Svavelblomma mot insekter/kli?

Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Ja, det var värst så envis du var :p
Som sagt så är det bra att kolla upp vad man tar på sin häst men om man tittar på många produkter mot knott och flugor för hästar så är dom ofta väldigt giftiga för allt levande och i dom säkerhetsbladen jag har läst om just svavel så är det en icke hälsofarlig produkt, den är inte farlig för ex fiskar och dyligt som ex flusa och switchen är. Det står att svavelpulver i ögonen kan ge sveda och tårflöde (gör det mesta man får i ögonen så det är inte så konstigt). Klart att det kanske inte är så bra att andas in en massa svaveldamm men det säger ju sig självt..
JAG tror inte att det är ngn fara att ha det på hästen iaf, är mer skeptisk mot dom andra gifterna som finns att hälla på dom.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Ja, det var värst så envis du var :p
Som sagt så är det bra att kolla upp vad man tar på sin häst men om man tittar på många produkter mot knott och flugor för hästar så är dom ofta väldigt giftiga för allt levande och i dom säkerhetsbladen jag har läst om just svavel så är det en icke hälsofarlig produkt, den är inte farlig för ex fiskar och dyligt som ex flusa och switchen är. Det står att svavelpulver i ögonen kan ge sveda och tårflöde (gör det mesta man får i ögonen så det är inte så konstigt). Klart att det kanske inte är så bra att andas in en massa svaveldamm men det säger ju sig självt..
JAG tror inte att det är ngn fara att ha det på hästen iaf, är mer skeptisk mot dom andra gifterna som finns att hälla på dom.

Vi är uppenbarligen två som är lika envisa i så fall.
Det är klart att produkter mot knott och andra insekter är giftiga för olika organismer. Hur skulle det annars vara effektivt?
Men dessa olika insektsbekämpningsmedel för hästar är testade just för denna användning. Jag är ganska säker på att inte svavelblomma är det. Det kulle kanske tex vara lättare att få det i ögonen eftersom det är i pulverform.

Men det är just det jag menar egentligen dvs att för mig känns det främmande att använda ngt som kanske skulle kunna vara skadligt utan att ha kollat upp att det verkligen är ngt som är rimligt att använda.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

SNälla NovaLi skickade mig ju svavelblomma, och har inte riktigt hunnit utvärdera effekten, men hästen har iaf inte ramlat död ner än, och mina hyperkänsliga händer som inte ens tål vanligt diskmedel har heller inte ramlat av. (Jag pudrade in dem med svavel först, för att se vad som hände)
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Hur gick det med insekterna?

Jag menade nog inte att hästen skulle falla död ner så fort du plockade fram förpackningen. Om jag minns rätt var det väl mest slemhinnor som var känsliga. Man kan ju tänka sig att de skulle kunna få det i ögonen, näsborrarna eller munnen om de tex kliar/biter varandra.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Jag sniffade lite i pulvret, inte direkt snortade det, men andades in strax över, märktes inget. Provduttade lite på fbl med (känslig) och inget.

Så jag tror det är tämligen okej i rimliga mängder. Det blir ju otroligt små mängder när man 'pudrar' på. Nu har jag vågat ta lite på huden på honom med.

Ang insekterna så kör jag ju bensylbensoat parallellt, och det är lite svårtolkat. Jag tycker absolut han kliar sig lite mindre, och är mindre biten på t ex skapet. Men han kliar fortfarande (boxväggarna bågnar och stolpar knäcks i hagen) det går inte att förneka, och han är inte obrydd av insekterna (man ser på svansarna).

Men får jag TRO så insekterna svärmar lika mkt kring honom (och irriterar så), men de biter mindre. Iom lite mindre biten så mindre kli.

Dock har vi haft ganska behagligt med hård blåst, bara senaste dagarna det varit hetta (och jag börjat ta in dagtid), så eldprovet kommer nog nu. Bara använt svavlet i två dagar än. Bensylbensoaten lite längre men inte länge.

Det fungerar dock absolut inte SÄMRE än 'vanligt flugmedel' mot insekterna, bensylbensoaten, om det fungerar BÄTTRE återstår att se.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Kan rekomendera boken Naturlig Hästhållning av Pat Coleby, i den står det mkt intressant om mineraler & deras effekt på hästarna...

Godnatt:D
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Och jag föredrar att följa gällande vetenskapligt förankrade råd om mineralbehov, speciellt på växande ungponny.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Ok, det va bara ett tips! :) Hon använder oxå svavel mot hudproblem, och har jobbat i massa år med olika forskare... Själv så använder jag "hennes" kopparblandning till hovarna o både jag o hovslagaren märker stor skillnad...
Mvh Alexandra
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Svavel finns i många olika varianter, tror det är hur det framställs och av vad som ger dom olika namnen.

Svavel ingår i alla celler i kroppen och är det 8e mest förekommande ämnet i våra kroppar vad jag har kunnat läsa mig till.. Kvicksilver är farligt just för att det blockerar svavelupptaget i kroppen som är en viktig beståndsdel i vissa proteiner. Men visst, man ska alltid kolla upp allt man kletar å duttar på sin häst;)

Bara för att svavel ingår i våra kroppar så är det inte ofarligt... om man ändå ska "blanda äpplen och päron" så kan vi ju även ta upp Peloponesiska kriget 431 f.kr. där Spartanerna använde sig av svavelrökning och detta får anses som ett av de tidigaste lyckade exemplen på krigföring med kemiska vapen.

Tittar vi däremot på vad våra myndigheter anser om svavel så...

"Undvik spill, hud- och ögonkontakt. Undvik dammbildande hantering. Nöddusch och möjlighet till ögonspolning skall finnas på arbetsplatsen. Undvik uppvärmning, gnistor och öppen eld."

vidare... "Förvaras på kall, torr plats och i täta behållare. Hålles åtskilt från andra ämnen och produkter. Använd inte behållare av: Rostfritt stål."

En del problem med svavel är att det i pulverform kan irritera såväl ögon som slemhinnor vid inandning och förtäring. Det kan även verka irriterande på hud.

Andra problem med svavel är det är ett tämligen reaktivt ämne, och ska därför inte blandas hej vilt med annat.

Svavelföreningar är dessutom kända för att orsaka väldiga problem för astmatiker... något som systembolaget har problem med ibland då vin kan innehålla mycket sulfit.

Nä, använd medel som är prövade och godkännda...
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Sulphur är det latinska namnet på svavel :grin:.. precis som Ferrum för järn, Stannum för tenn (jmf "stanniol"), Aurum för guld m.fl.

Bland homeopaterna så är det standard att dom använder föråldrade latinska eller grekiska namn istället för vanliga inarbetade namn på allehanda kemikalier. Detta förekommer ju ofta även bland kosmetika och bland inom farmakologi. Tex skriver man ju inte ut vatten, utan då skriver man ju AQ, aqua eller liknande... så låter det mera invecklat och lite magiskt :D

Det bästa vore ju om precis alla i hela världen körde samma benämningar, i stil IOPAC´s nomenklatur (vilken tyvärr inte följs till 100%)

För att en homeopat ska behandla hästen krävs samråd med veterinär enligt de lagar och föreskrifter som finns gällande hästar.
Denna regel har tillkommit för att veten ska få titta på alla sjuka hästar innan man kör någon alternativ behandling.
 

Liknande trådar

Tjatter Vad har du gjort för naturen/miljön idag? Själv låter jag löven ligga kvar i trädgården som skydd för insekter och smådjur plus att det...
Svar
4
· Visningar
356
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 582
Senast: Unafraid
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: Amha
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
601
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp