.

Om då istället utgår från personalen och anläggningen som de ska vara på. Så blir det ju en lägre kostnad för varje hingst som kommer i om man slår ut den totala kostnaden på alla. Vilket gör att om vi t ex utgår ifrån att de skulle kunna stå i de stall som används som seminstall senare på säsongen. Så finns ju redan stallet och det blir ingen mer kostnad för själv stallet. Anläggningen finns ju redan och personal för att sköta det finns ju viss mån redan plus att de får fast lön. Alltså som arrangör kan mycket enklare räkna ut kostnaderna i förväg. Blir lite som att jämföra stormarknad med små butiker. Man kan pressa kostnaderna p g a mängden.

Alla långa prov föregås såvitt jag vet av premiering vid 2,5 års ålder så den kostnaden får läggas till. Dvs det är förselekterade hingstar som gör långa provet, förselektering kunde vi ju ha på vårt korta också (sålla bort inkorrekta, ej över gränsen exteriört osv innan stora pengar betalats) Långa prov som eg är utbildning under beridare avslutas väl alltid med slutprov så nämndens kostnader+arrangemanget för det tillkommer också. Och mina goda vänner säger att resultatet på 70-dagars beror helt på vilken beridare man råkar få.....det är INTE samma till alla hingstar! Tror inte på långt prov pga kostnader o risker. Men lägg till förselektering + temperamentstest.

Bara för att man gör så på andra ställen behöver ju inte vi göra det här. Vi har ju redan rådgivande bedömning för unga hingstar så det finns ju ingen anledning att uppfinna hjulet en gång till så att säga. Gör den obligatorisk för den som vill visa sin hingst.

Om sedan hingstarna redan är på plats blir det inte alls samma kostnader för ett slutprov/examen som det blir idag när man ska fixa till allt detta för en vecka. Med alla nackdelar det innebär för unga hingstar med transporter, nya platser, nytt stall, stress o s v. Att det inte kan bli samma person som rider 80 hästar säger ju sig självt men om det klass på dessa utbildare så blir en fördelaktig sak för beridarna (fastjobb), hästägaren (fasta avgifter) och hästen en lugnare test där den mer får chansen att visa sitt rätta jag, då den har längre tid på sig.

Vi har ju redan rådgivande bedömning för unga hingstar så det finns ju ingen anledning att uppfinna hjulet en gång till så att säga. Gör den obligatorisk för den som vill visa sin hingst.
Dem flesta som visar hingstar fram till provet använder sig inte av rådgivande bedömning på hösten innan.

Nejdet är rätt, men man kunde ju göra den obligatorisk för att slippa de värsta avarterna på själva provet.

Jag tror att om man låter samma personer ta hand om alla hingstarna, på samma ställe, låt säga då under 70 dagar. Så kommer kostnaderna för den enskilde hingstägaren att minska mot vad det blir idag. Det kostar ju inte 100% mer för varje hingst som kommer dit utan vissa kostnader kommer ju att delas upp på alla hingstarna. Så jag tror att den faktiska kostnaden för att få en hingst godkänd blir lägre. De som kommer att förlora på det är det som idag ställer upp som "proffs-" tränare och visare av enskilda hingstar. Den marknaden kommer ju att försvinna till förmån för fasta tränare och visare.
tanken är tilltalande, men problemen med detta som uppstår i vårt land är
* det kräver en stor anläggning där alla hingstarna kan få plats samtidigt och där anläggningens ordinarie verksamhet får ligga nere under den tid testerna pågår - någon måste betala för det.
* det kräver ett antal beridare som arbetar med hingstarna på heltid - beridare som i vanliga fall förmodligen har andra arbetsuppgifter, som de måste ta ledigt ifrån.
* AVNs domare behöver kanske inte vara på plats hela tiden, men de behöver ju se hingstarna under många tillfällen under denna period, om man nu ska ha någon nytta av att förlänga bruksprovet. Dessa domare har normalt andra arbeten, som de då måste ta ännu mer ledigt ifrån om detta skulle bli verklighet.
Alla dessa saker gör ju att det kanske kostar mer än man tror att genomföra ett såpass långt test.

Det är de facto så att hästhållningstraditionen är olika i olika länder och här i Sverige tror jag

Man har ju aldrig fått den informationen direkt, men man har ju förstått att har man själv en bra unghingst som man vill visa på bruksprovet, vill det till att man har den rätta ryttaren för utbildningen och förberedelsen inför ett bruksprov.:angel:
För har man inte det..............så minskas chansen....

Och som debatten här i denna tråden gick innan, så kan man räkna ut att lämnar man sin unghingst till en bra tränare i Sverige så kommer det att kosta en del. Så i det hela hade det varit mer rättvist för alla om man hade samlat hingstarna på ett ställe, och alla hade haft samma chans, och det hade definitivt inte kostat mer än vad det gör idag.

Jag tycker att det vore bra om man även tittade på hovarnas kvalitet. Vissa jättefina hingstar nedärver väldigt dåliga hovar, och som stoägare har man ingen aning om detta.

Sedan skulle det vara bra om man tittade på fertiliteten innan man börjar marknadsföra hingstarna. Måste vara skit-tungt för både hingst och stoägare att avbryta mitt i säsongen pga dålig fertilitet.

Fertilitet kollas vid bp redan idag MEN det är färskvara! De spermier du använder nu tillverkades av hingsten 3 mån tidigare. Finns annan tråd om det. T ex är det inte ovanligt med dålig fertilitet på 3-4-åringar i början av säsongen, maj-juni - dvs 3 mån efter ett påfrestande/stressigt bruksprov......liten infektion som knappt syns kan också påverka, mm mm.
OT kanske men tänk om alla som har synpunkter här anmälde sig till höstens avelskurs på SLU, vilka debatter det kunde bli och vad vi skulle lära oss av varandra! Påverka också kanske?

KL

Jag tycker att hästarna ska visas anonymt. Härstamningen är inget man behöver veta för att kunna bedömma hur hästen rör sig eller hoppar. Poäng för härstamningen kan man sätta sist när allt annat är klart. Vem uppfödaren är, är egentligen inte intressant för bedömningen av hingsten. Det kan man tillkännage när provet är avslutat.

*hukar mig*

jag skulle vilja förlänga bruksprovet och även göra det mer anonymt!!! Sen skulle jag vilja ta bort 3-åringarna från provet, tycker inte att dem är redo för det och man ser att många av dem som blir godkända som 3 åringar inte blir godkända som 4-åringar. eller så skulle man begränsa ston åt dem.

OT kanske men tänk om alla som har synpunkter här anmälde sig till höstens avelskurs på SLU, vilka debatter det kunde bli och vad vi skulle lära oss av varandra! Påverka också kanske?
Jotack, jag anmäler mig gärna, om du betalar... :idea:

Jätteintressant, men ändå ett dumt upplägg, man MÅSTE anmäla till alla tillfällena och det kostar att både åka och bo + att familj och djur hemma ska klara sig också (här skulle det krävas att maken tar ledigt från jobbet).
Sen är det också så att vissa delar av kursen är sådant många redan är VÄL pålästa om och att då tvingas betala för att gå igenom detta en gång till på betydligt kortare tid är ju ingen höjdare.

(jag har framfört denna kritik till kontaktpersonen på SLU också)

Ameo eller ranukel eller någon annan som vet!
Jag hade alla uppgifter om avelskursen på SLU men har tappat bort dem och hittar inte heller dem på nätet. Kan någon som har bättre koll PM dem till mig?

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka