Svartvinbärsbuskar

Asa_S

Trådstartare
Ja, hur tar man hand om dem på bästa sätt? Jag har tre buskar som är i olika stadier av vildvuxenhet, en har jag nu knipsat bort alla rotade grenar på så att den återfick sin ursprungliga bas, men hur gör jag sedan? Kan man utgå ifrån att det räcker att ta bort allt eftersom nya grenar sjunker till marken eller behöver de rensas i "kronan" också? Jag har fler än dessa tre buskar så bärmängden är ingen fara just i detta läge, har också plats för ännu fler. Hur sköter ni era svarta vinbär och hur mycket bär får ni på era buskar?

Sv: Svartvinbärsbuskar

Svarta vinbär tål ganska frekvent beskärning och målet är väl att de ska vara så luftiga att ljus når in i busken..

Just svarta gör bär på andraårsgrenar - till skillnad mot röda som vill ha tre-fyra år på sig innan grenen bär frukt. Alltså behöver du inte vara rädd att du inte får några bär kommande somrar. De grenar som kommer nästa år bär frukt året efter.

Ta bort gammal ved ända från basen.

Ta bort 30-40% av grenarna, beroende på hur tät och gammal busken är.

Senast ändrad:
Sv: Svartvinbärsbuskar

Tack för svar! Då tror jag att jag helt enkelt avvaktar tills buskarna är renplockade innan jag börjar tunna ur "kronorna", det finns en del äldre grenar även i buskarnas centrum.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 497
Senast: cherie
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar