Svarthavre ur stärkelsesynpunk?

Mustang

Trådstartare
Är det någon positiv skillnad på svarthavre vad gäller stärkelse/socker
kontra "vithavre"?

Jag tycker att det inte borde vara det, men samtidigt kanske det
högre fettinnehållet gör skillnad, jag vet inte.

Om lillhästen får spänd mankam av Klara-havre, får hon det även av
svarthavre, eller hur? (Svara nej nu... ;))

Sv: Svarthavre ur stärkelsesynpunk?

Jag är ingen spannmålsexpert, men har letat en del om stärkelse då jag har en häst som är ganska känslig för det.

Havre är ju havre, så själva stärkelsen kommer du nog inte ifrån oavsett havresort. Dock är det ju mindre stärkelse i havre än t.ex. korn... Hur själva upptaget och behandlingen av stärkelse påverkas av de andra skillnaderna i havren vet jag dock inte.. men det blir intressant att se om någon annan har koll på det... Hoppas lite på SpaderÄss i den här tråden då hon brukar ha bra info att komma med! (Givetvis alla ni andra som kan mer också så klart!)

Min tös klarar en näve havre bra (krafft röd), men blir dålig på mer än så. Hon får sin näve trots allt, eftersom hon diskar sin hagkompis hink ibland och det finns havre i den. Jag vill alltså att hennes mage ska vara van vid havre de dagar fröken har lämnat mer än lite smulor kvar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Urigurien
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Zamira
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar