Svensk politik nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skandalen växer. Nu har både regeringskansliet och kursgården raderat ett viktigt mail som visar händelseförloppet.
Sen ljuger inblandade.

https://www.dn.se/sverige/regeringskansliet-raderade-viktigt-bevis-i-landerholm-affaren/
Eh, wtf. Blir tydligare att Carl-Oscar Bohlins impuls om att kalla till sig kursgårdens vd för att undersöka hur de kunde ha en städerska anställd som hade tveksamma kopplingar (när det i förundersökningen framkom att man outsourcar saker som städpersonal, i sann nyliberal anda), framstår som missriktad och snarare som ett sätt att ta bort fokus på allt som skett i regeringskansliet.

Sedan vore det väl förvisso bra om han gav sig på vd:n för att hon kontaktade ett privat företag det första hon gjorde!

Eh, wtf. Blir tydligare att Carl-Oscar Bohlins impuls om att kalla till sig kursgårdens vd för att undersöka hur de kunde ha en städerska anställd som hade tveksamma kopplingar (när det i förundersökningen framkom att man outsourcar saker som städpersonal, i sann nyliberal anda), framstår som missriktad och snarare som ett sätt att ta bort fokus på allt som skett i regeringskansliet.

Sedan vore det väl förvisso bra om han gav sig på vd:n för att hon kontaktade ett privat företag det första hon gjorde!
Just det säger väl mest om Bohlin och hur han ser på sådana här händelser och hur de ska hanteras.

Jag undrar hur man fick kursgården att radera mailet?

Läser i DN att barn till papperslösa ska få gå i förskola i Stockholm, och att moderaterna där motsätter sig det.

Jag kan absolut förstå att man kan vara av åsikten att de som av en eller annan anledning befinner sig i Sverige utan att "ha rätt" till det bör lämna landet, men jag kan verkligen inte se att det skulle vara lämpligt att någonsin neka barn utbildning (även om det kanske inte är så mycket utbildning på förskolan i dagsläget). Vuxna har ju möjlighet att välja var de uppehåller sig (i viss mån), men barn, särskilt i förskoleålder, har inte mycket att säga till om, så att straffa barnen för att deras föräldrar gör fel, kan inte vara annat än inhumant.

30 minuter med Jonas Sjöstedt......två farbröder som sitter och myspratar, verkligen inte alls likt Anders Holmberg:confused: Sjöstedt fick ju bara sitta och göra en massa reklam för V. Blev ju inte ens avbruten utan fick sitta och prata bomullsnack om precis ingenting. Antingen är Holmberg själv hängiven vänsterpartist anhängare eller så var det strikt manus från vänstervridna SVT. Usch va tråkigt :(

30 minuter med Jonas Sjöstedt......två farbröder som sitter och myspratar, verkligen inte alls likt Anders Holmberg:confused: Sjöstedt fick ju bara sitta och göra en massa reklam för V. Blev ju inte ens avbruten utan fick sitta och prata bomullsnack om precis ingenting. Antingen är Holmberg själv hängiven vänsterpartist anhängare eller så var det strikt manus från vänstervridna SVT. Usch va tråkigt :(
Fast varför säger du så? Han tryckte en del på Sjöstedts syn på försvaret jämfört med uttalanden från partiet tidigare år, det är något som många inom vänstern tycker är en jobbig fråga. Holmberg anpassar sig alltså till den kontexten, det är inte dålig journalistik bara för att just du inte blev upprörd nog ;)

Fast varför säger du så? Han tryckte en del på Sjöstedts syn på försvaret jämfört med uttalanden från partiet tidigare år, det är något som många inom vänstern tycker är en jobbig fråga. Holmberg anpassar sig alltså till den kontexten, det är inte dålig journalistik bara för att just du inte blev upprörd nog ;)
Fast det är inte upprörd jag vill bli när västern ska stå inför Holmberg och även fast du inte tror mig det gällar ALLA politiker som sitter i hans stol. Sverige har levt OCH lever fortfarande med färgade journalister som undviker att granska mycket viktiga ämnen i Sverige. Antingen för de själva är ideologiskt styrda och handlar känslomässigt eller så är de rädda för att bli av med jobbet eller bli utfrysta och inte får kindpussas mer på fina fester. Så jo....Holmberg / Sjöstedt var mycket tamt, fegt och inte alls "ställa mot väggen" Holmberg. Blir det lika vekt när Dagostar ska sitta där blir det för genomskinligt;)

Fast det är inte upprörd jag vill bli när västern ska stå inför Holmberg och även fast du inte tror mig det gällar ALLA politiker som sitter i hans stol. Sverige har levt OCH lever fortfarande med färgade journalister som undviker att granska mycket viktiga ämnen i Sverige. Antingen för de själva är ideologiskt styrda och handlar känslomässigt eller så är de rädda för att bli av med jobbet eller bli utfrysta och inte får kindpussas mer på fina fester. Så jo....Holmberg / Sjöstedt var mycket tamt, fegt och inte alls "ställa mot väggen" Holmberg. Blir det lika vekt när Dagostar ska sitta där blir det för genomskinligt;)
Jajamensan, en blåkopia på hur Trump ser på Journalister.

Propaganda går hem.

Dadgostar brukar inte alls klara sig lika bra i samma intervjuformat som Sjöstedt, det måste du ha lagt märke till?

Dadgostar brukar inte alls klara sig lika bra i samma intervjuformat som Sjöstedt, det måste du ha lagt märke till?
Så som jag upplever 30 min och AH så är det att han skjuter in sig på 2 områden och där vill han ha svar och ger sig fan inte -speciellt INTE när det kommer till politiker. Men denna omgång var så soft att det mest liknade reklam för V. Min upplevelse var att svar inte följdes upp, Jonas S fick mölja på utan att bli avbruten eller tillrättavisad / tillbakaputtad till frågans ursprung eller utveckla mer . Blir det lika mjäkigt med Dagostar ja då är det verkligen bedrövligt

Så som jag upplever 30 min och AH så är det att han skjuter in sig på 2 områden och där vill han ha svar och ger sig fan inte -speciellt INTE när det kommer till politiker. Men denna omgång var så soft att det mest liknade reklam för V. Min upplevelse var att svar inte följdes upp, Jonas S fick mölja på utan att bli avbruten eller tillrättavisad / tillbakaputtad till frågans ursprung eller utveckla mer . Blir det lika mjäkigt med Dagostar ja då är det verkligen bedrövligt
Vad tycker du att du inte fick svar på? Jag tycker att Jonas tillgängliga och avslappnade sätt att prata, utöver att han är väldigt sakpolitiskt grundad, helt enkelt gör att intervjuer med honom tenderar att bli ganska behagliga jämfört med andra politiker som är mer ettriga till sättet.

Men jag antar att du kollat på 30 minuter med Dadgostar förut? Hon klarar sig inte alls lika bra.

Utveckla ? Jag förstår inte vad det är du svarar på. Är det Trump man blir slagen i skallen av extremvänstern nu.. om man inte tycker som dom? Förr var man rasist....
Extremhögern driver ett narrativ, där alla journalister som inte smeker extremhögerns ideologi medhårs är "vänster", vilket i extremhögerns vokabulär är ett fult ord, som används som en nedsättande term.

Det här en propaganda som drivits sedan början på 2000-talet av extremhögern.

Syftet är förstås att misskreditera journalism, och det fria ordet, för att kunna stänga ner medier.

Trump kallar var och varannan journalist för "vänster", och hotar dessutom med att stämma dessa eller, vilket nyligen börjat, att hindra att medier kan ges ut/publiceras eller sändas.

Sluta läs riks och börja läsa mer sansade medier. Vad sägs om Svenska Dagbladet?

En svensk journalist, Joakim Medin, som i torsdags ankom till Turkiet för att rapportera om protesterna där sitter sedan dess fängslad. Han anklagas för att ha förolämpat Erdogan och för att vara medlem i en terroristorganisation, båda helt befängda anklagelser som garanterat grundar sig om att Medin skrivit en bok om hur kurder påverkats av Sveriges natoprocess och tidigare rapportering från Syrien om kurdernas situation.

Hur Sverige hanterar detta får lov att betraktas som ett test på hur långtgående vår lojalitet är med allierade skurkstater som Turkiet, och hur mycket vi är beredda att stå upp för våra medborgare och saker som fri journalistik.

Som den vänsterperson jag är känner jag mig nästan lite tvingad att ge credd åt uppvisad ryggrad när den dyker upp hos oväntade personer, som MUF-ordföranden Douglas Thor som tidigt uppmanade regeringen att sätta mer press på Turkiet. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eM4X0l/muf-toppen-kraver-att-regeringen-pressar-turkiet

En svensk journalist, Joakim Medin, som i torsdags ankom till Turkiet för att rapportera om protesterna där sitter sedan dess fängslad. Han anklagas för att ha förolämpat Erdogan och för att vara medlem i en terroristorganisation, båda helt befängda anklagelser som garanterat grundar sig om att Medin skrivit en bok om hur kurder påverkats av Sveriges natoprocess och tidigare rapportering från Syrien om kurdernas situation.

Hur Sverige hanterar detta får lov att betraktas som ett test på hur långtgående vår lojalitet är med allierade skurkstater som Turkiet, och hur mycket vi är beredda att stå upp för våra medborgare och saker som fri journalistik.

Som den vänsterperson jag är känner jag mig nästan lite tvingad att ge credd åt uppvisad ryggrad när den dyker upp hos oväntade personer, som MUF-ordföranden Douglas Thor som tidigt uppmanade regeringen att sätta mer press på Turkiet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eM4X0l/muf-toppen-kraver-att-regeringen-pressar-turkiet

Måste fråga hur du menar här (det fetade)? Oväntat för dig för att du är vänster, eller oväntat för att Douglas tidigare inte visat ryggrad?

Måste fråga hur du menar här (det fetade)? Oväntat för dig för att du är vänster, eller oväntat för att Douglas tidigare inte visat ryggrad?
Jag har lägre förväntningar på att en MUF-ordförande ska stå upp för en journalist som för tillfället skriver för en vänsterkodad tidning än någon från tex. grön ungdom gör det, och då tycker jag att rätt ska vara rätt och att man uppmärksammar det. :) Även LUFs ordförande har fördömt också förövrigt, och Joar Forsell (annars har det varit mer tunt bland på den borgerliga sidan även om jag gissar på att det kan ha blivit fler sedan jag kollade sist).

Läser i DN att barn till papperslösa ska få gå i förskola i Stockholm, och att moderaterna där motsätter sig det.

Jag kan absolut förstå att man kan vara av åsikten att de som av en eller annan anledning befinner sig i Sverige utan att "ha rätt" till det bör lämna landet, men jag kan verkligen inte se att det skulle vara lämpligt att någonsin neka barn utbildning (även om det kanske inte är så mycket utbildning på förskolan i dagsläget). Vuxna har ju möjlighet att välja var de uppehåller sig (i viss mån), men barn, särskilt i förskoleålder, har inte mycket att säga till om, så att straffa barnen för att deras föräldrar gör fel, kan inte vara annat än inhumant.
Sverige skrev äntligen på barnkonventionen för några år sedan så det har de ingenting för att försöka stänga ute barn från utbildning.

Påskriften var efterlängtad av många. Den politiska eliten, sossar, moderater mm tog väldigt lång tid på sig att godkänna den. Varför de dröjde så länge vet jag inte. Det var ju ett flertal regeringar både på vänster och högerflanken.

Extremhögern driver ett narrativ, där alla journalister som inte smeker extremhögerns ideologi medhårs är "vänster", vilket i extremhögerns vokabulär är ett fult ord, som används som en nedsättande term.
Det är inget narrativ. Sanningens ridå gick upp när publicservice kommisionen för ett år sedan lämnade över sitt betänkande till regeringen. Vänsterblockets protester mot förslag om en övergripande extern granskningsnämnd av hur väl public service utför sitt uppdrag och strukturell partiskhet gällande nyhetsvärdering, valet av vinklar OCH frågeställningar. När då vänstervridna journalister omedelbart tog fram megafonen och vrålade ut "slakt" och favvo uttrycket "HOT MOT DEMOKRATIN" bevisar ju tesen att public service öppet har positioneras som ett mediepolitiskt vänsterprojekt. Vara så skitnödig inför en extern granskning kan i mina ögon bara betyda en sak -man inser att något kommer att ändras.....till ens nackdel :sneaky:.

Syftet är förstås att misskreditera journalism, och det fria ordet, för att kunna stänga ner medier.
:sleep: Suck -Stänga ner medier.....
Sluta läs riks och börja läsa mer sansade medier. Vad sägs om Svenska Dagbladet?
Riks? Börja läsa Svenska Dagbladet , nej ...för min del gäller prenumeration på Kvartal som jag anser vara sansad, Ivar Arpi och Alice Teudurescu samt som rekreation lite olika poddar som sista måltiden, Aron Flam och mediepodden. Ups höll på att glömma puddingen Henrik Jönsson. :love:

Vad tycker du att du inte fick svar på?
Tja inte svar på...Jag tycker att AH helt enkelt var ovanligt tam och inte alls så på hugget som han brukar. Sjöstedt "slapp" undan problemet med judehatet som finns inom väsntern. Där kunde han gott ha känt på Sjöstedt hur V jobbar med det.

Jag har lägre förväntningar på att en MUF-ordförande ska stå upp för en journalist som för tillfället skriver för en vänsterkodad tidning än någon från tex. grön ungdom gör det, och då tycker jag att rätt ska vara rätt och att man uppmärksammar det. :) Även LUFs ordförande har fördömt också förövrigt, och Joar Forsell (annars har det varit mer tunt bland på den borgerliga sidan även om jag gissar på att det kan ha blivit fler sedan jag kollade sist).

Det var nog inte riktigt svar på min fråga? Eller tolkar vi "ryggrad" i situationen att en svensk journalist är fängslad olika.

Det jag frågade var om du har skäl att tycka att just han inte brukar ha ryggrad, men det låter på dig som att du förutsätter att han inte har ryggrad för att han är moderat? Jag ser "att ha ryggrad" som en personlig egenskap främst, medan du verkar se det som något man har eller inte har beroende på vilket parti man tillhör?

Det lät på ditt inlägg som att du menar att det ska ses som ädelt att ge honom cred för hans ryggrad, men om det som egentligen skett är att han inte uppfyllt din egen fördom om moderater så känns det lite skavigt för mig...det är du som har fördomar, men det är den andre som ska få skulden (i detta fall positiv skuld).

Det var nog inte riktigt svar på min fråga? Eller tolkar vi "ryggrad" i situationen att en svensk journalist är fängslad olika.

Det jag frågade var om du har skäl att tycka att just han inte brukar ha ryggrad, men det låter på dig som att du förutsätter att han inte har ryggrad för att han är moderat? Jag ser "att ha ryggrad" som en personlig egenskap främst, medan du verkar se det som något man har eller inte har beroende på vilket parti man tillhör?

Det lät på ditt inlägg som att du menar att det ska ses som ädelt att ge honom cred för hans ryggrad, men om det som egentligen skett är att han inte uppfyllt din egen fördom om moderater så känns det lite skavigt för mig...det är du som har fördomar, men det är den andre som ska få skulden (i detta fall positiv skuld).
Sett till att moderpartiet inte reagerat lika starkt som ungdomsförbundsordföranden förespråkar, så har han väl mer ryggrad just där i mina ögon. Det är väl inte så kontroversiellt att tycka? Det intressanta i det här sammanhanget är egentligen inte exakt partitillhörighet, utan mer att stå upp för "motståndarsidan", något som inte är självklart i det polariserade samhället vi lever i (egentligen borde en journalist som fängslats uppröra alla, oavsett tidskrift denne skriver för - men jag har sett mängder med inlägg från högerväljare som gott tycker att han kan få stanna fängslad i Turkiet och att hela ETC redaktionen borde fängslas). Det kan också nämnas att Moderaterna nyligen portade ETC från sina partidagar, vilket många andra journalister, även borgerliga, kritiserat. MUF portade dock inte på deras dito.

Och nu känns det som att du tolkar mig på ett ganska orättvist sätt...? Varför skulle jag tycka att jag är "ädel" för att jag ger credd till personer som är långt ifrån mig politiskt? Jag var f.ö medlem i MUF när jag var yngre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 587
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 308
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka