Svårt med galopp på rakt spår, övning?

Zuzzi

Trådstartare
Har en vbl travare som har en bra tretaktig galopp MEN problemet är att han får svårt att hålla takten på rakt spår och det blir nått mellanting mellan trav/galopp för att sedan bryta av till slängtrav.

På böjda spår har han inga som helst problem och inte ute i skogen heller, har han fattat galopp ute (väljer hellre trav) så håller han den gångarten tills man ber honom att sakta ner.

Finns det några bra övningar som kan hjälpa? Har hoppat mycket studs och kört galoppbommar hittils.

Sv: Svårt med galopp på rakt spår, övning?

Om det är så att du försöker få en lugn och balanserad galopp så tror jag att du kan skippa det ett tag. Tänk mest framåt och unghästridning och om det hjälper skulle du kanske kunna stå över honom. Jag tror att han inte riktigt galopperar antingen för att han har sämre framåtbjudning där eller att du bromsar upp tempot för mycket.

Nej jag försöker inte få honom direkt samlad utan han får gå i det tempo han behagar sig men att han ska ha bra framåtbjudning ändå, han har börjat komma i en bättre form med bakbenen väl inunder sig än tidigare och med det har han fått en mer marktäckande galopp, inga små steg längre. Vill få ordning på galopp på rakt spår och bli starkare innan jag vill ställa krav.

Ska testa att stå mer i lätt sits, han har klarat nån enstaka långsida i ridhus/ridbana men han kan inte galoppera för fort på ridbanan för då tappar han takten helt utan det måste stämma precis.

Annars kanske vi får galoppera mer ute och stärka musklerna på ett mer roligt vis?

Senast ändrad:

Ja, att stärka hans galopp ute är nog ett väldigt bra sätt! Då kan du ju samtidigt ta lite pinnar och ha som galoppbommar. :idea:

Träningen började redan idag :devil: :) Styrketräning! galopp genom 30 m vatten, knähöjd. Snacka om att galoppera i uppförsbacke :eek: :love:

Det måste ha varit riktigt jobbigt för den stackars hästen! :eek: :D Men det är bra, de ska hårdtränas ordentligt... ;) :D :p

:( Jag vill också ha vatten att galoppera i ju! :mad:

det var det säkert men han tyckte det var kul! det var ju det som var meningen :rofl:

mycket regn är bra att ha ibland =)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 560
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 611
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 453
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är... 2
Svar
32
· Visningar
4 639
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31