Svensk ryttare tilldelad varning

Sv: Svensk ryttare tilldelad varning

Tänk att en tråd som handlar om hur en vuxen dressyrryttare har stoppat grus i munnen på sin häst kan sluta med att det klagas på ponnyföräldrar och ponnyhoppryttare. :mad::mad::mad:

Är det inte där den stora "bredden" börjar? :p

Fast ni är väl inte ute på så mkt hopptävlingar eller? Ni kör väl mest dressyr?
Kan hända att kavajen flaxar lite i vinden...:p men det finns många snygga, snabba ponnyritter också!! Våra ponnytjejer är otroligt skickliga! Det finns ju kassa dressyrekipage också som gasar runt hela programmet helt oharmoniskt!
Sen hänger inte endast snabbhet och framgång ihop, det är oerhört lätt att få ett nerslag eller ett stopp om du rider för fort och tappar fokus.
Detta var ju helt OT. :o

Skönt att höra att det finns hopp för framtiden!! :angel::devil:

Och självklart finns det mindre bra ryttare inom dressyr också. Framför allt dräller det av ryttare med dålig balans som då måste hålla balansen i tyglarna. Och där kommer nog både grus och tandkräm in för att häststackarna ö h t ska vara lite rörliga i munnen.

Och visst, ibland flaxar plastrongen hos oss också. :p

Pratade precis med en dressyrryttare som bekräftade detta med grus i munnen, det förekom tydligen i Tyskland när hon arbetade där för ett antal år sedan.
Håller också med ginnies i sista inlägget, där har vi samma åsikt för första gången.

Jag hade aldrig hört om grus i munnen innan det här hände. Jag har bara hört om tandkräm...Men man slutar ju aldrig förvånas vilken uppfinningsrikedom det finns när det att få hästar "lösgjorda". Helt otroligt! Och alltid drabbar det hästarna. Det borde uppfinnas något som ger ryttaren en elektrisk stöt varje gång den tar ett för hårt tygeltag istället.

Jag har inte ens hört om tandkräm, jag verkar vara helt förskonad från allt sånt, tack o lov.

vilken uppfattning menar du nu?

Att det är ok att träna under tävlingslikande former inom karentiden.

10. De nationella och internationella bestämmelser som gäller inom
ridsporten beträffande hästens hälsa och välfärd måste följas inte bara
under tävlingar utan också under träning. Tävlingsregler och bestämmelser
måste ständigt granskas för att säkerställa hästens välbefinnande.
Med de svaren jag fick kan ju knappast Snuffsan och ginnies hålla med om detta?

Det är stor skillnad på att rehabilitera en häst med träning och att träna i en för hästen tävlingslik situation.

Läste du ens vad jag skrev i mitt svar? Olika preparat med karenstid har olika verkning. Ta till exempel flugmedel som det är karens på. Skulle du inte träna din häst för att du använder flugmedel? Eller Aloe-vera? Eller sårspray? Eller back-on-track?

Men jag tror inte det skiljer sig så mkt från travet faktiskt.

Vad har trav med denna diskussionen att göra? Jag tror det är ganska ovanligt att travhästar går provlopp inom karenstider då det tas en del dopingprov i provlopp och inget har varit positivt, någonsin. Men visst finns det rötägg inom alla sporter.

Jodå, jag läste vad du skrev:
Det finns medel som har karens för tävling eftersom de är prestationshöjande. Då kan man träna som vanligt.

Vilka prestationhöjande medel anser du att det är ok att träna för fullt på?

Det finns insektmedel med utmärkt funktion som har 0 timmars karenstid, t ex Ultra shield och switch. Back on Track har ingen karenstid.

Läste du ens vad jag skrev i mitt svar? Olika preparat med karenstid har olika verkning. Ta till exempel flugmedel som det är karens på. Skulle du inte träna din häst för att du använder flugmedel? Eller Aloe-vera? Eller sårspray? Eller back-on-track?

Håller med. Det är väl självklart att man inte kan jämföra karensen efter lite socatyl över ett litet sår som skydd mot flugor och en behandling med t ex butta, när det gäller träning på hemmaplan. Då skulle det inte bli många riddagar under sommarhalvåret, i alla fall. Att man sen drar alla karenstider över en kam i TR har säkert med kontrollsystemet att göra. Är det noll-tolerans på tävling så är det.

Det kan jag inte precisera eftersom jag inte kan sånt. Men om en häst fått ett preparat som är dopingklassat för att det ger ekipaget fördelar på tävlingsbanan, dvs prestationshöjande, så förstår jag inte varför man inte ska träna med det.

Back-on-track har stått på dopinglistan. Möjligt att det är bortplockat.

Jodå, jag läste vad du skrev:

Det finns insektmedel med utmärkt funktion som har 0 timmars karenstid, t ex Ultra shield och switch. Back on Track har ingen karenstid.

Har verkligen dom två medlen 0 h karens? De betraktas ju som rätt starka ändå!

Vad har trav med denna diskussionen att göra? Jag tror det är ganska ovanligt att travhästar går provlopp inom karenstider då det tas en del dopingprov i provlopp och inget har varit positivt, någonsin. Men visst finns det rötägg inom alla sporter.

Därför du skrev vad anser ridsporten ang det här men vem är ridsporten?
Är det vi som rider?? Man kan ju bara svara för sig själv och du håller väl på med trav? Hur gör ni med aloevera då tex eller socatyl på ett sår, vilar hästen en vecka då?

Klippt från travsport.se:
Switch, 0 tim, Pharmaxim Sweden AB

Ultrashield var med för ett par veckor sedan och hade då 0 timmar men är bortplockat. Listan uppdateras förra veckan.

Klippt från travsport.se:
Switch, 0 tim, Pharmaxim Sweden AB

Ultrashield var med för ett par veckor sedan och hade då 0 timmar men är bortplockat. Listan uppdateras förra veckan.

Okej! Jag tror dig. Blev bara förvånad eftersom det är medel som man ska vara lite försiktig med första gången osv...

Det var inte någon ponnyryttare som blev varnad - utan en junior....

Tänk att en tråd som handlar om hur en vuxen dressyrryttare har stoppat grus i munnen på sin häst kan sluta med att det klagas på ponnyföräldrar och ponnyhoppryttare. :mad::mad::mad:

Det jag har hört (precis som SvEmelia) är att det är en junior. Alltså ingen vuxen.

Men jag tycker också att tråden blivit en allmän gnälltråd;)

Hör och häpna, jag tycker som dig för en gångs skull! :rofl: :rofl:

Ja, man måste se från hästen sida hur stort djurplågeriet egentligen är, inte ta sin egen synpunkt och tyckande i första hand.Det är säkert värre för hästen med ex en alldeles för tung ryttare( men långt mer accepterat) än lite grus i munnen( dessutom får ju en och annan sandkolik när de betar så obehagskänslan kanske inte är så stor som vi tror.)
Samma med inspännig i boxen, låter vidrigt, men är det egentligen värre att spännas in i boxen för hästen än att spännas in och longeras en timme på volt?-jodå det förekommer det också.

grus i munnen är värre ändå, det är ju inte så att hästen står still med sandkorn i munnen, den rids med två bett och skarpa småsten i munnen=ONT.

detta är ett medvetet och ondsint övergrepp på hästen enbart i syfte att tvinga den till att prestera bättre.

prova att springa omkring med grus i skorna och utan strumpor, så ser du hur det känns...

detta är ett medvetet och ondsint övergrepp på hästen enbart i syfte att tvinga den till att prestera bättre.

Man kan ju fråga sig hur ont det egentligen gör när hästar som går på sand faktiskt i ivern att beta grunt får i sig tillräckligt för det ska ge kolik-då borde det också vara grovt djurplågeri?
Det kan faktiskt vara så att det är värre för hästen med sand i munnen än om man jämför med alldeles för tung ryttare utan balans som skumpar och slår i hästens rygg, men jag är tveksam.
Det är konstigt när det gäller övergrepp på hästar, är det omedvetet, som felaktig sadel, för tunga ryttare, som Fio skrev, nybörjarbarrering, ja då är det acceptabelt och inget någon väsnas över-antagligen för att de flesta som skriver är i det stadiet själva.

Och för säkerhets skull, så jag inte blir en grus- i- munnen- försspråkare, jag tycker inte det ska stoppas in grus i hästmun, men jag blir så trött på accepterandet av många gånger kanske värre saker, bara för att gemene man använder sig av det i okunskap.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under året väntar fyra Baltic Cup-omgångar plus finalen i början av december. Årspremiären äger rum i Helsingborg under veckan och några...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson och Felicia Grimmenhag är nominerade i varsin klass till ridsportvärldens finaste priser FEI Awards. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
373
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Billdals Ridklubb utanför Göteborg är värd för årets SM i hoppning inomhus för ryttare från ponny till seniornivå till. Två helger i rad...
Svar
0
· Visningar
618
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur