Svårt att köpa häst...

Sv: Svårt att köpa häst...

Kl

Häst 1 - provred en och köpte honom. Min drömhäst - om än en tuffing och en enorm läromästare - på sitt sätt.
Häst 2 (till dottern) - red fyra hästar, köpte nr 4. Honom hade jag kunnat köpa utan provridning. Visste att det var rätt när jag såg honom i stallet. Han är fortfarande rätt nu när dottern vuxit ur honom och mamma fått ärva.
Häst 3 - provred 2 och köpte nr 1.
Häst 4, letade kapacitet och provred 15-20 hästar mellan Stockholm och Skåne. Föll pladask för nr 2 men hon klarade varken besiktning nr 1 eller 2. Verkligen helt galen i den hästen men har inte råd att stå med en som inte håller. Red en hel hög med hästar som var "sådär". Sista långresan red vi 3 hästar, alla var toppen. Köpte en, den som vi klämde in bara för att "han stod i närheten".

Det är svårt att tvinga sig att tänka logiskt när det är så mycket känslor inblandade. Att försöka hitta en häst utan en massa "men" är svårt. I vårt fall har 1, 3 och 4 kommit med "men han är ganska grön". Grön går att leva med men jag skulle aldrig köpa en häst som inte klarar en besiktning eller som inte känns "vettig" i huvudet. Finns det tvivel - leta vidare! Hellre lägga tid på provridning än stå där med "fel" häst.

Jag letar vidare och har vart och tittat och provridit på nytt och har bokat in lite provridningar framöver. Men det känns ändå som en sorts olycklig kärlek med den här hästen som jag var så säker på att få hem. Jag tänker på den jämnt. I veckan skulle dom åka till kliniken med den så vi får se vad som sägs, dock ser det inte jättebra ut kanske. Det enda man kan vänta sig är väl en prognos för hur mkt behandling osv som kommer krävas, för helt fräsch är han inte i dagsläget och det vet jag om.

Jag har tidigare stått med häst som tiden med till 95% bestod av specialbehandlingar osv med. Och det är inte roligt, även om denna kuse inte ens är jämförbar då han spelar i en helt annan liga kvalitetsmässigt så vet jag inte om jag vågar chansa. Men det kommer gräma mig väldigt länge att det inte gick som planerat. Det är sällan man hittar en häst man verkligen klickar med. Iaf för mig.

Nu äntligen verkar jag ha hittat en häst :bump: Egentligen inte alls det jag sökte från början, men ibland letar man väl i fel hörn. Dessutom är det en häst jag följt lite på avstånd hela dess liv och känner säljaren så jag vet vad som hänt och inte hänt i dess liv så att säga. Det känns fint.

Kom överens om affären idag. Så nu väntar jag bara på besiktningen. :laugh:

Ja det ska bli häftigt. Det är ungefär 10 år sedan jag hade häst på heltid så det känns aningen pirrigt :o

Är du med vid bes. eller nöjer du dig med papprena?

Har kollat på en häst som ska besiktigas nästa vecka förhoppningsvis men vet inte om jag kan vara med vid bes.

Allmän fråga:

Vad för fynd vid bes. kan ni tänka er o se förbi? Vad avskräcker er inte från o köpa ändå :)

Vid den första besiktningen var jag med. Reste ca 120 mil för den. Hästen gick inte igenom och jag var glad att jag var med så att jag kunde diskutera med veterinären hur prognos etc såg ut samt själv se avvikelserna då de var diffusa.

Denna besiktning kommer jag inte att vara med vid. Det är lika långt till denna häst. Men det är en ung häst som jag köper av en av mina bästa vänner som även fött upp hästen själv. Jag känner till hela hästens historik och den har inte haft några värre skador eller krångel. Jag litar helt och fullt på min väninna och jag kommer personligen att tala med veterinären efteråt. Men det är enbart och endast tack vare dessa omständigheter som jag vågar besiktiga utan att närvara personligen.

Vad jag godkänner eller ej är svårt att säga förrän man vet vad man har att gambla med. Denna förra hästen funderade jag på att ta trots avvikelserna, men då hade jag dealat till mig ett fördelaktigt foderkontrakt före köpet om det blivit aktuellt.
Sedan är det mkt beroende på vad man har för kunskaper själv och vad man kan "laga" på egen hand. Att det inte blev den omtalade hästen berodde mkt på min ringrostighet att jag kände att jag kanske inte är rätt person att börja rehabilitera då jag inte haft egen häst på 10 år. Hade det varit om två år hade jag nog resonerat annorlunda, då jag hunnit bli varm i hästägarkläderna igen.

Okej tack för ditt svar :) kan också känna att jag vill vara med vid bes. Så svårt ska de inte va o ta ledigt från jobbet!

Jag anser hästaffären vara av samma omfattning i mitt liv som tex ett husköp. Så jag ser verkligen till att vara grundlig med allt, en semesterdag eller en resa är lite i jämförelse med alla år jag tänkt ha hästen så det är värt det för att få affären ordentligt utförd...
Sen är det också mkt intressant att vara med, man har alltid endel frågor som kommer under besiktningens gång och som är bra att ta med vet. så man slipper grubbla i efterhand. Tex varför det är en knöl här, eller vinkel där eller liknande. Det hittas ju alltid någonting även om det inte är diskvalificerande, och då är det kul att kunna fråga på plats och höra med egna öron hur det ter sig och vilken betydelse det ev kan ha.

Nej precis! Ingen ide o köpa sig problem för det brukar man få ändå ;)
Ska prata med ägaren imorgon o se när de ska ha ut vet.
När får du veta om den gått igenom?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 665
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18