Svensk bed. kontra tysk.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
E

ecssory

Jag förstår inte.
Nu vet jag inte exakt vilka poäng som delades ut i tyskland men gällande Highlander så marknadsförs han med sitt tyska utlåtande:

"Highlander premierades i Verden 2004 och godkändes för hannoveraneraveln. Han fick då beröm för sin ”absolut felfria exteriör och sina korrekta rörelser” av premieringsnämnden.

Med sin säkra stam, sin felfria exteriör och sina utmärkta grundgångarter bör han bli en säker och välbehövlig förädlare som passar utmärkt på ston med t ex Weltmeyer-, Donnerhall och Rubinsteinblod men även som typförbättrare på våra svenska stammar."

Jag tycker det rimmar riktigt illa om man jämför resultatet från svenskt bruksprov:

"Premiering Flyinge 2006
Exteriör: 9 8 7 6 8 = 38
Gångarter: 7 8 9 = 8,1
Löshoppning: 7 6 = 6,5
Lämplighet: 1
Härstamningspoäng: 1
Index: 18,3"

Hur kan det vara sådan skillnad?
De svenska poängen talar knappast för vare sig perfekt och felfri exteriör och ej heller utmärkta grundgångarter (tycker inte 7:a hör hemma hos en dressyrhingst i avel).
Är vi mkt petigare i Sverige...eller??
Då är det konstigt att vår (dressyravel)inte varit mer framgångsrik :cool:

Någon här kanske kan komma med någon idé?

Sv: Svensk bed. kontra tysk.

När han premierades i Verden har han varit 2½ år gammal. Mycket händer med en häst mellan 2½ till 4 år och som även visas riden på det svenska provet.
Sedan förstår jag inte vad du menar att vår svenska avel inte varit mer framgångsrik ?? Just nu ligger SWB tvåa efter Hannoveranerförbundet i WBSFHs ranking i dressyr. Och det är stor skillnad på antalet dressyrstammade hästar som föds i de olika förbunden.

När han premierades i Verden har han varit 2½ år gammal. Mycket händer med en häst mellan 2½ till 4 år och som även visas riden på det svenska provet.
Sedan förstår jag inte vad du menar att vår svenska avel inte varit mer framgångsrik ?? Just nu ligger SWB tvåa efter Hannoveranerförbundet i WBSFHs ranking i dressyr. Och det är stor skillnad på antalet dressyrstammade hästar som föds i de olika förbunden.

Nu ja, men jag syftade på ett sammantaget perspektiv.
Hur såg svensk dressyravel ut för 10år sedan kontra tysk?

Ang just denna hingst så var den fina bedömningen från tyskland.
Är det inte då konstigt att han marknadsförs med den kritiken när ext.bed från bruksprovet inte var lika flashiga?

Han var som sagt endast 2,5 år gammal när han visades i Verden och det händer mkt i den åldern.
Jag tror inte att Tyskarna har överdrivet sin bedömning.

Svensk dressyr avel ligger bra till i ranknings listan, tråkigt att inte uppfödarna till dessa hästar blir mer presenterade, det blev inte äns en gång nämnda.
:( :( :( :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka