Svarta partiklar i dricksvattnet

Niyama

Trådstartare
Tog ett stort glas vatten, drack flera klunkar innan jag tittade ned i glaset och ser att det är en del svarta partiklar där :nailbiting:. Kommer jag kräkas nu? Det är ju just sånt här jag är livrädd för :arghh:. Ser på min vita disk i diskstället att det finns en del, så dessa fanns redan när jag kokade pasta igår kväll. De har bytt några rör utanför igår, men ingen info om att vattnet inte skulle vara användbart.

Tänker att det mesta som är farligt syns väl inte (ja om inte hela vattnet är helt missfärgat då)? Att det bara borde vara några sorts avlagringar? Smakar inte konstigt iaf.

Går ju fan inte att ringa nånstans nu :arghh:

Men?
Rören är fixade och det har sannolikt lossnat lite avlagringar från vattnet och följt med vattnet.

Vattenledningar innehåller har lite partiklar från det vatten som runnit där. I mitt eget vatten blir det rost om jag stänger av vattnet och sätter på det igen så att det blir en tryckförändring.

Partiklarna är från det vatten du hela tiden dricker. Så varför är du upprörd.

Så varför är du upprörd
För att jag har emetofobi. Jag är rädd för att bli illamående av vattnet.

Tänker att de bytte ju rören igår, på eftermiddagen var det inte så men det var igår kväll och är fortfarande, trots att jag spolat mycket. Jag bör väl inte dricka partiklarna?

Tillägg: jag vet alltså inte om de utbytta rören har med detta att göra. Jag bara såg igår att de bytte rör i en grop här ute, men gropen har varit uppgrävd sen i vintras och de håller på där då och då.

Tog ett stort glas vatten, drack flera klunkar innan jag tittade ned i glaset och ser att det är en del svarta partiklar där :nailbiting:. Kommer jag kräkas nu? Det är ju just sånt här jag är livrädd för :arghh:. Ser på min vita disk i diskstället att det finns en del, så dessa fanns redan när jag kokade pasta igår kväll. De har bytt några rör utanför igår, men ingen info om att vattnet inte skulle vara användbart.

Tänker att det mesta som är farligt syns väl inte (ja om inte hela vattnet är helt missfärgat då)? Att det bara borde vara några sorts avlagringar? Smakar inte konstigt iaf.

Går ju fan inte att ringa nånstans nu :arghh:

Du blev ju inte dålig i går så det går säkert bra. Det lossnar lite beläggningar i gammla rören när man byter rör.
Är du väldigt orolig fråga på kommunens va avdelning.

Du blev ju inte dålig i går så det går säkert bra. Det lossnar lite beläggningar i gammla rören när man byter rör.
Är du väldigt orolig fråga på kommunens va avdelning.
Fast en del saker blir man ju dålig av flera dygn senare. Har googlat massa nu och just rörbyten är tydligen en risk :( kan ju koka vattnet idag men har ju redan druckit av det + har inget att sila det med och partiklarna känns lite äckliga att dricka.

Fastighetsskötaren ska ringa mig idag om en annan grej, så tänkte fråga honom om vattnet, han har säkert koll på vad som skett ute i gropen iaf.

Har ditt vatten varit avstängt? Annars har ju inte rörbytet med ditt vatten att göra. Du kan ju prova med att skruva bort och rensa silen i din kran, ifall problemet kommer därifrån.
Ja, iaf varmvattnet. Kallvattnet vet jag inte. Jo, jag tog loss silen men det var likadant utan. Kom lite grus t.o.m. Och likadant i badrummet.

Fan, typ alla bäckar häromkring kan man dricka ur men kranvattnet har det varit diverse parasiter och bakterier i ett antal gånger i byarna häromkring :arghh:. Det kanske det inte är nu, men inte konstigt jag blir nojig.

Har spolat som fan nu, tyckte ju att jag redan gjort det men... Först ingen skillnad, så felanmälde det. Men nu tror jag det börjar bli bättre. Spolar upp i en liten vit skål när jag tittar på det och förut var det massor av partiklar varje gång och nu är det ingen synlig i varannan och 1-2 i varannan ungefär. Vågar jag dricka? Alltså fattar att ingen här kan svara på om det är bakterier i mitt vatten, men skulle ni druckit? Jag har liksom ingen uppfattning om vad som är rimligt när det gäller sånt här. Alternativet är väl kaffefilter och sen koka, eller köpa vatten då.

Har spolat som fan nu, tyckte ju att jag redan gjort det men... Först ingen skillnad, så felanmälde det. Men nu tror jag det börjar bli bättre. Spolar upp i en liten vit skål när jag tittar på det och förut var det massor av partiklar varje gång och nu är det ingen synlig i varannan och 1-2 i varannan ungefär. Vågar jag dricka? Alltså fattar att ingen här kan svara på om det är bakterier i mitt vatten, men skulle ni druckit? Jag har liksom ingen uppfattning om vad som är rimligt när det gäller sånt här. Alternativet är väl kaffefilter och sen koka, eller köpa vatten då.

Jag hade druckit det och då är jag ändå infektionskänslig. Synliga partiklar är jag inte så rädd för.

Om du bara visste vad vattnet är kontaminerat av, och som bor, lever och dör i det. :eek:
Enda gången mitt brunnsvatten smakade lite beskt var när en ekorre hamnat i brunnen och dränkt sig och den hade säkert legat där ganska länge :wtf: men sjuk,,,,,inte en chans, jag bara fiskade upp ekorren och sen var det bra med det, beska smaken försvann ganska omgående iallafall.

Ditt vatten är det alldeles säkert manganutfällningar i, som redan nämnts i tråden och, nej, hög halt mangan i vatten är inte farligt såvida man inte är ett litet barn.

men sjuk,,,,,inte en chans,
Faktum är ju dock att folk blivit sjuka av dricksvattnet ett antal gånger. Då har det väl inte varit något synligt, men jag läste att om det kommer in nåt synligt t.ex. vid rörbyten kan detta ha med sig bakterier. Och i början kom det ju t.o.m. grus.

Jag hade druckit det och då är jag ändå infektionskänslig. Synliga partiklar är jag inte så rädd för.
Nä jag är egentligen inte så rädd för de synliga (tycker bara de känns äckligt att dricka) men för vad mer för osynligt som kan finnas. Ska göra ett test till men är det som sist tror jag fan jag dricker. Orkar verkligen inte hålla på med kokning, förutom till dricksvatten så till frukt som ska sköljas... Och skulle det vara nåt av det jag är rädd för ska man ju inte ens borsta tänderna i det, men t.o.m jag vågade det, tänkte på alla gånger jag borstat tänderna i Östersjöns vatten utan att bli sjuk, haha.

Faktum är ju dock att folk blivit sjuka av dricksvattnet ett antal gånger. Då har det väl inte varit något synligt, men jag läste att om det kommer in nåt synligt t.ex. vid rörbyten kan detta ha med sig bakterier. Och i början kom det ju t.o.m. grus.
Att folk tidigare blivit sjuka betyder ingenting, herregud, om man ska gå och oroa sig för allting precis hela tiden så har ju livet ingen mening.

Att folk tidigare blivit sjuka betyder ingenting, herregud, om man ska gå och oroa sig för allting precis hela tiden så har ju livet ingen mening.
Jag menade bara att folk blir ju faktiskt sjuka av vattnet då och då. Jag oroar mig för dåligt vatten och dålig mat, inte så ofta längre men det är det som oroar mig i vardagen. Och det beror på min fobi.

Nä jag är egentligen inte så rädd för de synliga (tycker bara de känns äckligt att dricka) men för vad mer för osynligt som kan finnas. Ska göra ett test till men är det som sist tror jag fan jag dricker. Orkar verkligen inte hålla på med kokning, förutom till dricksvatten så till frukt som ska sköljas... Och skulle det vara nåt av det jag är rädd för ska man ju inte ens borsta tänderna i det, men t.o.m jag vågade det, tänkte på alla gånger jag borstat tänderna i Östersjöns vatten utan att bli sjuk, haha.

När jag var i Jämtland senast (huset vi hyr har eget vatten... från Storsjön :crazy:) började vattnet plötsligt lukta koskit :yuck: Det var väl någon som tvättat något på fel ställe gissar jag. Då drack jag inte av vattnet men duschade och borstade tänderna med det och det gick bra. Men det var det äckligaste jag varit med om i vattenväg i ett hus.

Jag skulle kokat dricksvattnet iaf tills man viste vad det berodde på. Säkerligen inget farligt, men för säkerhetsskull. Svårare blir det ju såklart om det håller i sig och om man har många djur som dricker mycket. Så vattnet måste vara bra. Är du själv med familj utan tex djur så borde det vara rätt smidigt att koka upp tills vidare. Borsta tänderna hade jag gjort utan uppkokning, du spottar ju ut vattnet direkt.

Men som sagt säkert ingen fara men för säkerhetsskull.

Jag har haft/har emetofobi. Har du inte känt dig det minsta illamående nu så lär det vara lugnt, alltså riktigt illamående inte orosillamående för att du kanske spyr. Och har du blivit det så har kroppen tagit hand om det nu.
Jag hade gått och köpt lite vatten på flaska och avakta lite, men använt kranen till disk och tandborstning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka