Svensk Ridponnyavel

Zondell

Trådstartare
Lite nyfiken på den avel som bedrevs innan ASRP bildades. Vilka var störst och vilka var mest framgångsrika? Vet inte så mycket om Petrus Kastemans avel med "Arden ponnyerna" men hoppas ni vet mer!

Sv: Svensk Ridponnyavel

Son of a gun betäckte väl en del russ ston, Sapphire Crown och Kariba ox var arabhingstar som användes på diverse ponnyston.
Kan inte fler nu på rak arm, men det vore ju intressant att få en disskusion om vilka de var som avlade föregångarna till svensk ridponny.
Startade tidigare en tråd om buskavel, där det nämdes flera gamla hingstar.

Vi har ett korsningssto som är e. Sweet Reclaim xx u Welsh/new Forest sto,
Hon är nu 21 år gammal och föder fram supermoderna ridponnyföl med ridponnyhingstar! Bilden föreställer årets föl!
100b7110.jpg

Vilken fin och långbent fölunge :love:. Gärna mer om Sweet Reclaim som finns i stammen på ponnyn som intresserar mig.

Son of a Gun betäckte många ston, inte bara russ, och fick många framgångsrika avkommor främst inom hoppning och fälttävlan, de jag kan komma på på rak arm är Dikki Dunder som vann SM i Fälttävlan för D-ponnier och var med på EM flera år, Möingegårdens Napoleon som vann SM i hoppning för D-ponnier och var med på EM flera ggr med olika ryttare bland annat Helena Lundkvist.

Saphire Crown lämnade Ferrari som vann EM i dressyr m Karin Hedelin och sedan såldes till Danmark, även Kingsettle Tankah har ju lämnat en EM vinnare i dressyr, mr Bento, dock har han väl använts ganska så sparsamt inom aveln har jag för mig.

Gamla halvblodshingsten Ben Hur 408 användes en del i ridponnyaveln på Gotland iallafall.

Urbino och han son Callaghan är andra halvblodshingstar som använts en hel del.

Kingsettle Tankah var ju en av de första godkända ridponnyhingstarna. Men han betäckte väl en del innan, vilket skulle vara intressant att veta vilka alla de avkommorna är.

I mitt fd lånerpsto så fanns hingsten Kabaka ox. Sen användes väl Samurai ox på en hel del ponnyston. Även Red Baron ox har väl använts.

En annan hingst som jag vet användes en del i ponnyaveln var den icke godkände halvblodshingsten Jagello, född 1957 e Jager ox u Ninja e Nerox u Stjärnkola e Danger xx.

En liten sortering

Fortsätt gärna:

Klinteby:
Gimmic
Kilroy Crest xx
Ali Pru ox

Jutagården:
Sweet Reclaim xx
Son of A Gun xx

Tryfor ox är morfar till min gamla Bponny.
Om han är använd mer för avel av ponnys vet jag inte, men min ponny var och är en suverän hopponny.

Sv: En liten sortering

Fortsätt gärna:

Klinteby:
Gimmic
Kilroy Crest xx
Ali Pru ox

Jutagården:
Sweet Reclaim xx
Son of A Gun xx
Prince River xx Rp 107

Tryfor ox (e.Exelsjor u.Tryfolia ue.Negatiw) användes i aveln på Bysingsberg utanför Västerås där han betäckte främst russton (främst efter icke godkända hingstarna Maax och Ross) och arab/welsh-stoet Ekholmens Florette e.Kariba ox u.Ekholmens Fabiola ue.Kålltorps Primus. Han hade även några avkommor med lipizzanerstoet Marcsa om jag inte minns galet.

Hlsn Helena

Senast ändrad:

Arabhingsten "Nimran", betäckte mkt ponnys bla welsh ponny men även en del fullblod.

Kingsettle Tankah var ju en av de första godkända ridponnyhingstarna. Men han betäckte väl en del innan, vilket skulle vara intressant att veta vilka alla de avkommorna är.

Han är nr 1 i stamboken... och morfar till min kille, mamman Blue Cherie sm-tvåa i FT -85?... men hon gav mest stort

Vi betäckte ett New Forest sto med Nimran ox 1970, resultatet blev ett mycket vackert sto föl! Tidig ridponnyavel!

Pargos ox ligger bakom många bra korsningsponnyer. Han återfinns som morfar till Jameson. Även Jagello finns i hans stamtavla.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 979
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31