Svart eller mörkblå tävlingutrustning? För- och nackdelar?

AW

Trådstartare
Precis som rubriken säger så undrar jag vad ni tycker angående svart och mörkblå tävlingsutrustning. Jag har alltid har haft svart men tänkt blått i omgångar. Nu när jag under våren ska köpa en ny kavaj (som andas!) kom funderingen upp igen.

Min 12:a är samma mörkfux som sin pappa och som jag tävlar på nu.
Lexington_3_zpsf3e29c76.jpg

Sv: Svart eller mörkblå tävlingutrustning? För- och nackdelar?

Det är väl olika vilken smak man har. Själv skulle jag aldrig i livet ta på mig en blå hjälm eller kavaj, i alla fall inte marinblå. Möjligtvis ljusblå eller kornblå. Samma med schabrak, marinblått kan jag verkligen inte med.

Jag röstar för svart. Helt enkelt för jag tycket de är snyggast.

Jag har funderat på bruna stövlar, brun kavaj och svart/brun hjälm till min fux.

utav svart eller marinblått...ja...fux passar ju i bägge färger men skulle nog valt svart.

Det är ju helt och hållet en smaksak! Själv tycker jag att mörkblått bara är en sämre version av svart och avskyr det. Men samtidigt så kanske det inte ser "dammigt" ut lika lätt som svart? Så hur den synpunkten kanske det är mer praktiskt.

Brunt däremot kan jag tänka mig, särskilt på en fux :)

Jag inhandlade svart kavaj när jag red min fuxponny. När det var dax för storhästen att gå frack-klasser så tyckte jag att svart såg hårt ut på honom(mörkbrun) så då blev det blått på hatt och frack.

Tycker fuxar gör sig bättre i svart :)

Jag röstar på blått! Tycker det ser mkt fräschare ut. Svart är urtrist.

Har funderat på brunt till min bäbis fux, har en brun kavaj hängandes i garderoben fast jag har aldrig vågat haft den på då jag är ngt konservativ :)
Vilken färg på hjälm skulle man ha till brun kavaj och svarta stövlar? Brun eller svart?

Jag har alltid tyckt att svart påminner om begravning. Känns dystert medan marinblått är elegant.

Så jag röstar alla gånger för blått.

Jag tycker svart hjälm. Det blir gärna lite för mkt med brun hjälm också.

Det finns ju hjälmar som är kombination brun/svarta nuförtiden :)

Marinblå till en mörk fux tror jag blir riktigt läckert!

Helt klart blått på din fux.. finns ju många skitsnygga blå nyanser nu på dom moderna kavajerna/frackarna!

Lite olika bud alltså ;)

Jag har tittat på Pikeur Gotha II, den ser faktiskt riktigt fin ut i blått... OM man nu skulle gå på blått, vad har man för hjälm? Ayr8 som Charlotte Dujardin har är ju riktigt snygg, eller hur tänker man?

Usch, tur att jag har lite tid på mig att bestämma mig. :rofl:

Är det den som inte har några sprund alls? Har provat den isf och den är fin men jag valde bort den just pga att den saknade sprund (om det nu är den alltså).

Absolut marinblått på en sådan snygg mörkfux.

Svart tycker jag blir för hårt visuellt när hästen själv inte har något svart i pälsen/man&svans.

Senast ändrad:

Röstar på svart, tycker ofta marinblått har en tendens att se urblekt ut när det gäller kavajer och hjälmar... :o

Ja, det står ju att den har två stycken slitsar. Antingen var det inte den som jag provade eller så saknar den gamla varianten och de har lagt till slitsar på den nya. Helt rätt att köpa en modern utan axelvaddar iaf.

Angående hjälm: Jag kan tycka att det är snyggt med både svart och blå hjälm till en marinblå kavaj. Är kavajen ljusare, tex kornblå tycker jag att det blir snyggast med svart hjälm (blir för "lysigt" med både hjälm och kavaj i mer "odiskret" färg). Huum, tror jag... Svåra I-landsproblem :D

Jag tycker blått är fräscht! :bump: Köpte en blå kavaj på rea förra året och var först lite tveksam, men jag tyckte det passade fint tsm med fina fuxen som jag rider. :)

_M04_mellan.jpg

Foto: Linnea Månström

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Nu när det har gått ett år efter jag köpte min förra kavaj börjar jag sukta på en ny. Då jag är otroligt nöjd med min Animo har jag hela...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: carriemma
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar