Svårverkad Arabhingst??

C

cina 65

Hej.
Skulle vara tacksam för hjälp här, har köpt en arabhingst men ej hämtat hem han ännu.
Problemet är att han har på något sätt blivit rädd för hovslagaren och detta har resulterat i att han inte vill att vi skall kratsa hovar heller som har gått hur bra som helst innan.
Nu vet jag inte om detta kan hänga ihop med att han har 3 ston i stallet som blir helvilda om hovis kommer. Kan det vara så att detta smittar av sej på nått vis?
Jag skulle bli tacksam för råd om hur jag skall gå vidare med han så han inte blir bråkigare med detta.
Jag har bestämt tid med min hovslagare som ska köra med mej upp och försöka ta lite på han då hovarna är välldigt långa (eller vad man säger):angel: och då sa jag till nuvarande ägare att vi ville att han var ensam i stallet för att se om det blev bättre.

Tack på förhand

Sv: Svårverkad Arabhingst??

Hej!

Jag har själv en arab som har "problem" med hovslagaren, i hennes fall beror det på att hon hela tiden vill vara med och se vad som händer runt omkring. Hon är inte rädd eller så, det är bara så att när hon står på gången och folk springer fram och tillbaka och hon "sitter fast" med hoven (hovis håller den ju) och hon inte kan knata efter och kolla vad som händer, då får hon panik. Hon reser sej och far runt som ett skållat troll..

Vår lösning är helt enkelt att hon får stå på gången när jag är där, hon får vänja sej vid att man håller hovarna, kratsar hovarna (det var också svårt när jag fick hem henne) och när hovis kommer ser vi till att stallet är lugnt och inga andra människor är där som kan stressa henne..

Det är öva öva öva och träna träna träna som gäller. Min pärla funkar bättre utomhus, men hovis är inte överförtjust i att sko i snöstorm och ösregn. Testa och se om han är lugnare med sällskap, eller utan, och om ute eller inne gör nån skillnad.

Lycka till!

/ Lavinia

Men stona blir väl inte vilda när ni håller på med honom? Och ändå får ni inte kratsa hovarna?
Vad gör han då?
Kan du få massera hans ben överallt utan att han blir orolig?
Kan du lyfta hoven och hålla den utan att kratsa?

Du fick också bra svar ovan :bow:

Hej.
Skulle vara tacksam för hjälp här, har köpt en arabhingst men ej hämtat hem han ännu.
Problemet är att han har på något sätt blivit rädd för hovslagaren och detta har resulterat i att han inte vill att vi skall kratsa hovar heller som har gått hur bra som helst innan.
Nu vet jag inte om detta kan hänga ihop med att han har 3 ston i stallet som blir helvilda om hovis kommer. Kan det vara så att detta smittar av sej på nått vis?
Jag skulle bli tacksam för råd om hur jag skall gå vidare med han så han inte blir bråkigare med detta.
Jag har bestämt tid med min hovslagare som ska köra med mej upp och försöka ta lite på han då hovarna är välldigt långa (eller vad man säger):angel: och då sa jag till nuvarande ägare att vi ville att han var ensam i stallet för att se om det blev bättre.

Tack på förhand
Om hovarna är långa kanske hästen aldrig sett nån hovis?
Vad är det för oseriös människa som säljer en häst med vanvårdade hovar?

Varför hästen beter sig som den gör kan ju bero på olika saker.

Jo hovslagaren som verkat han innan hade tydligen varit elak och slagit till någon av hästarna i stallet gången innan han kom nu sist sa hon och hon har kratsat hovar osv innan detta men nu har han tydligen gett sej på att han ikke ska och att ingen ska röra något av hans ben.

Jag var uppe hos han idag och han e helt underbart gosig och snäll denna häst och vi stod där och kelade en stund sen böjde jag mej ner och lät handen glida längs benet ner mot hoven och döm om min förvåning när han som skulle vara så rädd om sina ben, bara lyfter upp hoven och lägger den i handen på mej :D

Jag vet ikke vad som hänt där innan men jag kunde ikke se några problem idag i alla fall........kanske var en engångsföreteelse:crazy:

Hon har haft alla hästarna inne när hovis varit där och jag tror dom stressat upp varandra då ingen av dom andra vill ha något med hovis att göra.

Se till att ha en duktig och framförallt LUGN och tålmodig hovslagare, som ger din häst tid om han nu börjar bråka. Min häst var väldigt orolig att sko efter att han haft fång, han blev skodd en gång när han hade fång och det var såklart smärtsamt, och vi tror att det sen satt kvar i huvudet på honom. Han ryckte och slet i fötterna men tack vare en väldigt snäll och tålmodig hovslagare står han numer och sover vid skoningarna igen.

Jag har bett min egen hovslagare åka med dit på fredag då hon är väldigt lugn och fin mot djuren, hon anser att det får ta den tid det tar och kan stå och gulla länge med hästarna innan hon börjar verka samt att hon pausar när det verkar jobbigt för hästen. Nu har hon avsatt hela nästa fredag och inte satt upp fler hästar efter han då vi inte vet hur detta kommer att gå.
Så det är väl bara att hålla tummarna att han e lika go då som han var idag.

Förra gången hovis var där( hennes hovis) hade han tydligen ramlat omkull i stallet för att han skulle undan och drog i fallet med sej hennes man som stod och höll honom.

Jag tror nog som dej att med tålamod och lite trugande ska detta säkert lösa sej, tror bara hästen är förvirrad och har ju vunnit nu ett tag och har börjat ta lite pennor.
Vi måste försöka få ner dom då det såg värre ut än jag trodde och såg på bilderna hon skickade mej, men det var mest hovarna fram som var väldigt hemska så kan vi bara ta ner dom lite så blir vi glada så får man jobba ner det övriga efter hand eller ringa vet och få lugnande till han.:confused:

Hejsan!

Håller med någon som skrev just om detta med "rätt" hovslagare!

När jag köpte min arab hade han aldrig haft skor, bara blivit verkad. Och då var han 5 år. Plus att han kanske inte hade haft det roligaste livet.

Menmen, jag fick tag i en hovslagare som verkligen var kanon! Han kunde känna när hästen var rädd, och när han bara jävlades (ingen ängel, min pålle ;))

Men vi gjorde faktiskt så att efter mycket övning och han hade även blivit skodd några gånger gav vi honom lungnande en gång. Och det märktes faktiskt en skillnad efter just denna gången. Som att han "fattade" att det tar inte så lång stund om man bara står stilla :)

Summasummarum: Rätt hovis och övning!

MVH Sot

jag tror inte det är för de andra hästarna e rädda för honom iaf. jag flyttade min häst nu till en lösdrift, de hästarna har inte varit hanterade på evigheter och e typ galna, jag trodde min häst skulle smittas av det också, men de kan springa runt i boxarna bredvid och gnägga och ha sig men min står bara lugnt och fint och äter sin mat och bryr sig inte nått.. nu är inte min häst en arab, men han borde varit med om något för att vara så rädd tror jag, personligen.

enligt min hovis så är det väldigt lätt att sömsticka en arab, pga hur deras hovar ser ut. vi tror det har hänt med min, eftersom han är väldigt spänd vid skoning. han står och väntar på att det ska göra ont. har dock blivit lite bättre nu som han börjar se att inget händer.

sen är det tyvärr en del hovisar som slår hästarna om dom inte står still.:crazy:

ta det bara lugnt, börja med att bara lyfta hoven och sätta ner den med det samma. ge massa beröm, även godis om han gillar mat. när dte går bra kan du hålla lite länger i den och kratsa lite försiktigt.

enligt min hovis så är det väldigt lätt att sömsticka en arab, pga hur deras hovar ser ut. vi tror det har hänt med min, eftersom han är väldigt spänd vid skoning. han står och väntar på att det ska göra ont. har dock blivit lite bättre nu som han börjar se att inget händer.

.
Det är INTE lättare att sömsticka en arab..det var dumt sagt av din hovis,du kanske har missförstått nåt.
Kanske just din häst har tunna hovväggar.
Araber har inte sämre hovar än andra .Jag har skott rätt många araber och ser ingen anledning till att de skulle va mer svårskodda..de flesta har bra hovar och hovform.

Jag har bett min egen hovslagare åka med dit på fredag då hon är väldigt lugn och fin mot djuren, hon anser att det får ta den tid det tar och kan stå och gulla länge med hästarna innan hon börjar verka samt att hon pausar när det verkar jobbigt för hästen. Nu har hon avsatt hela nästa fredag och inte satt upp fler hästar efter han då vi inte vet hur detta kommer att gå.
Så det är väl bara att hålla tummarna att han e lika go då som han var idag.

Förra gången hovis var där( hennes hovis) hade han tydligen ramlat omkull i stallet för att han skulle undan och drog i fallet med sej hennes man som stod och höll honom.

Jag tror nog som dej att med tålamod och lite trugande ska detta säkert lösa sej, tror bara hästen är förvirrad och har ju vunnit nu ett tag och har börjat ta lite pennor.
Vi måste försöka få ner dom då det såg värre ut än jag trodde och såg på bilderna hon skickade mej, men det var mest hovarna fram som var väldigt hemska så kan vi bara ta ner dom lite så blir vi glada så får man jobba ner det övriga efter hand eller ringa vet och få lugnande till han.:confused:
Om det hänt otrevligheter i det stall hästen nu står kvar i kan det vara så att han förknippar platsen han verkats på som obehaglig.
Om hästen dessutom har haft folk som hanterat honom vid verkning som varit oroliga dessutom ,förutom en olämplig hovis så har hästen all anledning att känna oro vid verkningen.
Ibland kan det va lämpligt att va på ett helt annat ställe vid verkningen och inte stå på samma ställe som de andra klantat till det på.
Ska hästen stå kvar i detta stall? Jag skulle ta honom därifrån fortast möjligt.
Om förra ägarna inte löst problemet och låtit hästen bli vanvårdad i hovarna så skulle då jag inte vara trygg med att lämna hästen kvar där,mkt tyder ju på dålig hästkunskap,att inte leta upp en annan hovis som kan hjälpa hästen verkar otroligt oseriöst och slött av dem.
En häst blir inte vanvårdad i hovarna på en efm.:angel:
Lycka till med din nya häst.

Hej,
Jag tror att det är som du säger och ska hämta hem han nästa helg och då har vi förhoppningsvis fått verka ner hovarna fram och det tänker vi prova att göra utomhus då eftersom olyckan enligt min åsikt hänt i stallet.

nja min har rätt bra hovar faktisk. nästan alla araber hon hade skott hade enl ägarna blivit sömstuckna av tidigare hovisar. låter ju osannolikt att alla skulle haft helt odugliga hovslagare så nåt måste det väl ligga i det.......

nja min har rätt bra hovar faktisk. nästan alla araber hon hade skott hade enl ägarna blivit sömstuckna av tidigare hovisar. låter ju osannolikt att alla skulle haft helt odugliga hovslagare så nåt måste det väl ligga i det.......
Låter ju tragiskt att det finns så många hovslagare som sömstuckit araber.:eek:
Araber har välkänt bra hovar,tänk på alla araber som tävlar framgångsrikt i distans
tex.;)
Araber har bra hovar ,tro inget annat.:cool:
Tro inte på allt du hör,intelligenta personer kan också säga korkade saker.:angel:

Är det ngt Araber är kända för så är det.

1. Otroligt bra hovkvalite.

2. Stora näsborrar och rullande ögon.

Till T.S. Att ställa en hingt (oberoende om det är en arab eller annan ras) i samma stall som tre ston kan lätt leda till "turbulens" särskilt om stona dessutom är brunstiga. Varför stona blir helvilda när Hovis kommer framgår inte men man för sig ju en funderare på vad det kan beropå.

Ta du hem din hingst (som dessutom enligt vad du skriver har "väldigt långa hovar" :angel:, låt den acklimatisera sig i lugn och ro. Ta därefter ut hovis och se till att hingsten har en lugn miljö utan yttre påverkan från ston,hispiga personer ex. så tror jag det löser sig.

Det som oroar mig är att denna hingst verkar inte vara bra grund hanterad, ovan vid hovvård så jag hoppas din hovis onte skadar sig.

Lycka till.

Den som sager araber har daliga hovar, att det ar enkelt att somsticka dem, tja jag tror inte de vet vad de talar om. Araber har JATTEBRA fotter, sa bra att de for mesta delen inte behover ha skor pa sig.. (vilket jag inte tycker ar nodvandigt pa ngn hast egentligen.. men det finns anledning).

I detta fallet, later som hasten har blivit misshandlad. Pa ngt satt, stress radsla eller ngt annat.. Och som du sa, han la hoven i din hand, sa han ar val radd for hovslagaren... Tills han han har blivit bevisad annorlunda..

Jag hade en har ute, och ta inte illa up men det var en (dalig) travhovslagare.. Han kom gick up till hasten och bara grabbade tag i benet.. Min arab blev helt forstord.. Borjade braka och slanga sig undan.. hovis ville inte lata ga av hoven forrann jag skrek at honom att lata ga eller vi had brutna ben har.. Efter det tog det for evigt att fa hasten att vara lugn.. Hovis var som, Tja det har tar ju mer an 10 minuter, jag maste aka nu.. Jag sa till honom tja varfor aker du inte?? han ar inte valkommen in mitt stall.
Sa jag verkade sjalv medans jag letade. Nu tack och lov har jag en hast dar fotterna bara behover vara verkade var 12e eller sa vecka.. Vaxer valdigt sakta..
Men har hittat en person nu. Jatte duktig och tar sin tid. Hasten forstas vill titta runt och se vad som hander och hovis later honom gora det. Bara en titta runt sen ar hasten nojd..

Ovning och ratt hovslagare ar hela knepet tror jag. Du skall inte ha sana problem med en arab, de ar for smarta for det...

lycka till med din arab, de ar jattemysiga

kat

Nu har jag haft hovslagaren ute och vi har försökt med lite kel o gos att få han att acceptera henne men hur vi än gjorde funkade det ikke, han blev jätterädd så fort hon kom in i stallet och han var helt lugn innan hon kom och då hade hon inga verktyg med sej in.
Jag har aldrig sett han på detta viset nån gång och nu kunde tom jag glömma att få ta i hans ben.......
Vi skulle inte verka eller något sånt när hon kom utan hon skulle bara lära känna honom och hon tog all tid hon kunde på sej för att komma han nära och efter en timme kunde hon stå i boxen hos han och klappa försiktigt men så fort hon rörde sej framåt så tog han till flykten, skakade i hela kroppen och såg jätterädd ut i ögonen så hon fick köra igen.
Jag vill hemskt ogärna plegga han då jag vill kunna arbeta med han utan att droga han innan och sen får jag ju fortsätta med detta hela tiden och det blir ju bara jobbigt för alla framför allt för han.
Han har ingen som helst tillit till människor bara få utvalda men han gör absolut inget för att skada någon utan bara vill fly helt enkelt sen ställer han sej i en hörna och skakar lite.

Så fort hovslagaren kört var allt ok igen och jag tog ut han i hagen igen, kan väl säga att jag blev lite paff när han då kommer fram och är lika go som vanligt.......

Nu har jag haft hovslagaren ute och vi har försökt med lite kel o gos att få han att acceptera henne men hur vi än gjorde funkade det ikke, han blev jätterädd så fort hon kom in i stallet och han var helt lugn innan hon kom och då hade hon inga verktyg med sej in.
Jag har aldrig sett han på detta viset nån gång och nu kunde tom jag glömma att få ta i hans ben.......
Vi skulle inte verka eller något sånt när hon kom utan hon skulle bara lära känna honom och hon tog all tid hon kunde på sej för att komma han nära och efter en timme kunde hon stå i boxen hos han och klappa försiktigt men så fort hon rörde sej framåt så tog han till flykten, skakade i hela kroppen och såg jätterädd ut i ögonen så hon fick köra igen.
Jag vill hemskt ogärna plegga han då jag vill kunna arbeta med han utan att droga han innan och sen får jag ju fortsätta med detta hela tiden och det blir ju bara jobbigt för alla framför allt för han.
Han har ingen som helst tillit till människor bara få utvalda men han gör absolut inget för att skada någon utan bara vill fly helt enkelt sen ställer han sej i en hörna och skakar lite.

Så fort hovslagaren kört var allt ok igen och jag tog ut han i hagen igen, kan väl säga att jag blev lite paff när han då kommer fram och är lika go som vanligt.......

Jag skickar ett pm till dig om en som kan hjälpa dig med din häst .;)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 301
Senast: Ace
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka