Svårt på volten i skritt

Astael

Trådstartare
Jag har en häst som i ett varv kan gå galopp på volt , trava inåt och utåt ställd , men som har ohyggligt svårt att gå inåtställd i skritten.

Har ni några tips på övningar ?

Vad vi redan gör
- stretchar halsen och ryggen efter varje ridpass
- kysser stigbyglen

Sv: Svårt på volten i skritt

Hejsan!
Vad jag vet så är det bara att försöka jobba så mkt voltarbete som det bara går! Då mjukar man upp hästen i sidorna och hästen får sååå mkt finare gångarter! Både häst och ryttare mår bra av detta.
Lycka till!:D

Jo , det är nog det han lossnade lite idag när jag ställde han idag på vägen.

Men det ska ju dock sägas att vi gick in i paddocken för första gången på ca 6 mån för 3 veckor sen.

skänkelvikningar på volten(flytta utåt/inåt), flytta bakdelen/framdelsvändningar på volten. Förbättrar balansen en del. har iallafall fungerat utmärkt på mig häst.

Alltså han kan skänkelvikning bäst från det hållet och flytta bakdelen också. Men antar att jag borde träna det mer.

Han har bara väldigt svårt att ställa sig runt en volt , men ska longera han när jag sätter igång han efter miniledigheten och se om det lossnar ännu mer.

Nu har massören varit ut och hon trodde att det berodde på sadlen som både var alldeles för lång och för smal. Vilket inverkade på hans bäcken så han inte kunde sätta under benen. Så han inte har kunnat sätta några muskler.

Men mattes lille plutt :cry: , enda tecknet på att något var fel var att han ömmade över ryggen , dock har även jag känt att den inte passer eftersom jag under den senaste månaden fått ont i mina höfter.

Så nu ska jag inhandla en ny sadel och tills dess ska jag bara rida barbacka och tömköra.

Oj padockträning behövs nog. Vet själv hur svårt det är att försöka sitta och böja domordentligt när man är ute och rider på en väg. Rid på volter böj honom så ha släpper i nacken tills han söker framåt neråt. Börja sedan smått med öppna och sluta övningar. :D

Gå först till dig själv och din egen sits, placering, kroppskontroll. Om hästen inte är grovt felriden eller skadad, är det ofta vi som sitter ovanpå som orsakar problemen. Välj övningar utanför traditionellt voltarbete för att lossa, många gånger löser man knutar bättre utanför området där problemen visar sig. Var kreativ och vidsynt.:idea:
Mvh
Anna

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
730
Senast: Blyger
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall