Svårt att kissa

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mammamu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 728
M

mammamu

Jag äger en underbar islandsvalack sedan 6 månader och allt har fungerat toppen förutom en sak och det är att han har svårt att kissa i perioder.
När det är ganska OK så försöker han kissa en gång utan resultat och sedan kommer det i massor, och när det är som värst så kan han försöka kissa ca 10 gånger innan det kommer något. Han har inte haft/har feber, han äter och dricker normalt och har inte slickat i sig överdrivet mycket salt mm.

Jag har haft veterinär på plats som har tagit blodprov och kontrollerat skapet och "härligheten". Det finns inga yttre synliga "fel" och blodprovet visar ingen infektion och inget fel på njurarna. Veterinären säger att hon inte kan göra något mer, men jag känner mig jätte orolig och känner att problemet kvarstår. Ska jag vända mig till en klinik? Finns det någon som har tips eller råd, kanske någon som känner igen symptomen.
Snälla hör av Er:(

Sv: Svårt att kissa

När det är "som värst" kan du avgöra om han under dygnet kissar en normal mängd? Ofta kan man ju se i boxen om han kissat som han brukar.

Om han verkar få ur sig samma mängd verkar det ju som att han känner sig kissnödig fast han inte har nått att kissa ut?

Dricker han normalt mycket?
Är han spänd och stressad?
Kan du avgöra något samband med annat när han har det "som värst"?

finns en häst här i närheten som har njurstenar, han har oxå svårt att kissa, läcker lite och det syns att det gör jätte ont..

Skaftar han ut?
Om han är såpass nykastrerad så kan det ju ha blivit sammanväxningar inuti som kanske gör att han har ont när han ska fälla ut snorren.
Jag hade en valack som inte skaftade ut när han skulle kissa, hade hem veterinär och vi tvättade och behandlade men han skaftade ändå aldrig ut. Men nu är han 22 år och lever och mår bra ändå!
Vi kom heller aldrig på vad det var för fel. Om han fick avslappnande så kom den ut, skitigare än vanligt eftersom den var där inuti hela tiden. Bara till att tvätta!

Han har aldrig skaftat ut när han har kissat, jag frågade veterinären om det, men hon sa att vissa hästar aldrig gör det. Jag har däremot sett "snorren" så jag vet att han har en!!:) jag har försökt att tvätta honom regelbundet, men jag tycker det är svårt att "komma till" ordentligt.

Han har uppenbarligen svårt att kissa, men när han väl gör det så kommer det mycket och då går symptomen över till nästa gång han ska kissa.

Jag upplever att han kissar normalt i mängd, eftersom jag ser honom kissa varje gång jag rider, samt att torven är våt, men jag har som sagt inte haft honom så länge så jag har inte riktigt "lärt" mig vad som är normalt med honom ännu ...

Han är inte nykastrerad utan det är gjort för många år sedan.
Sist veterinären vad och undersökte honom så fick han lugnande och hon tog sig en rejäl titt, men allt så bra ut.

Jag är trött på att gå runt och oroa mig och detta problem gör även att ridningen blir lidande och även det är tråkigt.

TAck för alla som bryr sig

Som någon skrev tidigare så kan han ju ha njursten eller urinsten. Har hört från en veterinär att det tydligen är vanligare än vad man tror på häst.

Ring en annan veterinär och rådfråga vettja!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 463
Senast: Googlarn
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 325
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
506
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka