Svensk hingst utan Utrillo ??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KING88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 766
Sv: Svensk hingst utan Utrillo ??

Bellini finns på fryst och jag tror inte att det så värst dålig kvalitet heller. Men det finns inte så mycket kvar utan det lämnas bara ut till utvalda ston.
Jasså, vad trevligt!:p Vad behöver stoet för att vara utvald?

Warsteiner kanske?
Eller Figaro R 1085 (visserligen tyskfödd...)

Warsteiner är efter Weltmeyer som är tysk.

Men Lucky Point HE? Hans pappa var "svensk" hingst dock inte med svensk stam. Point är en allround hingst 2:a i både hoppning och dressyr.

Senast ändrad av en moderator:

Nja jag är tveksam om jag räknar Feliciano som svensk. Tycket att det ska va svenskt minst 3 generationer på båda sidor! (i mitt tycke)

Min spontana känsla när jag såg stoet va Okeanos!
Men när jag kollade närmare på stammen har han 2ggr Utrillo i 4:e och 3:e led, och stoet har honom i 4:e. Kanske mycket eller?

Jasså, vad trevligt!:p Vad behöver stoet för att vara utvald?

Vet inte riktigt men jag har ett sto som blivit erbjuden det. Hon har även blivit erbjuden Chapman.
Tror att det ska vara ett sto som hingstägaren tror kan ge en bra avkomma med hingsten. Mitt sto har ju visat sin kapacitet i aveln genom sina tidigare avkommor.

(Svensk uppfödare)Charon 1132 , e:Rubinrot ue:Chapman 757

f. 2003, 168 cm, AB-premierad 2007.

Charon placerade sig som 5:a i 2006 års Avelschampionat för treåriga dressyrhästar med sin ryttare Pernilla André. Godkändes vid bruksprovet 2007 med omdömena:
Välutvecklad maskulin långlinjerad hingst, korrekt och välbenad. Skritten är ren, taktmässig och avspänd. Traven är mycket taktmässig rörlig och avspänd. Galoppen är elastisk, taktmässig, välbalanserad och bärig. Avspänd hingst med gott förtroende och mycket taktmässiga, ridbara gångarter.

Fick 8-10 av testryttarna med omdömena: Mycket koncentrerad på sitt arbete. Håller rytmen perfekt i alla gångarter, mycket bekväm att sitta på. Bra kontakt och trevligt temperament. Bra förutsättningar som dressyrhäst. Charons far Rubinrot har mycket goda resultat från årgångstävlingar i Sverige. Han var även som 5-åring bronsmedaljör i unghäst-VM 2002. Farfar Rubinstein I är en dressyrlegend som har mängder av avkommor placerade upp till Grand Prix och har ett hundratal godkända söner.

(Charon står på Tullstop Dressage Stabel)

Charon är ett bra förslag tycker jag.
Han har dock Utrillo, men väldigt långt bak (5:e)
Men med en sådan hingst bör stoet ha en bra hals.
Han fick
Extrör:8-7-8-8-8=39
Gång:8-8-8=8,3
Hoppning: 6-6=6,0
Härstamningspoäng: 1
Index: 18,0
Ridbarhet: 8-10=9

jaa.. Charon verkar ju bra till ditt sto. fölet får Utrillo långt bak då med..:D

Ja Charon är en fin hingst!
Jag ska kolla in honom lite mer:)

Stoet har bra hals med god resning, så det skulle kunna funka!
Tack för att du vägleder mig i hingstdjungeln:)

Har missat den här tråden

Utrillo-fria och svenska i årets hingstkatalog är;
Dirco Hästak
Hamilton
Lord Albert
Niklas
Pentagon
Poet
Waliant
Warsteiner
Double Diamond II
Niveau

Min spontana känsla när jag såg stoet va Okeanos!
Men när jag kollade närmare på stammen har han 2ggr Utrillo i 4:e och 3:e led, och stoet har honom i 4:e. Kanske mycket eller?

Stoet har Utrillo i 4e led. På avkomman kommer alltså Utrillo ha ett "genomslag" på 3,125%... tror du det gör så mycket att det finns Utrillo i pappan då?

"Utrillo-skräcken" var väl för att så många ston hade honom NÄRA i stammen. Nu är han ju långt bak i de flesta.

Min tanke va att avla utan utrillo är om det skulle bli ett sto, är att jag gärna fortsätter att avla svenskt:love:
Det kan ju inte vara bra att ha honom allt för många ggr även om de e långt bak!

Men har nästan bestämt mig för Lambourghini:d vill ha en med fbl som lättar upp den gammla svenska stammen! (Så det får bli en med Utrillo, måste ju välja det jag tror mest på till stoet)

Lambourghini har ju Utrillo så långt bak så avkomman med det stoet får honom två gånger i femte led, och de är ju inte så mycket!
Avkomman får även Boheme xx i sig två gånger, han var farfarsfar till Favorit och är morfarsfarmorsfar till Lambourghini;)

Lycka till!

Har själv dräktigt med Lambourghini!

Tack:)

Jag hoppas allt går bra, stoets fösta föl och det börjar bli sent på sesongen!

Attans, jag skrev en fråga och så försvann det ser jag nu.

Jag undrade bara VAD som är så hemskt att ha Utrillo stammen? Varför du väljer bort Utrillo trots att genomslaget blir så ytterst lite att det knappast påverkar.

Jag tycker inte att Utrillo är hemsk på något sätt! Men jag kan aldrig tro att det kan vara bra med honom för mycket, 2-3 ggr kanske?

Låt säja att vi väljer Okeanos som har Utrillo 2ggr, då får avkomman honom 3 ggr. Om det blir ett sto ska hon behållas för att avla på (gärna svenskt) om vi då anv en hingst som har honom 2-3ggr så blir det väldigt mycket Utrillo, visserligen långt bak, men det kan bli lite mycket av det goda!

Förstår du min tanke? Jag har alltså inget i mot Utrillo:)

Tror inte det, han dog ju -97. Isåfall inte av god kvalité.

varför skulle det inte vara god kvalité?
Irco Mena dog ju -95 och honom avlas det ju på fortfarande och kvalitén ska det inte vara några problem med.
Hade Bellini dålig kvalle på simmarna eller?

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 590
C
Avel Har skrivit en tråd för ett tag sedan men tänkte vara lite mer "noggrann" med denna (fakta om mitt sto) Som sagt jag behöver hjälp av er...
Svar
17
· Visningar
2 605
W
Avel hej! Har ett sto efter Shogun och udanefter Mackay(avelsvärderad) och tänkte höra om någon vet något om någon av dessa hingstar. Står... 2
Svar
32
· Visningar
4 031
Senast: Görel
·
S
Avel Vad skulle ni rekommendera för hingst till ett sto efter Trofé - Silvan - Rote Boldt? Stoet har fått tre avkommor varav en är efter...
Svar
6
· Visningar
1 504
Senast: kladruby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka