Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det inte dagsböter på fortkörning i Finland? Undrar hur deras fortkörningsstatistik ser ut i jämförelse.

Nja... min erfarenhet av vischan i Finland var att de kör som biltjuvar så jag gissar att de åker fast rätt ofta :D

Men det jag fick till mig (och det kan har ändrats för det här var på yngre stenåldern) var att blev en stoppad skulle en säga att en hade många barn eftersom det skulle ge rabatt :laugh:

Och Norge har också en variant där böter för fortkörning är kopplad till inkomst så att det ska svida lite rättvist.

En kan också välja att inte betala... och får då vara gäst hos norska staten ett tag. En fd chef från Australien hade anledning att fråga vad som hände om en inte betalade :angel:

Edit: Han hade INTE en bra resa här den vändan... han blev också enormt full och enormt bakis efter vår BBQ, på en nivå att han missade flyget ut :rofl: Vid tidpunkten för flygets avgång var jag in med två Alvedon och en flaska vatten till honom :D

Du kanske ska leta lite här i Sverige vilken påverkan vattenkraftsutbyggnaden haft de senaste 100 åren? Du hittar inget i danska eller tyska tidningar, den påverkan som vattenkraften haft i Sverige med dränkt åkermark, försvunna samhällen, förstörda vattenvägar, påverkan på fiskereproduktionen mm lär du inte hitta i varesig tyska eller danska tidningar. :meh:
Jag hittar förstås en massa i svenska tidningar om svensk vattenkraft. Finns gott om romaner, filmer, pjäser osv.

Däremot hittar jag inte någon tysk eller dansk katastrof om förändrad nederbörd. I Sverige kan man kanske hitta något om att kalhyggen och de förändrade vind- och markförhållandena har påverkat grundvattnet.

Jag hittar förstås en massa i svenska tidningar om svensk vattenkraft. Finns gott om romaner, filmer, pjäser osv.

Däremot hittar jag inte någon tysk eller dansk katastrof om förändrad nederbörd. I Sverige kan man kanske hitta något om att kalhyggen och de förändrade vind- och markförhållandena har påverkat grundvattnet.
Ja, för romaner, filmer och pjäser är ju aldrig fria fantasier utan ren fakta så jag är inte ett dugg förvånad var du hittar din verklighet.

Vad har du tänkt att vi ska göra de 7 - 10 åren innan den havsbaserade vindkraften är utbyggd och vad ska vi reglera den med? Inte ens @golit med sina vilda fantasier kommer med några svar utan ignorerar frågan, som vanligt. När det gäller vindkraften så säljer regeringen ut den redan, inte ens den som Vattenfall byggt är längre svensk utan såldes ut till GB.

Sälj, sälj, sälj. Skattepengar och vinster i en rasande fart till utlandet. Skjutningar, sprängningar och missär kvar i Sverige, var ska pengarna tas ifrån?
Kraften regleras varje dag främst från huvudkontoret i Sundbyberg. Ingen raketforskning, men inte helt enkelt heller. Men det görs varje dag. Och det görs i alla länder på deras huvudkontor. Funkar oavsett kraftslag.

Om det tar 7-10 år för havsbaserad el så är det ändå inte ens normalförseningen för ett kärnkraftverk.

Vad tänker du vi skall göra de närmaste 40 åren innan ett kärnkraftverk kan starta?

Kraften regleras varje dag främst från huvudkontoret i Sundbyberg. Ingen raketforskning, men inte helt enkelt heller. Men det görs varje dag. Och det görs i alla länder på deras huvudkontor. Funkar oavsett kraftslag.

Om det tar 7-10 år för havsbaserad el så är det ändå inte ens normalförseningen för ett kärnkraftverk.

Vad tänker du vi skall göra de närmaste 40 åren innan ett kärnkraftverk kan starta?
Vilka kärnkraftverk är det som tagit 40 år menar du? Du har fortfarande inte svarat på mina frågor, så det verkar ju ändå som det i Golits värld är raketforskning. 🤔

Ja, för romaner, filmer och pjäser är ju aldrig fria fantasier utan ren fakta så jag är inte ett dugg förvånad var du hittar din verklighet.
Så kan förstås tänka, eller så kan man tänka att vattenkraften är ett problem som sysselsatt människor under närmare 100 år. Till skillnad mot vindkraft så var problemet påtagligt och direkt. Så om man funderar vad 10 millimeter mindre lokal nederbörd om året kan göra, kan man fundera vad 30 meter permanent vatten gör med en åker.

Vilka kärnkraftverk är det som tagit 40 år menar du? Du har fortfarande inte svarat på mina frågor, så det verkar ju ändå som det i Golits värld är raketforskning. 🤔
Alla. Vilket har inte gjort det i Europa? Från planering. För det är där vi är.

Så kan förstås tänka, eller så kan man tänka att vattenkraften är ett problem som sysselsatt människor under närmare 100 år. Till skillnad mot vindkraft så var problemet påtagligt och direkt. Så om man funderar vad 10 millimeter mindre lokal nederbörd om året kan göra, kan man fundera vad 30 meter permanent vatten gör med en åker.
Vilka åkrar i dina romaner ligger under 30 m vatten? Du menar alla fält som dämts över? Alla bosättningar i byar och på gårdar som dränktes?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV