Svårt att sitta i sadeln..

L

LoveYaRekyl

Jag har väldigt svårt att sitta i sadeln när jag travar.. jag vet att man ska slappna av.. Men hur ska jag kunna sitta rak i rygg och luta ner fötterna och sitta ner samtidigt??
Nån som kan förklara/ge tips??
Vera

:p :p :confused: :confused: :confused: :eek: :eek: :eek:

Sv: Svårt att sitta i sadeln..

Longering så du får in balansen. Prova trycka ner dej i sadeln först och sen får du förhoppningsvis känslan. Min ridinstruktör tyckte att jag skulle spänna fram rumpan i sadeln så man sitter fixerad i övergångarna, men egentligen skulle jag inte rekommendera det eftersom spänningar skapar fler spänningar.

Läs Saly Swifts bok om sitsen, hon är mycket mer pedagogisk än mej :)

Har precis samma problem, och det känns som att jag provat allt som går. Men nu tror jag att jag kommit på hur jag ska göra! Tänk att man lägger halva vikten i stigbyglarna, isället för att ha allt i sadeln. Hälarna kommer ner och sätet blir stadigare och stabilare.

Allt snack om att "slappna av!" "känn att benen är lååånga" och sånna saker, funka inte alls på mig :P

Jag har haft samma problem men har förbättrat detta mycket med hjälp av följande små tips: * Trampa inte ned hälen i stigbygeln då spänner du automatiskt undersidan och insidan av låret, foten ska bara vila i stigbygeln (inte lägga någon vikt i den eller ta spjärn i den). * Dra bak skänkeln (gjorde underverk för mig!). Rid med inte med för långa läder, skänkeln ska ligga emot hästen. * Känn hur hästen rör sig och försök hänga med med bäckenet, i trav rör sig bäckenet i sidled och framåt i cirklar ena sidan i taget (hm, svårt att förklara utan att kunna visa) öva gärna utan häst.
Träna först utan att göra några rörelser med hästen, bara trava runt runt, sakta, be gärna någon longera dig.
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Ta hjälp av en duktig linförare så du kan rida på lina. Då kan du koncentrera dig på din balans och följsamhet utan att behöva tänka på att styra eller hålla tempo. Det är suveränt för sitsen.

Min sambo var ganska klockren när han sa "men det funkar ju när jag liksom juckar lite, vad då sitta still?!?" :smirk: ;)

han lär sig så sakteliga att rida och det här var när lättridningen satt hyfsat och han skulle få sitta ner och känna efter :)

För sitter still gör man ju inte, att trampa ner för hårt i stigbyglarna och hålla bäckenet stilla resulterar ju bara i ett stelt dunsande.

För många år sedan så lät min ridlärare oss rida utan stigbyglar och luta oss överdrivet bakåt (inte lägga sig ner men kraftig lutning) och försöka slappna av i bäcken men hålla överkroppen hyfsat stilla, det funkade när jag skulle lära mig.

Jag har också svårt att sitta i sadeln i trav (arbetstrav), tycker att jag bara studsar omkring. Bad en bekant att videofilma mig vid ridning och det såg inte alls konstigt ut. Så jag kämpar bara vidare att sitta ner, att slappna av så mycket som möjligt, men inte så långa sträckor. Jag sitter kanske ett varv på volt, sedan rider jag lätt ett varv, nedsittning osv. Sitter jag för länge spänner jag mig, men korta sträckor som successivt blir längre och längre funkar bra - i alla fall för mig. Lycka till!

Tänk att du ska cyckla med dina sittben, fast bakåt, ha stigbygeln mitt under trampdynan, tänk oxå att du har en laserstråle som startar mitt i bäckenet o den ska gå mitt igenom din ryggrad och ut genom knoppen på ridhjälmen, och att det även ska gå en stråle ut genom varje ben :)

för mig funkade det att inte "tänka"..
följ bara med, sitt inte och tänk på "ojoj vad jag skumpar, å stigbyglarna är det ingen koll på". tänker man så, så blir det så.
försök koppla bort tanken..
typ :)

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 165
Senast: skogaliten
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka