Svarta partiklar i dricksvattnet

När jag var i Jämtland senast (huset vi hyr har eget vatten... från Storsjön :crazy:) började vattnet plötsligt lukta koskit :yuck: Det var väl någon som tvättat något på fel ställe gissar jag. Då drack jag inte av vattnet men duschade och borstade tänderna med det och det gick bra. Men det var det äckligaste jag varit med om i vattenväg i ett hus.
Är det beskt så är det antingen ko eller svinskit i vattnet, tro mig, och du känner det direkt men inget man blir dålig av om man är frisk för övrigt.

Ett tips, går man och mjölkar och äter chokladglass samtidigt så är det inte säkert att det var chokladglassen som börjat rinna på handen när man gör nåt annat,,,,,,,men det märks på smaken. :angel:

Är det beskt så är det antingen ko eller svinskit i vattnet, tro mig, och du känner det direkt men inget man blir dålig av om man är frisk för övrigt.

Ett tips, går man och mjölkar och äter chokladglass samtidigt så är det inte säkert att det var chokladglassen som börjat rinna på handen när man gör nåt annat,,,,,,,men det märks på smaken. :angel:

Jo man kan visst bli sjuk om det ligger döda djur eller avföring i vattnet. Även om man är frisk för övrigt.

Svarta partiklar i vattnet är oftast mangan.
Vattenrören som leder till hyreshuset här har bytts, gått sönder, och bytts igen gång på gång (närmare och längre bort) och vi har haft just svarta flagor, "sotigt" vatten etc i omgångar. Ingen har blivit sjuk, känt sig illamående eller känt annan smak på vattnet.

Däremot så var det tveksamt om vittvätten skulle bli vit, och det såg inte helt tjusigt ut i badkaret.

Nu har vi haft svartvatten så pass ofta att vi har vattenkanna med filter, för dricksvattnet.

Jo man kan visst bli sjuk om det ligger döda djur eller avföring i vattnet. Även om man är frisk för övrigt.
Risken är försvinnande liten så länge det inte gäller människoavföring. Största delen av mitt liv har jag varit hänvisad till egna brunnar, sjövatten mm. som dricksvatten, aldrig magsjuk pga. vattnet så jag kanske är unik, vad vet jag? Andra får göra som dom vill, jag tänker iallafall inte oroa mig i förväg.

Har spolat som fan nu, tyckte ju att jag redan gjort det men... Först ingen skillnad, så felanmälde det. Men nu tror jag det börjar bli bättre. Spolar upp i en liten vit skål när jag tittar på det och förut var det massor av partiklar varje gång och nu är det ingen synlig i varannan och 1-2 i varannan ungefär. Vågar jag dricka? Alltså fattar att ingen här kan svara på om det är bakterier i mitt vatten, men skulle ni druckit? Jag har liksom ingen uppfattning om vad som är rimligt när det gäller sånt här. Alternativet är väl kaffefilter och sen koka, eller köpa vatten då.

Vid undersokningar av bakterier i dricksvatten ar det dock vanligare att de hittar elaka bakterier (fran maskiner och hantering) i flaskvatten an i kranvatten.

Vid undersokningar av bakterier i dricksvatten ar det dock vanligare att de hittar elaka bakterier (fran maskiner och hantering) i flaskvatten an i kranvatten.
Jo, jag är inte överförtjust i flaskvatten men om kranvattnet är dåligt så är det ju ändå säkrare om man inte orkar filtrera och koka.

*kl*
Har druckit vattnet idag, känner mig vansinnigt modig :laugh: (eller dumdristig :nailbiting:). Det kommer fortfarande enstaka svarta partiklar, men inte alls som igår och imorse och jag kan få ett glas utan genom att inte spola med för högt tryck. Att jag inte orkade koka är för att det dessutom är mer eller mindre stopp i avloppet i köket, och visserligen ska inte det kokade vattnet hällas ut men jag orkar verkligen inte greja där mer än nödvändigt (det ska fixas imorgon).

Risken är försvinnande liten så länge det inte gäller människoavföring. Största delen av mitt liv har jag varit hänvisad till egna brunnar, sjövatten mm. som dricksvatten, aldrig magsjuk pga. vattnet så jag kanske är unik, vad vet jag? Andra får göra som dom vill, jag tänker iallafall inte oroa mig i förväg.
Väns barn blev smittad av cryptosporidium av kor. Det har ju dessutom hänt att folk blivit smittade i samband med sk kosläpp. Jag har klappat en himla massa kor under min uppväxt och aldrig blivit sjuk, men det förändrar ju inte det faktum att folk blir smittade mellan varven, och att det är lämpligt med en viss försiktighet.

@Niyama Jag hittade lite information om mangan och kommunalt vatten på en kommunsida men ganska bra text och bilder, tyckte jag som inte är direkt kunnig i ämnet på något sätt.
Hoppas det kan vara till hjälp!

https://kalmarvatten.se/kundservice...tenlacka-och-kallaroversvamning/vad-ar-mangan

Om inte din kommun gett information om att vattnet är olämpligt och inte heller fastighetsbolaget satt upp lapp i trapphuset eller lagt i brevlådan tror jag knappast man behöver vara direkt orolig.
(Hos mig brukar fastighetsbolaget vara ganska noggranna med sånt och skulle nog gissa på både anslag i trapphus och lapp i brevlådan om det gäller vatten som inte är okej.)

@Niyama Jag hittade lite information om mangan och kommunalt vatten på en kommunsida men ganska bra text och bilder, tyckte jag som inte är direkt kunnig i ämnet på något sätt.
Hoppas det kan vara till hjälp!

https://kalmarvatten.se/kundservice...tenlacka-och-kallaroversvamning/vad-ar-mangan

Om inte din kommun gett information om att vattnet är olämpligt och inte heller fastighetsbolaget satt upp lapp i trapphuset eller lagt i brevlådan tror jag knappast man behöver vara direkt orolig.
(Hos mig brukar fastighetsbolaget vara ganska noggranna med sånt och skulle nog gissa på både anslag i trapphus och lapp i brevlådan om det gäller vatten som inte är okej.)
Mitt vatten är/var inte ens som mittenbilden, det ser inte missfärgat ut alls på lite avstånd utan det är bara att man ser partiklar om man tittar uppifrån eller nära från sidan.

Fantastisk "drick ej" bild :D tror de flesta skulle vara ganska osugna på det vattnet.

Mitt vatten är/var inte ens som mittenbilden, det ser inte missfärgat ut alls på lite avstånd utan det är bara att man ser partiklar om man tittar uppifrån eller nära från sidan.

Fantastisk "drick ej" bild :D tror de flesta skulle vara ganska osugna på det vattnet.

Inte utan att man hade tvekat att dricka det bruna. :rofl:

Tråden känns missriktad?

Jag försöker inte vifta bort någon fobi (jag har flera styckern själv) , men i det här fallet tror jag det är vettigare att jobba med just fobi-biten än att diskutera ett dricksvatten. Dricksvatten är noga kollat och övervakat. Partiklar kommer från rören som är rör där man i åratal transporterat livsmedel, dvs dricksvatten.

Hur kan TS hantera sin fobi - inte hur vi på avstånd ska bedöma ett kommunalt dricksvatten.
det känns inte troligt att man som amatör kan avhjälpa en fobi med fakta.

Finns det något annat vi kan göra för TS än att in i minsta detalj diskutera just vattnet?

Fast en del saker blir man ju dålig av flera dygn senare. Har googlat massa nu och just rörbyten är tydligen en risk :( kan ju koka vattnet idag men har ju redan druckit av det + har inget att sila det med och partiklarna känns lite äckliga att dricka.

Fastighetsskötaren ska ringa mig idag om en annan grej, så tänkte fråga honom om vattnet, han har säkert koll på vad som skett ute i gropen iaf.

Kommunalt vatten testas flera ggr per dag. Så den biten behövet du inte oroa dig för. Skulle vattnet ha varit otjänligt hade du fått reda på det. Är det obehagligt med de svarta prickarna köp militta filter o sila vattnet.

Kommunalt vatten testas flera ggr per dag. Så den biten behövet du inte oroa dig för. Skulle vattnet ha varit otjänligt hade du fått reda på det. Är det obehagligt med de svarta prickarna köp militta filter o sila vattnet.
Fast det blir ändå en fördröjning då man kan ha hunnit använda dåligt vatten. Flera av mina vänner har blivit sjuka av dricksvattnet, trots kontroller. Då har det ju dock inte synts något på vattnet, så jag visste inte hur det var vettigt att tänka när jag såg dessa partiklar. Sen tror jag bara det är just husen här som har dessa, och att det är pga rören. Och här tas ju inte prover hela tiden.

Tråden känns missriktad?

Jag försöker inte vifta bort någon fobi (jag har flera styckern själv) , men i det här fallet tror jag det är vettigare att jobba med just fobi-biten än att diskutera ett dricksvatten. Dricksvatten är noga kollat och övervakat. Partiklar kommer från rören som är rör där man i åratal transporterat livsmedel, dvs dricksvatten.

Hur kan TS hantera sin fobi - inte hur vi på avstånd ska bedöma ett kommunalt dricksvatten.
det känns inte troligt att man som amatör kan avhjälpa en fobi med fakta.

Finns det något annat vi kan göra för TS än att in i minsta detalj diskutera just vattnet?

Kan hantera min fobi bra faktiskt. Bl.a. genom att starta den här tråden (annars hade jag aldrig druckit vattnet igår, om jag inte hade frågat någon) för att kolla av hur människor utan fobin skulle agera. Fick ett svar från @athena_arabians som jag tog fasta på.

Sen funderade jag på vad det skulle kunna vara, vilket jag fick förslag på. Saken är typ ur världen för mig nu, jag har druckit och dricker vattnet, det kommer bara enstaka partiklar nu, saken är felanmäld.

Min fobi har jag fått bra hjälp av psykiatrin att hantera, ibland behöver jag dock kolla av "hur gör normala människor med detta" (dvs folk utan emetofobi).

Den här tråden har blivit en tråd jag "måste följa". Typ "kräks trådskaparen?" :P

Jag AVSKYR att kräkas. Det är inte en fobi men jag verkligen avskyr det. Vidrigt, äckligt, obehagligt osv. Men jag ställer mig i gruppen som också hade använt vattnet. Kanske inte om jag hade haft annat att välja på men ändå. Det verkar som om det går bra än så länge, hoppas att hyresvärden sätter in något filter eller nåt så du slipper se det i alla fall.

/Hon som fick en grön larv i salladen igår och höll på att skita i brallan :D

Den här tråden har blivit en tråd jag "måste följa". Typ "kräks trådskaparen?" :P
:laugh: än mår jag fint!

Fastighetsskötaren var just här (inte pga vattnet utan pga avloppet) och sa då att det berodde på att de bytt ett rör, och att det ska vara lugnt att dricka och om det kom mer partiklar skulle jag fylla en flaska och ha i kylen, så partiklarna faller till botten. Det är väl fortfarande så att när det kom in grus och skit så kan det ju komma med nån bakterie (fast gruset var bara i början) och just rörbyten är ju en risk pga det, men det kan ju dyka upp otrevligheter i dricksvattnet även utan rörbyten så jag tänker hoppas på att det gått bra :up:.

Fast det blir ändå en fördröjning då man kan ha hunnit använda dåligt vatten. Flera av mina vänner har blivit sjuka av dricksvattnet, trots kontroller. Då har det ju dock inte synts något på vattnet, så jag visste inte hur det var vettigt att tänka när jag såg dessa partiklar. Sen tror jag bara det är just husen här som har dessa, och att det är pga rören. Och här tas ju inte prover hela tiden.

Vattenverken tar prover. Men köp flaskvatten om du inte vill dricka kran vattnet. Eller ett filter att sätta på kökskranen.

Ring kommunen o bli kopplad till va verket. Fråga om du får komna på studiebesök. Såvet du hur detfungerar i din kommun. Vilka prover de tar osv.

Senast ändrad:
Håller med de som redan sagt mangan. Vi har så på det vatten som tas innan mangan filtret (utekranen för bevattning o annat).
Mangan är inte farligt och kroppen brukar själv göra sig av med överskottet. Men svarta flagor är ju inte trevligt och det kan nog precis som järn påverka textiler och smak. Varför vi med egen brunn ofta har filter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka