Svårt att sälja kattungar...

Kim_N

Trådstartare
Usch, vet inte vad jag ska göra.. Har 2 underbara grabbar som jag annonserat ut ÖVERALLT!

Nu har jag fått ett erbjudande av en förening som omplacerar katter att dom kan ta hand om grabbarna och fixa hem åt dom. Det kommer kosta 600 kr, men det tycker jag ju är mer än rimligt.

MEN problemet är att om jag låter dom ta hand om dom så kan jag ju inte styra vart dom tar vägen. Dom kommer ju först till fosterhem och sedan till sitt "4-ever home" förhoppningsvis..

Vad skulle ni göra, ha is i magen o hoppas på att hitta hem själv eller låta dom ta över ansvaret? Har tyvärr ingen möjlighet att ha kvar dom själv, har för många katter redan. (Inte mina katter som fick ungar utan den halvvilda stallkatten som ska steriliseras på ons...)

 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

är det inte bättre att låta föreningen kan ta in hemlösa katter som behöver ett hem istället för att låta dina 2 katter ta platserna. :crazy:

Har man sett till att sin hona får ungar alt ta hand om en dräktig honkatt... man ta konsekvenserna. Det är inte alltid kattungar är lättsålda. Jag har själv en hel kull på 14 veckor och inte gråter ja. Visst kan de vara jobbigt om hanarna skulle bli könsmogen tidigt men då blir dom fort kastrater.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Ha is i magen. Det är ju onödigt att dina katter tar platser från hemlösingar.
Jag har haft en kattunge kvar tills hon var femton veckor men sedan kom rätt köpare och hon har nu ett underbart hem :love:
Det kan ju ta ett tag innan rätt person kommer.
Tänk på att inte ge bort dem gratis utan ta betalt, en gratis katt är det lätt att folk struntar i tyvärr.

En eloge till dej som tar hand om kattungarna och ser till att vildingen blir kastrerad :bow:
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

bengeten: Som sagt, det är inte min katt utan en vildkatt i stallet som jag nu tar på mig att sterilisera, så att ungarna blev till är inte på något vis mitt fel, utan jag har bara tagit hand om dom och det är ju inget att skämmas för. Dom skulle inte ta platser, utan dom tar in dom utöver. Hade dom inte haft tid/möjlighet hade dom ju givetvis inte erbjudit sig att ta hand om dom.

Tinywiny Ja, det ska bli skönt att veta att hon inte ska få mer kissungar nu. Hon har blivit mer o mer tam så nu känns det som att jag kan få in henne i buren, håll tummarna :o Skönt att det löste sig för dig, hoppas att det går bra med mina skruttar.. vill ju gärna veta exakt vart dom hamnar!
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Jag håller tummarna :)

Jag vet hur det är att ha en vilding i stallet som får ungar som man får ta hand om. En kull dog innan vi hittade dem :( och en kull lämnade hon så vi fick nappa upp dem från 2-3 veckors ålder...

Men nu är hon kastrerad fast hon fortfarande är vild. Vi fick söva henne riktigt även när vi skulle ta stygnen, hon kämpade fast hon var rejält drogad av lugnande. Men allt gick bra och idag "pratar" hon när hon ser mej. Det är ömsesidig respekt, jag försöker inte klappa henne och ger henne utrymme. Då slipper hon att vara rädd och vågar bo och äta i stallet och jag kan ha koll så att hon mår bra. Men vild kommer hon nog alltid att vara, enda gången jag har fått klappa henne var när hon var sövd. Hon har en stor plats i mitt hjärta :love:


Lycka till!
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Kul att höra att det finns fler därute som gör vad dom kan för "vildingarna" :)

Mamman är toksöt och har blivit riktigt go, men lyfta henne kan jag glömma. Där går gränsen!:p Men det har ju behövts mkt god mat och tålamod, men det är dom ju värda!!
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Kastrera grabbarna också innan du säljer dem, så behöver du inte oroa dig att de ger upphov till fler hemlösa, och det borde kunna bli lättare att få köpare som tycker det är bekvämt att ha den saken gjord.
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Dom är ju bara småttingar på 13 veckor, så tidigt kan man väl ändå inte kastrera? Annars vore det ju en bra idé.
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Men nu är hon kastrerad fast hon fortfarande är vild. Vi fick söva henne riktigt även när vi skulle ta stygnen, hon kämpade fast hon var rejält drogad av lugnande. Men allt gick bra och idag "pratar" hon när hon ser mej. Det är ömsesidig respekt, jag försöker inte klappa henne och ger henne utrymme. Då slipper hon att vara rädd och vågar bo och äta i stallet och jag kan ha koll så att hon mår bra. Men vild kommer hon nog alltid att vara, enda gången jag har fått klappa henne var när hon var sövd. Hon har en stor plats i mitt hjärta :love:


Lycka till!

Åh, påminner om min "goding" som ligger i köket. Vild som få och sliter armen av en om man kommer för nära, men har acklimatiserat sig så bra att hon vågar ligga med magen i vädret och njuuuuuuta och komma fram och sitta brevid mig och de andra slynglarna när jag häller upp extra god mat :love:
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Visst kan man kastrera 13-veckorsungar! Det är relativt nytt i Sverige och långt ifrån alla veterinärer gör det. Men många gör det och många uppfödare gör det.
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

De flesta raskatt uppfödare kastrerar katterna som de säljer som sällskap !
Det är toppen tycker jag.
Min ragdoll kastrerades efter sitt första löp, då var hon omkring 6 månader.
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Dom är ju bara småttingar på 13 veckor, så tidigt kan man väl ändå inte kastrera? Annars vore det ju en bra idé.

Jo, det ska gå jättebra, bara kulorna har trillat ner och finns i pungen, och det brukar de oftast ha gjort i den åldern.
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Va? :eek: Kan man kasstrera så tidigt? Bra. Har en pojke på 4 mån här hemma och hans kulor syns tydligt. märker även att urinet luktar mer. Så han kan alltså kasstreras.

I så fall ryker Knuttes kulor omgående.
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Alla veterinärer kastrerar inte före 6 månaders ålder, men fler och fler.
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Varför gör inte alla veterinärer det? Är det p.g.a. att många helt enkelt är fast i "gammalt tänk" eller finns det någon rent praktisk anledning?
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Jag kan tänka mig att det är lite pilligt då allting är mindre - men jag har ingen koll så jag vet inte varför jag svarade ens. :p
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Jag vet inte och skälen lär vara olika. Det är inte helt vedertaget i Sverige. Jag har kastrerat hos en veterinär som "arbetar sig neråt i åldrarna" så när hon kastrerade åt mig okejade hon hanar vid 15 veckors ålder. Hon ville känna in sig och vänja sig vid att kastrera mindre och mindre katter (dock kan ju sägas att iaf en av de hanar jag kastrerade vid 15 veckors ålder var större än en del vuxna honor inom samma ras).

Narkosen ska det inte vara någon fara med, men ju yngre kattungarna är ju känsligare är de för både nerkylning och hypoglykemi så de kan kräva lite extra vård före och efter. Tex. rekommenderas det inte att man svälter kattungar innan de kastreras utan de får äta som vanligt och efteråt ska de äta så snabbt som möjligt och precis som alltid, hållas varma.

I övrigt är det enligt de veterinärer som kastrerar åt mig ingen skillnad. Någon har sagt att det är lättare att kastrera honkattungar än vuxna eftersom de i regel har mindre fett så livmoder och äggstockar är lättare att hitta och ta bort.

Min absoluta favoritveterinär kastrerade inte tidigt eftersom hon inte var van vid det. Hon var öppen för det, påläst och kunde på sikt tänka sig att kastrera tidigt men ville dels känna av "klimatet i veterinärvärlden" och sedan likt den veterinär som kastrerat åt mig arbeta sig neråt i åldrarna.

Det är relativt nytt här, många vänjer sig fortfarande vid tanken på det.
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

Jag är i precis samma sits som du (se annan tråd), förutom att "mina" missar är fem stycken, och än så länge bara 9-10 veckor. Så här långt har jag bara försökt sprida frågan till alla jag känner (och alla de känner...). Å andra sidan har jag faktiskt sagt nej till en bekant som funderade, därför att de har två småbarn, och jag inte tror att de här katterna är bra barnkatter. Men det låter inte så hoppfullt... (Vi ska inte behålla några - min man är allergisk, och även om det gick bra med tidigare katter så skulle hans luftrör säkert må bättre utan katt hemma.)

Angående kastrering så hörde jag någon säga att en av anledningarna till att de är tveksamma att sterilisera unga katter är att det är mycket mer riskabelt med sövning för unga katter. Och, som hon sa, ibland är det värt att ta den risken.

Vild mamma katt i bur: jag började leka burleken redan innan jag fångade henne, och vi har fortsatt här hemma. En matskål med lite mat längst in i buren, så får hon gå in och äta. Det verkade funka tillräckligt bra för att hon inte skulle vara rädd för buren när vi kom hem, även om jag avslutade leken på ett lömskt sätt den gången, så jag tänkte fortsätta med det. Än ska min vildmissa inte till veterinären - de tyckte att det är bra om ungarna slutat dia först. Men så snart det går så ska hon dit, och sen - när hon är pigg och kry - så ska hon få flytta tillbaks till stallet.
 
Sv: Svårt att sälja kattungar...

jag hade hittekattungar hos mig för några år sen där det tog över ett halvår innan alla hade flyttat, men jag gav aldrig upp och de fick nya hem till slut.Kattungarna kastrerades då de var runt 3 månader och det var inga problem med det.Kattungarna återhämtade sig mycket snabbare från kastreringen än de vuxna katter jag har haft.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur har ni gjort när ni släppt ihop en ny kattunge med en äldre katt? Mina föräldrar tar i nuläget hand om två övergivna kattungar på...
Svar
2
· Visningar
4 078
Senast: zassoo
·
S
Katthälsa Usch nu börjar detta bli jobbigt. Jag har två kastrerade hankatter som jag söker nytt hem till. Dom är för tillfället innekatter men jag...
Svar
3
· Visningar
1 122
Senast: Duplo
·
Övr. Katt Ja, vad gör man? Jag har två helt underbara sphynxar, dom är riktiga charmtroll och jag är så fruktansvärt fäst vid dom. För 10 månader...
Svar
7
· Visningar
1 725
Senast: Sassy
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 369
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp