svårt med hullet!

niikon92

Trådstartare
Hej.
Min häst har svårt att lägga på hull nu. Han äter ungefär 15kg hösilage per dygn och 5l lucern.

Hösilaget har bra vädern (analys längst ner) och han är avmaskad. Tänderna är kollade och ok.
Inget fel på aptiten!

Höanalys:
Torrsubstans 59%
Råprotein 117 g/kg TS
Smältbart råprotein 79 g/kg TS
Energi 10,5 MJ/kg TS
NDF 518 g/kg TS
Socker (NIR) 86 g/kg TS
Kalcium Ca 4.0 g/kg TS
Fosfor P 2,5 g/kg TS
Magnesium Mg 1,3 g/kg TS
Kalium L 21,9 g/kg TS
Natrium Na <0,5 g/kg TS
Svavel S 1,5 g/kg TS

Hästen är ett halvblod, 165cm hög, 4.5 år. Frisk valack!

Vad kan det vara att han inte lägger på sig?
Har vila just nu!

//Niikon92

Sv: svårt med hullet!

Det behöver inte vara något fel på din häst. Vissa behöver helt enkelt mkt mat. Han kanske växer?

Ger du redan fri tillgång på hösilaget? Annars är det nr 1.
Det är bra balans mellan energi och protein i det.
Du kan öka luserngivan betydligt. Men väg det istället för att mäta antal liter, så du vet vad du ger.
Jag tycker att det är betydligt lättare att hantera och väga pelleterad lusern än strå hack (rek. att blötas, för de sväller väldigt mkt)
Börja ge tex 2 kg lusern/dag, räcker det inte - öka till 3 kg.

Ger hackad lucern, han gillar det bättre! Ska väga imorn och öka den givan!
Hösilaget kan jag knappt öka, då hästen han går med i hagen inte behöver mer än de får ute. Kan dock öka kvällsgivan i box.

// Niikon92

Vissa hästar har större behov än andra.
15kg av 59% TS är inte oroligt mycket. Öka på hösilaget.

15 kg så blött silage motsvarar bara ca 10,5kg torrhö. 5l lucernhack är inte heller mycket beroende på hur du packar det. Den behöver helt enkelt lite mer mat skulle jag tro.

Ger hackad lucern, han gillar det bättre! Ska väga imorn och öka den givan!
Hösilaget kan jag knappt öka, då hästen han går med i hagen inte behöver mer än de får ute. Kan dock öka kvällsgivan i box.

// Niikon92

Rätt tänkt, kan du inte öka ute, så gissar jag att det ändå är minst 12 timmar inne, bara öka där tills han inte äter upp allt. Vår smaling får hö så att det är kvar lite grann på morgonen.

Väg lusernet och du kan säkert öka, öka på hösilaget och ge energifodermedel (tex olja) i förhållande till hur mycket lusern/hösilage du ger så att kvoten smb rp/energi blir 6. Kanske måste du till och med fodra mer energi när du täckt hästens proteinbehov och således få en kvot lägre än 6.

Vad väger hästen? Vad ger du för lusern (= vad har du för värden på det?)?

Säg hästen väger 600 kg som vuxen och den är svårfödd i grunden. Den har då enligt tabell ett behov på 67 MJ och 402 g smb rp i underhåll (slappa i hagen).

Ditt hösilage innehåller:
0.59 * 10.5 = 6.2 MJ/kg foder(=väldigt lite!)
0.59 * 79 = 46.6 g smb rp/kg foder

Din häst behöver (enligt tabell om den väger 600 färdigvuxen i normalhull) dessutom för att ha tillräckligt att tugga på/dygn minst 1.5*6 = 9 kg TS/dygn.

9/0.59 = 15.3 kg foder - det uppfyller du ju i princip. Övre gränsen är bara hur mycket hästen orkar äta :)

15 kg av ditt hösilage ger din häst:
15*6.2 = 93 MJ
15* 46.6 = 699 g smb rp

Här ser du att ditt hösilage täcker din hästs tabellbehov både vad gäller energi och protein. Saknar din häst mest hull kan det vara så att den helt enkelt behöver mer energi snarare än protein, ger du då lusern så ökar du snarare på proteinet. Alltså hade jag i det läget valt att öka på med mer energifodermedel istället, tex olja och betfibrer om hästen äter mycket "krubbmat" utan att tappa aptiten på grovfodret.

Senast ändrad:

the_connemara : mycket info där :D har lite svårt med att fatta alla siffror hit o dit... men förstår det som att han får "lagom" med hö, och behöver mer energi?

tror inte jag kan få i honom olja, han är kräsen... vad kan man ge mera?

Han får Lucern Hackad Strå från Krafft.

// Niikon92

Han får på gränsen till lite hö så får du i honom mer är det bara bra!

En vuxen häst behöver sex gånger mer protein än energi. Du behöver din 67 MJ energi så behöver den 402 g protein.

Din häst äter dock redan nästan 100 MJ energi och nästan 700 g protein bara genom de 15 kg hösilage du ger honom. Just nu behöver han alltså betydligt mer än vad tabellerna säger vilket kan bero på många saker. Min åt tex dubbelt så mycket förra vintern utan att gå upp jämfört med alla tidigare år bla för att han flyttade och var lite nedstämd gissar jag.

Men som du ser så innehåller ditt grovfoder MER ÄN sex gånger så mycket protein - du behöver alltså i första hand komplettera med något foder som innehåller mer energi. Typ olja, betfor/betfibrer vilket inte innehåller protein alls. Havre innehåller oxå mycket energi och så finns det tex Hippo Kompeet och Equi-Jewel som är energirika pulver som kan vara lättare att få i kräsna hästar (smakar o luktar inget). Är han kräsen så testa isf någon lukt o smaklös olja tillsammans med tex betfor i första hand, dvs inte linfröolja kanske.

Aha!
Har medvetet hållt nere energin då han blir PIGG!
men ska prova o öka energin och se hur det går!

//Niikon

Om du medvetet hållt ner på energi så är det inte så konstigt om din häst är tunn, det är ju energi dom går upp i vikt av.

Aha!
Har medvetet hållt nere energin då han blir PIGG!
men ska prova o öka energin och se hur det går!

//Niikon

Man måste skilja på "pigg-energi" och ren dietisk/fysisk energi.

Det krävs energi ör att driva kroppens funktioner, och tillför man inte tillräckligt bryter hästen ner fettreserver och muskler för att göra det.

Ett för lågt energiintag gör alltså hästen tunn till sist.

Ett energiöverskott gör istället hästen fet, och det kan möjligen sätta sig i huvudet till en början, men sedan blir hästen troligen slö pga sin övervikt.

"Pigg-energi" kommer sällan av foder i sig, men det finns ju vissa som går igång på havre t.ex. Då är det dock sällan ett överskott på MJ från fodret, utan en reaktion på det oavsett hur foderstaten ser ut i övrigt.

Jag har fodrat upp flera tunna hästar på havre utan att det satt sig det minsta i huvudet på dem, de har behövt det för hullet. :)

aha!! de där visste jag inte :o

då kan jag börja ge han sin pellets då, Krafft Rider.

Analysen av de fodret är:
Energi ME 9MJ
Energi DE 10,5MJ
Vatten 13%
Råprotein 10%
Smältbart Rp 75g
Smältbart rp/energi 8,3 g/MJ
Lysin 4g
Råfett 3,5%
Växttråd 16%
Stärkelse 23%
Kalcium 7g
Fosfor 4g
Magnesium 3g
Koksalt 8g
Beräknat klimatvärde CO2 ekv 290g

hur mycket ska jag ge för att det ska bli rätt mängd energi? Passar denna fodertyp? :)

// Niikon92

Du har ett så pass bra grovfoder, så jag hade nog provat att öka på det med några kg, så mycket som hästen kan äta, och så börjat med kanske 1 kg av detta foder. (Dvs, börja med några hg och öka till 1 kg under någon vecka.)

Det beror lite på hur tunn den är idag, står revbenen åt alla håll hade jag förutom fri tillgång till grovfoder lagt till lite olja och ökat på kraftfodret ganska raskt om det är en häst som inte brukar ha magproblem.

Nä förresten, jag hade nog inte kostat på detta foder alls, jag hade gett havre, men i princip. :p

Alltså det har ju en kvot på 8,3 du hade behövt komplettera ditt hö med ett kraftfoder som har en kvot under 6! Ingår det i hyran eller varför vill du ge det?

Har du några fodermedel som du vill han ska äta/som ingår i hyran eller liknande? Tex om du inte vill/kan ge blötlagd mat eller är det något han inte äter? Eller har du något du inte vill ge/inte får tag i?

Hade jag fått hem din häst/gett dig råd helt förutsättningslöst så hade jag rått dig att köpa hem betfor, matolja, linfrökaka, och havre. Vant in/testat vad han äter och så ökat på oljan till 3 dl/dag, betfor och linfrökaka till 0,5 kg vardera/dag och havre till ett kg/dag, delat upp på helst tre mål. Och gett så mycket hösilage han äter åtminstone inne om det inte går med andra hästar ute. Äter han det hade jag räknat och ökat på mer av betfor o havre om han fortfarande inte tar sig.

Personligen hade jag bara velat ge färdiga foderblandningar om hästen är väldigt kräsen och bara äter någon viss sort. Villde inte äta är ju prio ett att hitta något de äter och sedan försöka leta sig fram till ett foder med lämpliga värden till ens hö som hästen vill äta.

lite svar till er alla:
hästen är inte supertunn, saknar inte så mycket. revbenen syns väldigt lite, men smal vid "höftknölarna", fixar bild ikv.

jag har hösilaget, de ovan, som igår i hyran. anledningen till att jag helst gör Krafft Rider är att jag har en nästan ny säck hemma, öppnad. Så vill gärna slippa köpa mer, då det blir krångligt med förvaring.

Ska öka högivan, så att han har lite kvar på morgonen, i nuläget är det tomt.
Fodras sista gången vid 22-23 och morgonfodring vid 07.

// Niikon92

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 544
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
953
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama