Svårt att köpa häst...

stjarnfrugt

Trådstartare
Skapar här en gnälltråd i natten :angel:

Jag har äntligen skaffat mig arbete och ekonomi för att ha råd med häst igen så jag började leta under sensommaren. Tittade på några olika typer av hästar och har nu gallrat ut vad jag är ute efter och gått vidare på den linjen. Söker alltså en stor häst för ridning i dressyr och hoppning på svenssonnivå, dvs ingen stjärnryttare men en som tränar kontinuerligt och vill tävla kanske någon gång för skojs skull. MSV-nivå i dressyr och 110 i hoppning är väl vad jag vill uppnå i livet.

Hittade en häst som jag föll för, benade ut hela hästens liv från födseln till idag och tyckte jag hade bra på fötterna. Jag vet att jag tycker om hästen gudomligt mkt och litar på säljarna. Givetvis gick hästen inte igenom besiktningen... suck. Har haft "sorgeår" senaste veckan men insett att det inte hjälper någon.

Det är väl bara att resa sig upp igen och leta vidare. Men jag tycker det är skitsvårt. Jag har alltid lyckats skaffa hästar via kontakter. Nu ska jag stå på helt egna ben och hitta nåt i annonsdjungeln då kontakterna ser ut att sina på sådant jag vill ha.:crazy:

Hur minutiös ska man vara i sina efterforskningar? Vad är rimligt? Jag ser en uppsjö av importer, jättefina hästar men med totalt okänd bakgrund. Jag är en sådan som gärna vill ha koll på hästens liv, veta hur den är uppfödd och ungefär hur den använts för att bilda mig en uppfattning om vad man kan vänta sig vad gäller hållbarhet osv...

Vet inte vad jag ville med tråden, mer än gnälla av mig. Jag var så nöjd att ha hittat en fantastisk häst med helt känd bakgrund som hade alla kvaliteer jag ville ha. Och så skiter det sig totalt så att man istället får byta ut "tryggheten" i att ha hittat rätt till att stå på noll igen:(

Sv: Svårt att köpa häst...

Vet hur det känns! Jag besiktigade och röntgade 4 hästar innan jag hittade min!
Men ett tips är att släppa idealhästen och kolla även på annat som du inte är så intresserad av, svårt jag vet, men i mina fall har det blivigt så att de som låtit och sett perfekta ut har vart de mest opassande och de mest ointressanta har vart de finaste! t.ex min häst, han är en 8 årig hopphäst som är va riden 1,5 år :o Och jag är en dressyrryttare som tänkte som du, msv och 120, snäll typ ;) Men denna hästen är den mest underbaraste och har utvecklats med stormsteg och är riktigt fin, han har fått lovord från fler tränare som t.ex bosse tibblin :)
Det är med bakgrund, det tycker jag inte att du ska oroa dig för så mycket, jag har haft 2 importer och vet om flera som är super! Bara man besiktigar,röntgar och kollar så de är bra i huvudena så är det nog inga problem ;) Det är ju trots allt jättesvårt att hitta fina hästar för rimliga priser som är födda i sverige, tycker jag iallafall!
Hoppas du hittar "den rätta"!:D

Hur minutiös ska man vara i sina efterforskningar? Vad är rimligt? Jag ser en uppsjö av importer, jättefina hästar men med totalt okänd bakgrund. Jag är en sådan som gärna vill ha koll på hästens liv, veta hur den är uppfödd och ungefär hur den använts för att bilda mig en uppfattning om vad man kan vänta sig vad gäller hållbarhet osv...

Själv är jag tvärtom; jag bryr mig inte speciellt mycket om hästens historia. Jag tittar på hur hästen är här och nu, om den passar mina önskemål, priset osv. Självklart veterinärbesiktigar jag ju också. Du missar nog en hel del guldkorn när du är så extremt petig. T ex de flesta tyska hästar har ju pass, och i passet står uppfödaren och ev tidigare ägare. Så det går ju att ta reda på en del historik den vägen.

Varför gick den inte igenom besiktningen ? Är det ngt som är lätt åtgärdat ?
vad är din budget för hästinköp ?

Jag köpte min häst utan att veta något om hennes bakgrund. Vid besiktningen så upptäcktes en gammal skada i ett bakknä och hon som sålde hästen hade inte sett det förut påstod hon.

Man får nog hoppas på lite tur, tror i alla fall jag :)

Ja om du är så petig att du vill ha koll på precis allt från hästens födsel till idag förstår jag att det blir svårt att köpa häst. Jag vill gärna veta på ett ungefär, var den kommer ifrån och vad den har gjort tidigare. Men om det inte verkar vara några konstigheter bryr jag mig inte om något annat än hur den är för tillfället. Finns det en känd skadehistorik får man givetvis ta ställning till det, men det finns ju ändå aldrig några garantier när det gäller hästar. Du kan ju ta reda på precis allting och röntga hästen från topp till tå, så bryter den ändå benet i hagen det första den gör om det vill sig illa.

Jag tror att du gör det onödigt svårt för dig, utbudet minskar rejält när du ställer sådana krav.

Ja om du är så petig att du vill ha koll på precis allt från hästens födsel till idag förstår jag att det blir svårt att köpa häst. .

Inte...

För då köper man ett lovande föl/ettåring och utrustar sig med några års tålamod.

Jag tycker det är tvärtom :(

Har ett gäng jättefina unghästar till salu, två st väldigt fina fullblod och ett halvblod.

Det ena fullblodet har aldrig tränats för galopp och reds in som 4åring, är som vilket halvblod som helst och inte ett dugg fullblodsstirrig super lätt att rida och är färdig för lb dressyr. Den andre kommer från banan men är mkt trevlig att rida och har stor potential.

Halvblodet är en egen uppfödning med superstam dock bara 2år

Kan säga att inte en enda har ringt på mina annonser och då är dessa hästar inte speciellt dyra.

Förstår faktiskt inte varför?? Jättefina hästar till skamligt låga priser.

Nu har jag tagit bort alla annonserna för det känns inte lönt. Nu skall jag själv rida dem och tävla upp dem i klasserna som sälja dem dyrt istället :devil:

För det verkar betydligt lättare!

Det hänger nog ihop med att folk snarare gör av med sina hästar än köper nya. Marknaden minskar, helt enkelt.

Sedan i höstas har jag sett annonser om lediga boxplatser på ställen som normalt inte har någon omsättning på hyresgäster, och skulle någon falla från (p g a flytt utomlands eller dödsfall - typ) var det alltid minst fem inom innersta kretsen som stod i kö för platsen som tillsattes innan den andre flyttat/försvunnit.

Det är verkligen köparens marknad just nu. Jag borde absolut investera i ett nytt riddjur nu - en uppsjö bra ställen som är lediga (tyvärr inte med mitt främsta kriterie: nära) och superhästar för inga pengar :D

Det är verkligen köparens marknad just nu. Jag borde absolut investera i ett nytt riddjur nu - en uppsjö bra ställen som är lediga (tyvärr inte med mitt främsta kriterie: nära) och superhästar för inga pengar :D

Jag håller verkligen med. Har vänner som letat häst under hösten och har därför suttit och kollat på mycket annonser. Vilka fynd man kan göra! De enda hästar som håller sitt värde sas och som det finns marknad för är de mellan 6-10 år som har bra tävlingsmeriter och är lättridna. Unghästar från föl till 2.5åringar är skamligt billiga, för att inte tala om ponnier med fullstam och som är visade med bra poäng i den åldern!

Som köpare hade jag inte varit rädd för att köpa en häst som är lite äldre än man tänkt sig, eller om den ev har nån lös benbit men ändå visat att den funkar. Mitt enda krav som köpare är att det ska vara en svenskfödd häst för jag vill stödja den svenska aveln.

Fiorano-som vill köpa en tvåårig ponny men vet inte riktigt var jag ska göra av den:p.

Mja, jag kräver inte att veta exakt allt. Jag skrev väl snarare "hur minutiös ska man vara" samt "vad är rimligt" för att få höra hur andra tänker..? Anledningen till att jag kunde bena ut hela denna hästs liv var för att han bara haft tre ägare och jag kontaktade de två innan den nuvarande. Självklart fattar jag att man inte har det guldläget med alla.
Anledningen till att jag vill veta bakgrund är för att ha bästa förutsättningarna till att veta vad man får. Risker är det alltid med hästaffärer, dom kan som sagt bryta benet, men man kan nog skaffa sig mer eller mindre otrevliga överraskningar genom att ta sig tid att snoka i vad man ev köper.

Man läser ju inte minst här på buke om folk som gjort dåliga hästköp, jag är övertygad om att många av dem kunnat förutses med bättre efterforskning.

Tack för alla svar... Jag hade gärna köpt en unghäst direkt från uppfödare men i dagsläget vore det ingen bra ide då jag söker en häst att komma igång med efter uppehåll och ringrostighet.

Ok då förstår jag. Det är ju naturligtvis inte fel att ta reda på så mycket fakta man kan. Omöjligt att svara på hur du ska göra men jag hade nog sänkt kraven lite som sagt. Tycker inte du ska vara rädd för att titta på importer så länge säljaren verkar seriös.

Hoppas du hittar din drömhäst snart :)

Det behöver inte vara ngt negativted importer. Min häst är 12 år o har haft två ägare innan mig. Uppfödaren o en man som ägde honom i sju år innan jag köpte.

Det behöver inte vara ngt negativted importer. Min häst är 12 år o har haft två ägare innan mig. Uppfödaren o en man som ägde honom i sju år innan jag köpte.

Man kan hitta jättefina importhästar, men man kan hitta lika fina svenskfödda hästar. Köper man svenskt stödjer man de svenska uppfödarna och deras slit och jag personligen är rätt patriotisk när det kommer till svenskproducerat. Om det så handlar om häst, müsli, kött eler annat:p.

Absolut. Jag reagerade mest på att man ofta inte vet ngt om importerna, det behöver inte vara så.
Annara köper jag svenskt i den mån det går. Vad det gäller hästar har hjärtat styrt mer än hjärnan. Hästen jag hoppas få köpa om min blir såld är dock svensk :-)

Det gör att jag aldrig skulle vilja köpa någon häst äldre än typ 2 (där jag känner till uppfödaren). Förstår dina problem =/

Och jag har hitills inte hittat någonting svenskt som jag skulle vilja köpa när det gäller häst. :p
Tyska och Holländska ponnyer däremot. :d

(Fick dock ett jättefint högaktuellt tips häromdagen via PM inför våren!)

Jag är övertygad om att det finns lika bra svenskfödda hästar som tyska och holländska, men det gäller att hitta dem. Det finns massor av fina unghästar till salu och det är kanske där skon klämmer, det är många outbildade som finns här, medan tyskar och holländarna har sina mediokra utbildade till salu.

Jag tittar på 1-6 åringar och ponnyer då såklart. Har faktiskt inte sett speciellt många
svenska ponnyer på annons ifrån uppfödare som rör sig så bra som de ponnyer som har tysk stam.

Det hade ju såklart varit väldigt bekvämt att hitta svenska ponnyer som rör sig lika bra som de tyska
ponnyerna, dock börjar det ju finnas lite mer tyska ponnyer i svergie. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 665
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18