Svart eller brun sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _sofie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 161
S

_sofie

Ska köpa en ny hoppsadel nu snart, men kan inte bestämma mig
för vilken färg som är snyggast? Jag har alltid varit lite svag
för brun, men fått för mig att svart håller sig snyggt längre?
Vad tycker ni? Vilken färg är snyggast? svart eller mörkbrun?
Hästen i fråga är brun :cool:

Sv: Svart eller brun sadel?

Eftersom allt svart läder är färgat tycker jag frågan om vad som håller längst ang. färgen, säger sej själv att det blir BRUNT...:)

Lite svårt att säga utan att ha sett hästen eller bruntonen du vill ha men bruna grejer brukar bli väldigt snyggt på mörkbruna/ svartbruna hästar. Speciellt om det är en liten rödton i det bruna. Är hästen ljusbrun så skulle jag nog föredra svart.

Tack för svaren :)
Det lutar nog åt en brun sadel, måste oavsett köpa ett nytt träns så
då får det ju också bli brunt!

Brunt läder ser bara finare och mer levande ut när det använts. Svart hare n viss tendens att se grådaskigt ut efter ett tag.

jag röstar på brunt.

jag tycker det är snyggast att utrustningen ska vara så lik hästens färg som möjligt. Så är din häst brun så skulle jag satsa på brunt, speciellt om det nu rör sig om en hoppsadel.
Svart kan vara mer praktiskt, oftast så syns inte regndroppar o dyl lika mycket på en svart sadel. Köper du ett nytt träns som är svart behöver du inte fundera på om det har den rätta bruna nyansen osv.

Din häst kanske är ljusare än min, men jag tycker han passar rätt bra i både svart och brunt.
hgbridle.jpg

poppisen.jpg

Útan bild säger jag brun, jag vet ju inte exakt vilken färg din häst har. :banana:

Det finns olika brun. Det finns det som ligger utanpå som ett lager målarfärg, och så finns det trumfärgat/tummelfärgat med anilin. På sånt läder ser man strukturen i huden eftersom färgen är insugen som tusch.

Nästan allt läder är gris-skärt som naturlig färg, så även det bruna är färgat, men ofta INTE ALLTID, på ett annat sätt än det svarta. Jämför och titta nära.

Traditionellt sett är svartfärgat läder sämre för man kunde dölja mer skit under den svarta färgen.

Tessan

brunt tycker jag är snyggt på mörka hästar!
på skimmlar så tycker jag svart är snyggt.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 331
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Ramona
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka