Svarta hästskor?

Beelly

Trådstartare
Hej!
Igår kom hovis ut och slog på nya skor på min nya häst. Har aldrig haft denna hovslagaren tidigare utan fått honom rekommenderad av andra. Vad jag vet är han travtränare dagtid och hovslagare kvällstid.

Men nu till frågan - han satte på helt svarta skor (med snösula under om det har någon betydelse). Har aldrig sett dessa tidigare och tänkte inte just då på att fråga, men kan någon besvara vad dessa är och ifall det finns för-/nackdelar med dessa? Eller är det bara för syns skull som dem är svarta?

Jag är ingen höjdare på detta med skor, så är tacksam för svar :)
Mvh,
Jennifer

svarta som i svartlackerade eller svarta som i väldigt mörkt järn?
Hade ut hovslagare igår, hon brukar alltid slipa sidorna på skorna så de blir blanka och fina. Ren kosmetik men rätt kul i början när skorna blänker.

Hej!
Igår kom hovis ut och slog på nya skor på min nya häst. Har aldrig haft denna hovslagaren tidigare utan fått honom rekommenderad av andra. Vad jag vet är han travtränare dagtid och hovslagare kvällstid.

Men nu till frågan - han satte på helt svarta skor (med snösula under om det har någon betydelse). Har aldrig sett dessa tidigare och tänkte inte just då på att fråga, men kan någon besvara vad dessa är och ifall det finns för-/nackdelar med dessa? Eller är det bara för syns skull som dem är svarta?

Jag är ingen höjdare på detta med skor, så är tacksam för svar :)
Mvh,
Jennifer
Undrar också hur du menar "svarta"? Alla våra skor är svarta, sedan slits de och blir lite mer silvriga efter ett tag.
Men du menar kanske helt kolsvarta eller lackat svarta?

Jag upplever också att skorna är väldigt mörka/svarta när dom är oanvända och så blir de blankare ju mer dom slits.

Finns ju hästskor nu mera i alla möjliga färger, har dock aldrig testat dom.

En sko kan vara precis rätt för en häst medans samma sko kan vara fel för en annan häst så totalt omöjligt att svara på om skon din häst har är bra eller dålig

Hej!

På min slipar vi ner för att hon ska glida av lättare om (när) hon ställer sig på skorna. Men nog 17 blir det snyggare med "silverskor" och prinsessan uppskattar det :-)

/Lavinia
Är det verkligen kosmetik? Jag trodde att man slipar sidorna på skorna för att hästen inte ska trampa av dem så lätt?

De är alltså helt kolsvarta, vilket jag blev lite förvånad över att se eftersom jag aldrig sett detta tidigare vad jag kan komma på.. Har väl tidigare sett att järnet varit mörkt, men skorna är riktigt svarta. Men det kanske är något nytt påfund? ;D Jag måste fråga hovis nästa gång.. De verkar ju sitta fint iaf.

Min hovis anpassar skorna efter hur min häst ser ut och hur hon "borde" se ut om hon och hovarna var optimala. Om hennes skor är exakt storlek vid skoning växer hovarna över innan nästa skoning, 6 veckor senare. Eftersom min häst tidigare antingen varit trångskodd eller trampat av sig skorna verkar detta rätt väg att gå. Hon behöver stödet för att trakterna ska kunna växa åt rätt håll.

/L
Min hovslagare passar till skons form efter hoven så att skon normalt sett inte sticker ut... Undantag finns när hon lägger ut lite men då finns det skäl.

Min hovslagare passar till skons form efter hoven så att skon normalt sett inte sticker ut... Undantag finns när hon lägger ut lite men då finns det skäl.

Ja, min hovslagare varmskor ju, så han anpassar verkligen skon efter hoven. Men, som Lavinia säger, så måste skon väl läggas med lite marginal för att ge rum för att hoven ska kunna växa under veckorna mellan skoningarna? Blir det inte konstigt annars (nej, jag är inte hovslagare så jag har inte full koll)?

Ja, min hovslagare varmskor ju, så han anpassar verkligen skon efter hoven. Men, som Lavinia säger, så måste skon väl läggas med lite marginal för att ge rum för att hoven ska kunna växa under veckorna mellan skoningarna? Blir det inte konstigt annars (nej, jag är inte hovslagare så jag har inte full koll)?
Jag är inte heller hovslagare.
Men i min värld växer hoven från kronranden, inte nere vid skon.
Visst, om man trångskor så växer hoven över - men jag har aldrig sett en hov som växt över skon annat än i trakten om man trängt ihop traktarmarna för mycket. I tå-delen och den fastsömmade delen har jag aldrig sett att hoven växt över?

Visst, om man trångskor så växer hoven över - men jag har aldrig sett en hov som växt över skon annat än i trakten om man trängt ihop traktarmarna för mycket. I tå-delen och den fastsömmade delen har jag aldrig sett att hoven växt över?

Det har jag

Jag har också sett det flera gånger. Fast då har min häst sidokappor, tån brukar därför sticka ut ibland. Sen hade jag en hovslagare vars arbete inte var optimalt för min häst och då såg det b.la ut såhär när hon precis slagit på skon (dock gammal sko);
11350012_10204023458450004_1065276262_n_zpsecxp3fnf.jpg
11650798_10204023458370002_1038765649_n_zpstewxwhyv.jpg
10149447_10204023460890065_392303125_n_zps6ivktcnb.jpg

Nu har han en tåkappa i fram och sidkappor i bak istället, vilket känns bättre. Självklart ser det ut som att hoven tittar ut lite, men inte lika mycket som på förra bilderna (sen är min häst väldigt jävlig med det benet så hovis får inte finslipa för mycket ovanpå utan att han säger ifrån). Lite OT, men här är ett exempel på hur hoven såg ut med ca 3-4 månaders mellanrum någon dag efter varje skoning.
11349891_10204023458730011_2144407949_n_zpsn5qtnsaw.jpg
12049179_10204753650224342_5999855527738097508_n_zpsjej31unf.jpg

(ja, han har skit på hoven på andra bilden, men det var betydligt lerigare i hagen haha)

Jag fick lära mig av min hovslagare när jag frågade om just att tån låg över lite nu när jag satt "överrullningssko" på fram, att man inte kapar tån på samma sätt när man har överrullning på och att i vanliga fall skyddar kappan om man kapar tån lite. Men i fallet med sidokappor så gör ju inte kappan det och då låter man tån gå ut en liten liten bit.

Däremot vet jag inte om jag tyckte den första bilden var en så bra skoning överlag.

Jag har också sett det flera gånger. Fast då har min häst sidokappor, tån brukar därför sticka ut ibland. Sen hade jag en hovslagare vars arbete inte var optimalt för min häst och då såg det b.la ut såhär när hon precis slagit på skon (dock gammal sko);
11350012_10204023458450004_1065276262_n_zpsecxp3fnf.jpg
11650798_10204023458370002_1038765649_n_zpstewxwhyv.jpg
10149447_10204023460890065_392303125_n_zps6ivktcnb.jpg

Nu har han en tåkappa i fram och sidkappor i bak istället, vilket känns bättre. Självklart ser det ut som att hoven tittar ut lite, men inte lika mycket som på förra bilderna (sen är min häst väldigt jävlig med det benet så hovis får inte finslipa för mycket ovanpå utan att han säger ifrån). Lite OT, men här är ett exempel på hur hoven såg ut med ca 3-4 månaders mellanrum någon dag efter varje skoning.
11349891_10204023458730011_2144407949_n_zpsn5qtnsaw.jpg
12049179_10204753650224342_5999855527738097508_n_zpsjej31unf.jpg

(ja, han har skit på hoven på andra bilden, men det var betydligt lerigare i hagen haha)
Den där verkningen/skoningen ser inte färdig ut. Ja, man har lagt bak skorna lite men då borde man ju ha raspat bort överskottet av horn framme i tårna.

Den där verkningen/skoningen ser inte färdig ut. Ja, man har lagt bak skorna lite men då borde man ju ha raspat bort överskottet av horn framme i tårna.

Det är det min hovslagare säger att man inte får göra om det inte sitter kappa för. Skon ska ligga lite bakom med sidokappor. Säger han i alla fall.

Det är det min hovslagare säger att man inte får göra om det inte sitter kappa för. Skon ska ligga lite bakom med sidokappor. Säger han i alla fall.
Har du fått någon förklaring?
Det horn som sticker ut framför är ju bara horn (nagelvävnad). Vilken nytta förväntas det hornet göra genom att finnas kvar?

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
12 485
Hästvård Behöver lite råd inför nästa skoning, står och överväger hur jag ska göra med min häst. Bakgrundshistoria: Har en häst, islandshäst...
2
Svar
30
· Visningar
6 337
Senast: elfi
·
Hästvård Jag vill verkligen inte hänga ut någon, därför väljer jag att skapa ett helt nytt nick, utan koppling till vart jag befinner mig...
Svar
18
· Visningar
2 685
Senast: axel
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 034
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Borstning av tänder
  • Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄