Sett till att moderpartiet inte reagerat lika starkt som ungdomsförbundsordföranden förespråkar, så har han väl mer ryggrad just där i mina ögon. Det är väl inte så kontroversiellt att tycka? Det intressanta i det här sammanhanget är egentligen inte exakt partitillhörighet, utan mer att stå upp för "motståndarsidan", något som inte är självklart i det polariserade samhället vi lever i (egentligen borde en journalist som fängslats uppröra alla, oavsett tidskrift denne skriver för - men jag har sett mängder med inlägg från högerväljare som gott tycker att han kan få stanna fängslad i Turkiet och att hela ETC redaktionen borde fängslas). Det kan också nämnas att Moderaterna nyligen portade ETC från sina partidagar, vilket många andra journalister, även borgerliga, kritiserat. MUF portade dock inte på deras dito.
Och nu känns det som att du tolkar mig på ett ganska orättvist sätt...? Varför skulle jag tycka att jag är "ädel" för att jag ger credd till personer som är långt ifrån mig politiskt? Jag var f.ö medlem i MUF när jag var yngre.
Jo, men du är också väldigt tydlig med att du "bytt sida" efter det.
Är det din uppfattning att en moderat i allmänhet inte bryr sig om på vilka grunder en journalist fängslas, eller hur hen behandlas, i ett land som har ett tveksamt styre, så länge journalististen skriver för en tidning som ligger till vänster? Att en moderat vanligtvis bara bryr sig om vilken politisk inriktning en journalist har, och inte saker som åsiktsfrihet, journalistik och rättssäkerhet?
För mig är det inte så självklart att anta att moderater inte skulle kunna stå upp för en journalist från andra politiska inriktningar, och tycker att det är tråkigt om det är en vanlig uppfattning. Och i min mening så det bidrar snarare till polariseringen att uttrycka sin "förvåning" över det, än att minska den, om det var din avsikt.
Men jag uppskattar att du utvecklade vad du grundade ditt uttalande på.
Är det din uppfattning att även en vänsterpolitiker främst skulle se till en fängslad journalists politiska tillhörighet, innan man ifrågasätter på vilka grunder hen har fängslats och vilka rättigheter hen har som svensk medborgare?