Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag menar att samtliga riksdagspartier är medskyldiga till nedmonteringen av det svenska samhället och den ökande kriminaliteten.
Ok. Jag läste inlägg 1166 slarvigt för jag såg bara "högern" och läste inte någonstans om att samtliga riksdagspartier är medskyldiga.
Tycker ändå resonemanget att det skulle vara nedmontering av det svenska samhället som gjort att Sverige som ENDA land i HELA Europa en fått en sorts kriminalitet som känns så.....Osvensk.

Jag har inte läst några sådana inlägg. Däremot har jag läst inlägg där användare förklarar varför SDs politik inte kommer lösa några av de problemen vi har i samhället.
Det är möjligt att du har rätt här. Vilket parti tänker du ensamt kan lösa de problem vi har i samhället?
Vad har historiskt löst problem med brott och utanförskap? Svaret är jämlikhet,
Hur ska jag tolka detta? Samtliga länder i Europa har lyckats riktigt mycket bättre än Sverige när det kommer till att skapa ett jämlikt samhälle?
Sen tänkte jag avsluta med att sparka in en öppen dörr, det finns ingen "smoking gun"
Jo det gör faktiskt det! Och där har inget parti tagit något som helst ansvar. Sveriges partier har pga. feghet sett till så Sveriges befolkning nu fått ett rättsosäkert samhälle med en maffia som slagit järnklor kring oss alla.

Hur ska jag tolka detta? Samtliga länder i Europa har lyckats riktigt mycket bättre än Sverige när det kommer till att skapa ett jämlikt samhälle?
Vad tycker du är ett jämlikt samhälle? Samma lön för samma arbete? Barnomsorg? Föräldraledighet? Lagar mot diskriminering pga färg, kön, religion, ålder? Rätten till fri abort? Rätten till preventivmedel? Barnbidrag? Religionsfrihet? Yttrandefrihet? Fria val? Sjukvård?

Hoppsan. Jag tror att vi måste ha väldigt olika definition av jämlikhet. Kan du åtminstone ställa upp ett bra exempel på land i Europa som har lyckats mycket bättre med att skapa ett jämlikt samhälle?

I Schweiz har exempelvis pappor endast rätt til en dags ledighet vid sina barns födsel och all annan föräldraledighet är bara för kvinnor. Och i flera länder i sitter konservatismen så hårt att kvinnor deltar endast i låg utsträckning på arbetsmarknaden och är helt beroende av sina makars inkomster.

I flera länder är den praktiska definitionen på våldtäkt inom äktenskapet att det nästan inte kan ske.

Osv osv osv.

Men visst, jag vet också några exempel på detaljer där andra länder går före Sverige in i framtiden - dock anar jag att det inte är dem du avser, eftersom det är så få och inte stämmer med det du skrev.

Det är rassligt att vi inte tagit några steg sedan 2019 men så här ser ”gender Quality index” ut för EU från rapport 2022. Fin förstaplats!

1698384255790.png

Det är rassligt att vi inte tagit några steg sedan 2019 men så här ser ”gender Quality index” ut för EU från rapport 2022. Fin förstaplats!

Visa bifogad fil 130742
Om vi tittar över tid vad gäller den ekonomiska jämlikheten så lär den ha sjunkit kraftigt. Kanske inte i jämförelse med andra, jag har ingen koll på det, men i faktiska tal. Den ojämlikheten är det stora problemet i samhället idag och den som driver brottsligheten som @gulan är så orolig för. Tyvärr vill ju henoms parti inte lösa grundproblemet utan det sista steget i följdproblemet.

Om vi tittar över tid vad gäller den ekonomiska jämlikheten så lär den ha sjunkit kraftigt. Kanske inte i jämförelse med andra, jag har ingen koll på det, men i faktiska tal. Den ojämlikheten är det stora problemet i samhället idag och den som driver brottsligheten som @gulan är så orolig för. Tyvärr vill ju henoms parti inte lösa grundproblemet utan det sista steget i följdproblemet.
Där är vi inte i samma absoluta topp men ändå på bästa tredjedelen.

https://www.statista.com/statistics/874070/gini-index-score-of-eu-countries/

Vad tycker du är ett jämlikt samhälle? Samma lön för samma arbete? Barnomsorg? Föräldraledighet? Lagar mot diskriminering pga färg, kön, religion, ålder? Rätten till fri abort? Rätten till preventivmedel? Barnbidrag? Religionsfrihet? Yttrandefrihet? Fria val? Sjukvård?

Hoppsan. Jag tror att vi måste ha väldigt olika definition av jämlikhet. Kan du åtminstone ställa upp ett bra exempel på land i Europa som har lyckats mycket bättre med att skapa ett jämlikt samhälle?
Sorry, jag var otydlig i mitt inlägg. Får skylla på den tidiga morgonen :) Det ska vara en fråga till Photografen som skrev Vad har historiskt löst problem med brott och utanförskap? Svaret är jämlikhet,. Varpå jag ställer frågan :Hur ska jag tolka detta? HAR samtliga länder i Europa har lyckats riktigt mycket bättre än Sverige när det kommer till att skapa ett jämlikt samhälle?
Dvs. jag är intresserad av vilka länder Photografen anser har ett bättre jämlikt samhälle än vad Sverige har.

Ingen fortsättning på denna diskussion men ändå svensk politik...

På radon i morse. L vill att lärare ska reagera på fula ord, svordomar, hårt språk i klassrummet och visa ut elever från klassrummet. Nån form av nolltolerans.

Igen så vill politiker gå in i klassrummet och bestämma över utbildade lärares metoder och undervisning. Varför inte lita på dem som har högskoleutbildning och erfarenhet? Varför inte lita på forskning?

Grunden i politik är att politikerna bestämmer vad, och tjänstemän (t.ex. lärare) bestämmer hur.

Lämna skolan ifred. Ryck inte i skolan hela tiden. Ge arbetsro och skippa populism - för det är precis vad detta är.

"När jag gick i skolan..." :banghead:

/tanten, fd skolpolitiker'

Ingen fortsättning på denna diskussion men ändå svensk politik...

På radon i morse. L vill att lärare ska reagera på fula ord, svordomar, hårt språk i klassrummet och visa ut elever från klassrummet. Nån form av nolltolerans.

Igen så vill politiker gå in i klassrummet och bestämma över utbildade lärares metoder och undervisning. Varför inte lita på dem som har högskoleutbildning och erfarenhet? Varför inte lita på forskning?

Grunden i politik är att politikerna bestämmer vad, och tjänstemän (t.ex. lärare) bestämmer hur.

Lämna skolan ifred. Ryck inte i skolan hela tiden. Ge arbetsro och skippa populism - för det är precis vad detta är.

"När jag gick i skolan..." :banghead:

/tanten, fd skolpolitiker'
Är inte det här en typisk "cykelställslösning". Dvs man försöker fatta beslut kring sådant man förstår (det är dåligt att svära i klassrummet) istället för att fatta beslut där man inte förstår lösningen (hur ska vi ge våra skolor förutsättningar att ge alla barn en vettig skolgång).

Väl genomtänkt att lägga ner olönsamma kärnkraftverk. Sverige exporterar el nästan varenda dag. Så länge vi exporterar el till den som vill betala mer kommer priserna att vara höga.
När tillgången till el inom landet är god är priserna låga. Vår export begränsas av kapaciteten på kablarna till utlandet och den tillgängliga överföringsförmågan inom landet. Vi kan köra full export och samtidigt ha låga elpriser om överföringskapaciteten inom landet är god och produktionen hög. Det är när överföringskapaciteten inte räcker till som det blir olika priser i de olika elområdena och priset påverkas av priserna utomlands och när produktionen i SE3 och SE4 inte räcker till för att täcka behoven.

Produktionsbortfallen i västra och södra Sverige påverkar hela elnätet negativt då det inte är byggt för att klara överföringarna åt "fel" håll, så även om vi kan importera kärnkraftsel från Finland via förbindelserna i södra Finland till Sverige så är elnätet inte dimensionerat för det. Norges stora export till GB, Tyskland och Nederländerna påverkar även priset i södra Sverige för den el vi tidigare kunnat köpa billigt säljs nu dyrt till andra.

Senast ändrad:
Kärnkraften är aldrig kommersiellt lönsam. Försök försäkra ett kärnkraftverk får du se.
Mycket infrastruktur, som bör/ska vara i samhällets ägo och under demokratisk kontroll är inte lönsam och ska inte vara lönsam.

Några exempel:

Va-system.

Skola.

Sjukvård.

Järnväg.

Vägar.

Kollektivtrafik.

Energialstring.

Energidistribution.

När vi gör de här företeelserna lönsamma = säljer ut dem, så skapar vi ett monster där det ska tjänas pengar på basala behov, och den som har mest pengar får tillgång till nyttigheten.

Rå kapitalism brukar en del kalla en sådan samhällsordning.

BTW så går det inte att försäkra en stor vindkraftanläggning heller.

Mycket infrastruktur, som bör/ska vara i samhällets ägo och under demokratisk kontroll är inte lönsam och ska inte vara lönsam.

Några exempel:

Va-system.

Skola.

Sjukvård.

Järnväg.

Vägar.

Kollektivtrafik.

Energialstring.

Energidistribution.

När vi gör de här företeelserna lönsamma = säljer ut dem, så skapar vi ett monster där det ska tjänas pengar på basala behov, och den som har mest pengar får tillgång till nyttigheten.

Rå kapitalism brukar en del kalla en sådan samhällsordning.

BTW så går det inte att försäkra en stor vindkraftanläggning heller.
Det går nog alldeles utmärkt att försäkra vindkraft. Finns liksom inga miljardrisker.

Nej. Om någon mot förmodan får ett rotorblad på sig så kan det möjligen bli fråga om någon miljon. Aldrig miljarder.
Det finns helt andra risker än att vindkraftverken rasar.

T.ex. att områdets hydrologi blir förändrad med förändrad grundvattennivå som följd, eller att risken för skogsbrand ökar.

Storskalig vindkraft är komplicerat.

Då, före folkomröstningen, när vi gick runt och skanderade att vi ville ha "sol och vind", så såg vi inte dagens megastora installationer framför oss.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar