Svarta prickar i "pälsbotten"?

Wysiwyg

Trådstartare
Min gamla katthona har fått som små svarta prickar i sin "pälsbotten". (Säger man så? :D) De sitter rätt hårt mot huden men går att krafsa bort med nageln. Är rätt mycket på en del ställen, framförallt vid nosen och ögonen och också på ryggen. Vissa ställen är helt rena. Det är ingenting som rör på sig.

Jag tror inte det är loppor eller löss, har inte sett något och katten kliar sig inte särskilt ofta.

Mamma trodde det var smuts men herregud, inte blir väl katter skitiga på det sättet?

Några tankar?
 
Sv: Svarta prickar i "pälsbotten"?

Det kan vara så att katten producerar fett på dessa ställen och då fastnat smutsen i fettet. Samma som händer när de har fetsvans.

Testa att lägga på något som drar till sig fett tex potatismjöl eller kalk som drar till sig fettet. I bland får man massera in det så det hamnar nere vid skinnet.
Låt det verka ett tag och borsta sen bort det.
Kan behöva upprepas.
Dock ej runt ögonen!

Sen kan man tvätta katten men det kan vara svårt och dumt med schampo runt ögonen.
Testa på ryggen först.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 837
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 249
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 900
Övr. Barn Jag är så så trött. Varje dag med min 8 åring är en kamp och har varit för jämnan känns det som. Varje samtal består till 90% av att få...
Svar
18
· Visningar
3 717
Senast: Diana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp