Svavelblomma mot insekter/kli?

Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Insektsmedel ska vara godkännda av kemikalieinspektionen och i viss mån även av jordbruksverket.

Jag är tveksam till att svavel som sådant är vare sig godkännt som insektsmedel eller särskilt bra för vare sig dig eller hästen att hålla på med.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Vem det nu var som använde det, pudrade det på svansen i svansroten, dvs inte 'smeta in hela hästen'.

Och kan det hjälpa med en liten puff i svansroten med X dagars mellanrum, så är det nog faktiskt bättre för hästen än de betydligt starkare grejer som krävs för att bemästra hans eksem. Så jag är beredd att prova. Jag kan ju dessutom dutta på täcket, och slippa ha på själva hästen.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Hej!

Svavel är inte giftigt och är inte klassat som ngt miljöfarligt heller, jag har oxå hört att det ska vara bra mot olika typer av hudåkommor.. I boken naturlig hästhållning skriver Pat en hel del om svavel och vad det är bra för :) Svavel kan du köpa i en välsorterad färgaffär eller beställa på nätet, kolla bara att den är så ren som möjligt, dvs % halten och att det inte är framställt ur svavelkis.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Jag hittar det ingenstans på nätet, och färgaffären såg ut som ett frågetecken dessvärre =/
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Horribla försäljningsvillkor, frakt & avgifter går på 300 spänn, exkl moms.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Ja, om man bara ska ha lite så blir det hiskeligt dyrt :( Finns på khepri oxå om jag inte minns fel.. kolla under foder/tillskott :)
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Svavelblomma är antagligen inte giftigt men säkert inte heller helt hälsosamt.
Jag hittade lite information från en sida som handlar om att bekämpa skadeinsekter på växter

http://web.telia.com/~u11206828/skade.htm

"Svavelblomma är i korthet finfördelat svavel och används i pulverform på öppna snitt, skador och sjuka eller angripna växtdelar. Det går också att röra ut svavel i lite såpa och blanda med vatten så att det går att spraya på växter för att förhindra angrepp.
Man bör iaktta en viss försiktighet när man använder sig av svavelblomma. Ångorna är skadliga för hälsan och irriterar slemhinnor och andningsorganen kraftigt."

Om ångorna irriterar slemhinnor så vill nog inte jag strö det över min häst speciellt inte om den har exem. Jag hade i alla fall kollat upp det noga först. Jag vet alltså inte själv om eller hur pass farligt det är.

På jobbet köper vi det från kemikalieföretag. Jag vet inte om privatpersoner kan handla där.
Jag slog upp det på kebolab. Det kostade en del att köpa det där (ca 1000 kr) och man måste köpa ganska mkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Läser man på Switch t ex, så är det inte det roligaste heller, är ju tyvärr svårt hitta något ofarligt. Så jag är fortfarande beredd att prova dutta svavelblomma på täcke/svansrot.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Alex...det var JAG som tipsade dig o jag kan fortfarande fixa en påse från den lokala butiken här...:D Köpte 500 gr för 99;- och jag har använt 1/3 hittills...dvs MYCKET drygt.

Har nu använt på Grå en längre tid, pudrar i man o svans varje dag. Han har inte börjat klia sig än, har inget täcke än heller men å andra sidan har inte värmen slagit till här o inte heller en massa knott o mygg men de finns ju givetvis.

Har dessutom börjat med Killitch i förebyggande syfte så vi får se vart det hela leder.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

det har jag inte hört om, men däremot är homeopatmedlet sulphur mkt framgångsrikt använd vid sommareksem och liknande plågor.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Nova, det är jag beredd på att testa. Förra sommaren kliade pålle av sig svansroten. Utväxten är redan på väg att ryka som det är nu.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Svavelblomma är antagligen inte giftigt men säkert inte heller helt hälsosamt.
Jag hittade lite information från en sida som handlar om att bekämpa skadeinsekter på växter

http://web.telia.com/~u11206828/skade.htm

"Svavelblomma är i korthet finfördelat svavel och används i pulverform på öppna snitt, skador och sjuka eller angripna växtdelar. Det går också att röra ut svavel i lite såpa och blanda med vatten så att det går att spraya på växter för att förhindra angrepp.
Man bör iaktta en viss försiktighet när man använder sig av svavelblomma. Ångorna är skadliga för hälsan och irriterar slemhinnor och andningsorganen kraftigt."

Om ångorna irriterar slemhinnor så vill nog inte jag strö det över min häst speciellt inte om den har exem. Jag hade i alla fall kollat upp det noga först. Jag vet alltså inte själv om eller hur pass farligt det är.

På jobbet köper vi det från kemikalieföretag. Jag vet inte om privatpersoner kan handla där.
Jag slog upp det på kebolab. Det kostade en del att köpa det där (ca 1000 kr) och man måste köpa ganska mkt.

Svavel i sig har låg toxicitet, om man bränner det däremot så är röken giftig att andas in. Svavel i alla varianter är milt antiseptiskt och svampdödande och har använts mycket som utvärtes medel....
/"För skabb lika som det vare spetälska", ges recept i svenska klosteranteckningar från 1400-1500-tal: Mäng ihop svavel med svinister och smörj kroppen där skabben är; det hjälper mäktigt väl.
2) Fällt svavel: Särskilt har man använt fällt svavel (svavelmjölk) som har de minsta partiklarna och därför är lätt att fördela. Det har varit det kanske mest använda aknemedlet i Nordeuropa, har ingått i skabbsalvor och använts på klåda, seborré och eksem, t. ex. ihop med salicylsyra eller zink. Också vätskan som man fick fram vid tillverkningen, den ursprungliga svavelmjölken, har använts, t. ex. blandad med rosenvatten och kamfer till ansiktsvatten.
• Aknemedel: 1-20 % i salva eller pasta
• Aknemedel: 2-10 % i zinksalva eller zinkpasta
• Svavelsprit för akne: Lika viktdelar fällt svavel, 65 % alkohol och glycerin + lite förtjockningsmedel
3) Svavelblomma: Har använts på samma sätt, i Sverige sedan 1860-talet särskilt i skabbsalvor tillsammans med tjära och såpa./ ..hämtat från shenet om svavel så jag tror nog inte det kan vara så farligt att dutta i man och svans på hästen, hjälper det så är det ju toppen!:laugh:
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Man använde många olika ämnen förr i tiden som senare har visat sig rejält giftiga. Kvicksilver är ett exempel.
Fällt svavel vet jag inte vad det är men svavelblomma däremot är ett gult pulver med vad jag har för mig ganska obehaglig lukt. Jag kan kolla på jobb på måndag vad som gäller för detta ämne, orkar inte leta efter det här hemma. Det finns ju en anledning till att man har använt det till olika slag bekämpningar.

Jag hade alltså inte använt det till en exemhäst utan att kollat upp det. Men det är kanske bara jag som tänker så.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Svavel finns i många olika varianter, tror det är hur det framställs och av vad som ger dom olika namnen.

Svavel ingår i alla celler i kroppen och är det 8e mest förekommande ämnet i våra kroppar vad jag har kunnat läsa mig till.. Kvicksilver är farligt just för att det blockerar svavelupptaget i kroppen som är en viktig beståndsdel i vissa proteiner. Men visst, man ska alltid kolla upp allt man kletar å duttar på sin häst;)
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Om jag nu ska vara lite envis så

Bara för att det finns svavelatomer i några av aminosyrorna, byggstenarna i proteinerna, så betyder inte det att alla former av svavel är helt ofarliga. Den svavel vi har i kroppen har vi fått från proteinerna i maten. Svavelblomma är ren svavel som inte ingår i ngn förening med ngt annat grundämne. Jag tycker att texten jag citerat i ett tidigare inlägg om att det är farligt att andas in svavel och att det alltså kan irritera slemhinnor räcker för att i alla fall jag ska bli betänksam.
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

öh ja det vet jag väl, var just därför jag skrev så. :grin:

men att kleta in hästen med ett ämne och att ge den det i homeopatisk form är två helt skillda saker...
 
Sv: Svavelblomma mot insekter/kli?

Och att ha det på täcket och ev dutta i svansen är en helt annan sak än att kleta in hästen, för den delen.

Iofs kemikalieinkletas han så det räcker och blir över ändå, inkl med bensylbensoat som är 'milt irriterande på hud, ögon och slemhinnor' (citat läkemedelsverket). Och det kletas det verkligen in med, både i mankam/svansrot, på skap och på pälsbeklädd hud.

Men som sagt, tanken är att pudra svavel på täcket i första hand, i andra hand pudra lätt vid svansroten. Att översätta det till kleta in känns lite väl overkill.
 

Liknande trådar

Tjatter Vad har du gjort för naturen/miljön idag? Själv låter jag löven ligga kvar i trädgården som skydd för insekter och smådjur plus att det...
Svar
4
· Visningar
355
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 580
Senast: Unafraid
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 956
Senast: Amha
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
601
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp