svårt att sitta still

T

Triax

Har ridit ponny i sju år men har nu köpt ett varmblod. Men vad svårt jag har för att sitta ned i traven! På ponnyn var det inga problem, men nu.. aj aj vad illa jag sitter! Känns som min rumpa studsar runt och benen har jag dålig kontroll på, även om tempot är lugnt.
Så har ni några träningstips till mig?

Sv: svårt att sitta still

Har ridit ponny i sju år men har nu köpt ett varmblod. Men vad svårt jag har för att sitta ned i traven! På ponnyn var det inga problem, men nu.. aj aj vad illa jag sitter! Känns som min rumpa studsar runt och benen har jag dålig kontroll på, även om tempot är lugnt.
Så har ni några träningstips till mig?

Haha, samma här. Är en inbiten ponnyfantast. Byter man till stor häst så känns det som man studsar flera meter upp i luften
Försök slappna av i knäna och knip inte åt och tänk på att försöka sitta så djupt det går.
Man vänjer sig : )

Hoppas jag vänjer snabbt! Känner mig som en nybörjare igen. Tack för tipsen, ska försöka slappna av....

Känner igen mig jag med. Men jag håller med föregående talare och säger att det är bara att slappna av och skita i att man studsar. När du är avslappnad så studsar du inte längre. För vissa går det jättefort, andra listar aldrig ut hur man sitter.
Sen kan det hända att du kommer fel i sitsen så att det är därför du studsar, för om sitsen är skev så tappar man lätt balansen och då studsar man. Vad du är gör, knip inte med bena, slappna bara av och ta gärna hjälp av en tränare eller någon annan kunnig människa för att se så att du sitter rätt. För sitter du inte rätt spelar det ingen roll hur mycket du slappnar av, du kommer antagligen skumpa ändå.

Lycka till.

Jag har lärt mej att man måste vara avslappnad och rörlig i höfterna.. Funkar fint för mej i traven..
O tänk på att när du studsar runt i sadeln så kan det ge ett negativt resultat i hästens rygg..

Lycka till!:D

Rid utan stigbyglar så du kommer långt ner i sadeln

Hitta balansen genom olika balansövningar - Känn sittbenen. När du tränat upp din balans får du ett utökat självförtroende som gör att du automatiskt kommer slappna av. Var noga med att inte knipa med knäna så du lyfter dig själv ur sadeln.

Tänk dig att någon drar dig i håret - uppåt! Sträck på dig.
Lyft inte händerna för högt upp, då tappar du lättare balansen och sitsen. Sträck på bröstet, slappna av, kom ihåg att andas - gör andasövningar medan du rider.

Börja i små steg, gör tempoväxlingar. skritt-trav-skritt-trav. utöka varefter det känns bättre. Koncentrera dig på din egna sits och inverkan och slappna av och ha kul! titta framåt och le stort - då känns det bättre!

när jag började på stor häst var det jättesvårt, speciellt när jag red min ponny förs och sen skulle rida häst. men om man låssas att man är världens tyngsta säck potatis går det lätt som en plätt!:idea: tänk dig in i situationen, tänk dig bilden av en stor potatis säck i sadeln, tänk som en potatissäck, lev som en potatissäck!:rofl::rofl: nä men ärligt det blir faktiskt lättare, luta dig lite bakåt, det hjälper med till! det ser ganska kul ut, men när man kommer in i det rätar man succsesivt (undrar om det stavas så) på ryggen och släpper så småningom livet som en stor säck potatis!:rofl::rofl::rofl::banana:

KL

Jag kom på en till sak som kan underlätta.
Den största skillnaden mellan ponny och stor häst är ju att stora hästar tar längre steg och då blir takten annorlunda. När du hittar takten och rytmen kan du följa med på ett helt annat sätt och då blir det inte at du studsar. Försök hålla dig så nära hästen som möjligt och se till att du inte lutar dig framåt, då går det åt skogen.

Börja smått och känn in takten, sen är det bara att sitta med och öka efterhand så att det känns bra. Sen kan du sitta till och med i ökad trav på en skumpig häst:p

Tack alla för bra svar. Nu blir det till att öva hela hösten! Ska fixa tränare i vår... under tiden får polarna hålla koll på min sits :)

Jag kan inte heller sitta ner i traven:o men jag ska testa dessa småtips och se om det funkar...

Men om jag får passa på att fråga en annan sak:o det är nämligen så att mitt vindhuvud ofta "pjuffar" (jag har döpt det till det) eftersom han liksom taktar samtidigt som han nästan går upp på tå:eek:detta är oerhört påfrestande för mig som ryttare och eftersom jag ofta har ont i kroppen pga av min fibromyalgi så gör det rent ut sagt väldigt f-bannat ONT och är tillika väldigt obehagligt eftersom man studsar som om man kar fjädrar i rumpan:mad:Jag har försökt att vara konsekvent och stannat honom när han gör så, men ibland är han liksom på "pjuffhumör" och då håller han på hela tiden:crazy:

Nått tips till lilla mig?????

hmm, jag kunde inte heller sitta i traven på min travare. nu har jag lärt mig det efter 1 år !:eek: haha, men det är bara att jobba med höfterna och arbeta dig ner i sadeln ;) lycka till !

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 355
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
408
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 052
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 090
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka