Svensk politik nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sett till att moderpartiet inte reagerat lika starkt som ungdomsförbundsordföranden förespråkar, så har han väl mer ryggrad just där i mina ögon. Det är väl inte så kontroversiellt att tycka? Det intressanta i det här sammanhanget är egentligen inte exakt partitillhörighet, utan mer att stå upp för "motståndarsidan", något som inte är självklart i det polariserade samhället vi lever i (egentligen borde en journalist som fängslats uppröra alla, oavsett tidskrift denne skriver för - men jag har sett mängder med inlägg från högerväljare som gott tycker att han kan få stanna fängslad i Turkiet och att hela ETC redaktionen borde fängslas). Det kan också nämnas att Moderaterna nyligen portade ETC från sina partidagar, vilket många andra journalister, även borgerliga, kritiserat. MUF portade dock inte på deras dito.

Och nu känns det som att du tolkar mig på ett ganska orättvist sätt...? Varför skulle jag tycka att jag är "ädel" för att jag ger credd till personer som är långt ifrån mig politiskt? Jag var f.ö medlem i MUF när jag var yngre.

Jo, men du är också väldigt tydlig med att du "bytt sida" efter det.

Är det din uppfattning att en moderat i allmänhet inte bryr sig om på vilka grunder en journalist fängslas, eller hur hen behandlas, i ett land som har ett tveksamt styre, så länge journalististen skriver för en tidning som ligger till vänster? Att en moderat vanligtvis bara bryr sig om vilken politisk inriktning en journalist har, och inte saker som åsiktsfrihet, journalistik och rättssäkerhet?

För mig är det inte så självklart att anta att moderater inte skulle kunna stå upp för en journalist från andra politiska inriktningar, och tycker att det är tråkigt om det är en vanlig uppfattning. Och i min mening så det bidrar snarare till polariseringen att uttrycka sin "förvåning" över det, än att minska den, om det var din avsikt.

Men jag uppskattar att du utvecklade vad du grundade ditt uttalande på.

Är det din uppfattning att även en vänsterpolitiker främst skulle se till en fängslad journalists politiska tillhörighet, innan man ifrågasätter på vilka grunder hen har fängslats och vilka rättigheter hen har som svensk medborgare?

Jo, men du är också väldigt tydlig med att du "bytt sida" efter det.

Är det din uppfattning att en moderat i allmänhet inte bryr sig om på vilka grunder en journalist fängslas, eller hur hen behandlas, i ett land som har ett tveksamt styre, så länge journalististen skriver för en tidning som ligger till vänster? Att en moderat vanligtvis bara bryr sig om vilken politisk inriktning en journalist har, och inte saker som åsiktsfrihet, journalistik och rättssäkerhet?

För mig är det inte så självklart att anta att moderater inte skulle kunna stå upp för en journalist från andra politiska inriktningar, och tycker att det är tråkigt om det är en vanlig uppfattning. Och i min mening så det bidrar snarare till polariseringen att uttrycka sin "förvåning" över det, än att minska den, om det var din avsikt.

Men jag uppskattar att du utvecklade vad du grundade ditt uttalande på.

Är det din uppfattning att även en vänsterpolitiker främst skulle se till en fängslad journalists politiska tillhörighet, innan man ifrågasätter på vilka grunder hen har fängslats och vilka rättigheter hen har som svensk medborgare?
Men läser du ens vad jag skriver? Jag vidareutvecklade att Moderaterna portade sagda tidskrift från sina partidagar, och därmed så är det väl inte så märkligt att anta att det finns ett bias mot dem? Sedan antar jag såklart att partiet reagerar när en Svensk journalist fängslas oavsett. I mitt första inlägg så skrev jag förövrigt mer allmänt att det här nog får lov att ses som ett test på hur vi värderar våra allianser med skurkstater när det går ut över rättigheter för våra egna medborgare.

Och jag tror inte att gemene moderat eller vänsterpartist bryr sig om den politiska lutningen på en fängslad journalist, däremot så har moderaterna valt att regera med stöd av ett parti som definitivt bryr sig och ibland färgar det av sig. Därför ser jag det som positivt när personer som Thor tar ännu tydligare ställning än moderpartiet.

Men läser du ens vad jag skriver? Jag vidareutvecklade att Moderaterna portade sagda tidskrift från sina partidagar, och därmed så är det väl inte så märkligt att anta att det finns ett bias mot dem? Sedan antar jag såklart att partiet reagerar när en Svensk journalist fängslas oavsett. I mitt första inlägg så skrev jag förövrigt mer allmänt att det här nog får lov att ses som ett test på hur vi värderar våra allianser med skurkstater när det går ut över rättigheter för våra egna medborgare.

Och jag tror inte att gemene moderat eller vänsterpartist bryr sig om den politiska lutningen på en fängslad journalist, däremot så har moderaterna valt att regera med stöd av ett parti som definitivt bryr sig och ibland färgar det av sig. Därför ser jag det som positivt när personer som Thor tar ännu tydligare ställning än moderpartiet.

Ja, jag läser vad du skriver men det jag skriver om din ton mot moderater i allmänhet verkar inte gå fram.

Jag har inte varit kritiskt mot ATT du skriver om att MUF:s ordförande uttalat sig, utan om hur du uttrycker förvåning över att det sker.

Gör en liknelse som kanske blir tydligare när det handlar om något annat: för mig blir det som att uttrycka en förvåning över att en muslim fördömer ett terrordåd som utförts av en annan muslim. Det är självklart okej att rapportera ATT det skett, men om man rapporterar det som något överraskande så förstärker man också bilden av att man inte skulle kunna förvänta sig att muslimer i allmänhet skulle fördöma terrordåd som utförts av andra muslimer.

Jag ser ingen som helst anledning till att anta att moderater i allmänhet inte skulle tycka att det är fel att en svensk journalist blir fängslad på oklara grunder av en stat med ett styre som tidigare visat upp tveksam moral. Oavsett om partier haft någon dispyt med själva tidningen tidigare.

(Skulle det däremot visa sig att han faktiskt stöttat PKK så kan saker och ting tolkas annorlunda, men vad jag vet finns inga sådana belägg idag.)

@Thaliaste för att göra det ännu mindre till en fråga om politiskt block, så är jag inte övertygad om att en S-regering hade låtit likadant som de nu låter i oppositionen heller. Jag är bekymrad över hur våra allianser påverkar politiken negativt överlag.

Då tycker jag att det är ännu konstigare med din förvåning över att en MUF-ordförande uttalar sig med stöd till den fängslade journalisten.
Men okej, jag är inte förvånad över principen att stå upp för fängslade journalister. Men alla politiker väljer inte alla strider, i mina ögon var det inte givet att det här skulle varit en sådan strid - och när han var en av de första att uttala sig skarpt så tyckte jag det var värt att nämna.

Ja, jag läser vad du skriver men det jag skriver om din ton mot moderater i allmänhet verkar inte gå fram.

Jag har inte varit kritiskt mot ATT du skriver om att MUF:s ordförande uttalat sig, utan om hur du uttrycker förvåning över att det sker.

Gör en liknelse som kanske blir tydligare när det handlar om något annat: för mig blir det som att uttrycka en förvåning över att en muslim fördömer ett terrordåd som utförts av en annan muslim. Det är självklart okej att rapportera ATT det skett, men om man rapporterar det som något överraskande så förstärker man också bilden av att man inte skulle kunna förvänta sig att muslimer i allmänhet skulle fördöma terrordåd som utförts av andra muslimer.

Jag ser ingen som helst anledning till att anta att moderater i allmänhet inte skulle tycka att det är fel att en svensk journalist blir fängslad på oklara grunder av en stat med ett styre som tidigare visat upp tveksam moral. Oavsett om partier haft någon dispyt med själva tidningen tidigare.

(Skulle det däremot visa sig att han faktiskt stöttat PKK så kan saker och ting tolkas annorlunda, men vad jag vet finns inga sådana belägg idag.)
Jodå, det går fram! Däremot så vet jag inte riktigt om jag håller med dig om det du skrev innan, att jag skulle bidra till polarisering genom att i stort sett peka på fall där polarisering skett. Jag är en väljare, inte en politiker. Sedan hade jag absolut tagit det för givet att moderater i allmänhet står upp för fängslade politiker förut, men jag ser det inte som lika självklart att moderata politiker i riksdagen skulle göra det idag (även om jag tror att moderata väljare i allmänhet gör det). De har ju liksom förändrats en del som parti, och det säger jag inte för att jag själv fått ett vänsteruppvaknande. Sedan tycker jag förvisso att Ulf Kristersson är den kanske mest ryggradslösa moderatledaren någonsin, jag föredrar i stort sett alla som suttit på posten före honom.

Men som jag skrev i ett annat inlägg så litar jag inte på att S hade hanterat det perfekt, även om de inte bakbinds av SD på samma sätt.

Det är inget narrativ. Sanningens ridå gick upp när publicservice kommisionen för ett år sedan lämnade över sitt betänkande till regeringen. Vänsterblockets protester mot förslag om en övergripande extern granskningsnämnd av hur väl public service utför sitt uppdrag och strukturell partiskhet gällande nyhetsvärdering, valet av vinklar OCH frågeställningar. När då vänstervridna journalister omedelbart tog fram megafonen och vrålade ut "slakt" och favvo uttrycket "HOT MOT DEMOKRATIN" bevisar ju tesen att public service öppet har positioneras som ett mediepolitiskt vänsterprojekt. Vara så skitnödig inför en extern granskning kan i mina ögon bara betyda en sak -man inser att något kommer att ändras.....till ens nackdel :sneaky:.

:sleep: Suck -Stänga ner medier.....

Riks? Börja läsa Svenska Dagbladet , nej ...för min del gäller prenumeration på Kvartal som jag anser vara sansad, Ivar Arpi och Alice Teudurescu samt som rekreation lite olika poddar som sista måltiden, Aron Flam och mediepodden. Ups höll på att glömma puddingen Henrik Jönsson. :love:
Du befinner dig inne i en bubbla bland högerextrema med den begränsade mediekonsumtionen. Med skygglappar mot annan information monterade, så som det blir när man bara lyssnar åt ett håll.

De debattörer du nämner vid namn ingår i det högerextrema narrativet.

Det enda som kan göra att du tar dig ut ur bubblan, är att vidgar dina vyer och börjar läsa andra saker och se vad andra sidor säger.

Personligen så prenumererar jag både på kvartal, och Dagens ETC, och en hel del däremellan.

Jodå, det går fram! Däremot så vet jag inte riktigt om jag håller med dig om det du skrev innan, att jag skulle bidra till polarisering genom att i stort sett peka på fall där polarisering skett. Jag är en väljare, inte en politiker. Sedan hade jag absolut tagit det för givet att moderater i allmänhet står upp för fängslade politiker förut, men jag ser det inte som lika självklart att moderata politiker i riksdagen skulle göra det idag (även om jag tror att moderata väljare i allmänhet gör det). De har ju liksom förändrats en del som parti, och det säger jag inte för att jag själv fått ett vänsteruppvaknande. Sedan tycker jag förvisso att Ulf Kristersson är den kanske mest ryggradslösa moderatledaren någonsin, jag föredrar i stort sett alla som suttit på posten före honom.

Men som jag skrev i ett annat inlägg så litar jag inte på att S hade hanterat det perfekt, även om de inte bakbinds av SD på samma sätt.

Du är inte "bara" en väljare, du är en politisk debattör och behöver därmed som alla som är det reflektera över hur man i det man skriver påverkar läsarnas bild över verkligheten.

Nu har du i flera inlägg utvecklat vad som får dig att tycka och skriva som du gör så jag är mer "nöjd" (även om jag fortfarande tycker att du bidrog till just den polarisering som du sedan kritiserar). Det jag inte visste från början var hur stor betydelse du la i "jag som vänster" i det du sedan skrev om en moderat politiker.

Du är inte "bara" en väljare, du är en politisk debattör och behöver därmed som alla som är det reflektera över hur man i det man skriver påverkar läsarnas bild över verkligheten.

Nu har du i flera inlägg utvecklat vad som får dig att tycka och skriva som du gör så jag är mer "nöjd" (även om jag fortfarande tycker att du bidrog till just den polarisering som du sedan kritiserar). Det jag inte visste från början var hur stor betydelse du la i "jag som vänster" i det du sedan skrev om en moderat politiker.
Jupp, lika bra att sluta prata politik, det bidrar till polariseringen.

Jupp, lika bra att sluta prata politik, det bidrar till polariseringen.

Nej, absolut inte, tvärtom! Politiken behöver fler som bryr sig, inte färre, oavsett om man gör det i organiserad form som partier eller mer fristående som diskussioner på sociala medier eller med vänner.

Vet inte om du är ironisk, deprimerad eller bara missförstod vad jag menade? Om du berättar så kan jag förklara om det var så att det var otydligt.

Nej, absolut inte, tvärtom! Politiken behöver fler som bryr sig, inte färre, oavsett om man gör det i organiserad form som partier eller mer fristående som diskussioner på sociala medier eller med vänner.

Vet inte om du är ironisk, deprimerad eller bara missförstod vad jag menade? Om du berättar så kan jag förklara om det var så att det var otydligt.
Det är bara jag som är problemet.
Ska försöka ta det kortfattat, men det kändes lite som att du och EmmyBovary inte riktigt verkade nå fram till varandra, och min hjärna får då någon låsning och ser allt extremt kategoriskt. Inga nyanser alls. Borde egentligen ha låtit bli att svara, för när jag är där, är det bara idiotier som jag kommer med.

Men, med det sagt, så tror jag att det jag reagerade på var att du verkade haka upp dig lite för mycket på formuleringar i första kommentaren, och inte riktigt tog till dig de förklaringar som gavs som svar.

Det kan vara bra att fundera på vad man säger/skriver, men även mottagaren kan behöva fundera på vad man hör/läser, och försöka att inte läsa in negativa undertoner, som kanske inte finns där.

Det är bara jag som är problemet.
Ska försöka ta det kortfattat, men det kändes lite som att du och EmmyBovary inte riktigt verkade nå fram till varandra, och min hjärna får då någon låsning och ser allt extremt kategoriskt. Inga nyanser alls. Borde egentligen ha låtit bli att svara, för när jag är där, är det bara idiotier som jag kommer med.

Men, med det sagt, så tror jag att det jag reagerade på var att du verkade haka upp dig lite för mycket på formuleringar i första kommentaren, och inte riktigt tog till dig de förklaringar som gavs som svar.

Det kan vara bra att fundera på vad man säger/skriver, men även mottagaren kan behöva fundera på vad man hör/läser, och försöka att inte läsa in negativa undertoner, som kanske inte finns där.

Absolut, och jag har skrivit till @EmmaBovary att jag uppskattar hennes utveckling av vad hon underbygger sin åsikt med. Men jag tycker fortfarande att hon snarare bidrar till en kategorisk syn på sina politiska motståndare (och på så sätt bidrar till polarisering snarare än motverkar den), och då måste jag ju få tycka om det är vad jag tänker om det som skrivs.

Varför kräver du svaret av mig? Du får fråga det judiska Centralrådet om varför V helt plötsligt blivit portade från minneshögtider. Och som jag skrev ovan så nämndes det i 30 minuter att V inte var önskvärda och där tyckte jag AH kunde ha klämt mer på Jonas Sjöstedt om varför V fortfarande är portade och hur jobbar V med problemet.
Jag är alltså juden här.

Barn till överlevare från Hitlers härjningar, och du talar om för mig "vad judar tycker"?

Alla med judisk börd anser inte att judiska centralrådet alltid har rätt.

Alla judar är inte sionister.

Du har alltså inga exempel, för det var du som drog upp det?

Alla med judisk börd anser inte att judiska centralrådet alltid har rätt.

Alla judar är inte sionister.
Apropå detta, jag har inte jättekoll, men som jag förstått det så är politiska gruppen Judisk Samling, som ordföranden Aron Verständig tillhör, konservativ och väldigt pro-israel. Så även om jag absolut förstår att man reagerade på det som framkom om några vänsterpartister och ville ha samtal med V om förbättring. Vad jag förstår ska dessutom samtalen ha varit okej/bra men jag antar att beslutet att ändå inte bjuda in vänsterpartiet till förintelsens minnesdag kanske kan ses lite i ljuset av att det föreligger ganska stora ideologiska skillnader utöver de faktiska exemplen på antisemitism som återfanns.

Sedan vet jag inte riktigt hur stor variation det brukar vara, det kanske brukar vara mer konservativa röster som leder judiska centralrådet? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 587
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 308
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka