Svarta hästskor?

Det är det min hovslagare säger att man inte får göra om det inte sitter kappa för. Skon ska ligga lite bakom med sidokappor. Säger han i alla fall.

Varför? Man har ju överrullningsskor för att hästen ska kunna rulla över snabbare och lättare. Sticker hoven ut så stoppar den ju överrullningen. Min hovslagare lämnar det inte så. Han kortar tån.

Har du fått någon förklaring?
Det horn som sticker ut framför är ju bara horn (nagelvävnad). Vilken nytta förväntas det hornet göra genom att finnas kvar?

Ja, men jag kommer bara ihåg det jag skrev i första inlägget om det. Att man ska lägga skon lite bakom för att få en bättre överrullning, sedan kapar man inte tån, eller raspar för att den inte skyddas av en kappa.
När du kapar eller raspar är det bara horn, som du ju säger. Men, det blir ju närmare till de vitala delarna om man kapar eller raspar. Så fick jag det förklarat för mig.

Varför? Man har ju överrullningsskor för att hästen ska kunna rulla över snabbare och lättare. Sticker hoven ut så stoppar den ju överrullningen. Min hovslagare lämnar det inte så. Han kortar tån.

Ja, jag är då ingen hovslagare men han sa att hoven aldrig hann gå i marken när den gick lite över men inte kapades.

Jag som aldrig haft överrullningsskor förr på häst var ju direkt tvungen att fråga om detta eftersom jag tyckte det såg så jäkla fel ut. Det är givetvis en utbildad hovslagare.

Jag som aldrig haft överrullningsskor förr på häst var ju direkt tvungen att fråga om detta eftersom jag tyckte det såg så jäkla fel ut. Det är givetvis en utbildad hovslagare.
Då är det väl som det brukar: ingen exakt vetenskap och olika åsikter.
Mina hästar har fått bakskor med sidokappor, och skorna har lagts bak något. Och hovarna är justerade att gå kant i kant med skorna.
Har tidigare hört vad gäller exempelvis fång att man kapar tårna så hårt man bara kan, ända in i lamellranden, och att det absolut inte är skadligt för hästen.
Jag kan tänka mig, om man lägger bak skon rätt mycket och tå "sticker ut framför", att det kan bli en viss bräck-kraft mellan hoven och skon men det har väl antagligen ingen betydelse.
Jag skulle gissa att raspande eller inte raspande i det här fallet handlar mer om kosmetik än funktion.

Då är det väl som det brukar: ingen exakt vetenskap och olika åsikter.
Mina hästar har fått bakskor med sidokappor, och skorna har lagts bak något. Och hovarna är justerade att gå kant i kant med skorna.
Har tidigare hört vad gäller exempelvis fång att man kapar tårna så hårt man bara kan, ända in i lamellranden, och att det absolut inte är skadligt för hästen.
Jag kan tänka mig, om man lägger bak skon rätt mycket och tå "sticker ut framför", att det kan bli en viss bräck-kraft mellan hoven och skon men det har väl antagligen ingen betydelse.
Jag skulle gissa att raspande eller inte raspande i det här fallet handlar mer om kosmetik än funktion.

Jag tänkte precis som du med "bräckkraften" faktiskt.

Med fång täbnker jag att den inte ska röra sig som en häst i ridkontition gör. Så att slita eller slå i är ju inte lika stor risk för på dem.

Men visst är det säkert olika åsikter och skolor.

Ang den sista bilden som hovisen lämnade det nu; Det har knappast någon funktion eftersom det inte nuddar marken. Det ser inte så fint ut när hoven sticker över och visst hade hovslagaren önskat raspa lite mer. Men för att han ska göra det måste hästen lyfta upp hoven på hans "pall" under sig och det finner min häst otroligt obehagligt. Han har svårare att hålla balansen med hoven under sig och kan inte slappna av. Därför går det inte att finslipa hur länge som helst, speciellt inte sista hoven. :)

(jobbet på de första bilderna vill jag nog inte ens kommentera då vi bytte hovslagare när det började påverka hästen negativt)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
12 485
Hästvård Behöver lite råd inför nästa skoning, står och överväger hur jag ska göra med min häst. Bakgrundshistoria: Har en häst, islandshäst...
2
Svar
30
· Visningar
6 337
Senast: elfi
·
Hästvård Jag vill verkligen inte hänga ut någon, därför väljer jag att skapa ett helt nytt nick, utan koppling till vart jag befinner mig...
Svar
18
· Visningar
2 685
Senast: axel
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 034
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar