Svårt att kissa?

T

Tjalfe

Jag har en fjording valack på 15år. han är pigg och glad men jag har lagt märke till en sak om jag inte har tänkt på förut(har haft honom lite mer än 1½ år). När han sa kissa så ställer han sej som alla pållar gör när dom ska kissa(flyttar bak bakbenen.) och fäller ut "apparaten". Det som jag tycker är konstigt med min kille är att han står så i EVIGHETER innan det kommer nått. Han får byta fotfäste flera gånger och det ser verkligen ut som att han "väntar".
Är det här normalt eller kan det vara något som är konstigt?
Har bara haft ston innan den här så vet inte om det är normalt för valackar.

Sv: Svårt att kissa?

men hur blir det sen när han kissar då? Kommer det lagom mycket och har kisset vanlig färg? Kissar han ofta/sällan?

Jag har inte direkt lagt märke till att han kissar ovanligt ofta. Och när han väl kissar så verkar det normalt. Men det verkar ju som han har svårt att få ut det första? Eller är det såhär för alla valackar?

Har ju inte haft någon valack jag heller, men de valacker jag sett kissa gör inte så. Men vet du om han alltid har gjort såhär? Alltså under den tiden som du har haft honom eller har han börjat med det på sistone?

Vi har en ponny i stallet som oxå tar lång tid på sig att kissa.
han ställer upp sig flera gånger och väntar innan det kommer nåt.

om jag inte minns fel åt han tabletter för det ett tag,
vet inte vad det var för tabletter.

Jag är inte helt säker på om det varit så förut, det är först nu jag har börjat lägga märke till det. Kanske har vart så tidigare bara att jag inte tänkt på det. Har ju börjat lägga extra mycke märke till det nu när vi har börjat sitta ute på våran terass i det fina vädret, då ser man hästarna i hagen och då har jag lagt märke till det här. På vintern såg man ju honom inte så mycket i hagen, man var ju bara ute och gav mat, borstade och sånt.

Nu börjar jag bli orolig:crazy: Förut när jag kom ut stog han i "kiss-ställningen" men jag såg aldrig att det kom nått, sen började han beta. Tanken slog mej att han alltid brukar ha snoppen hängandes utanför en stund efter, och det gjorde den ju inte nu. tänk om han inte hade fått ut nått?
Gick förbi hagen förut och då ställde han sej brett isär med benen igen och det kom en liten skvätt bara:eek: Sen slutade han och började beta:crazy: Om en häst är kissenödig så kommer det väl alltid mer än en liten skvätt? Annars är det ju helt onödigt att tömma bara för det lilla... Det brukar ju rinna floder ur honom annars...

Kan det ha nått att göra med att han precis har släppts på bete efter att ha gått på super dåligt bete(man kan inte ens kalla det för bete) hela vintern? Det tycker inte jag borde ha nått med det att göra, men man vet ju aldrig?

Tycker du borde kika upp det där :S Han kan inte fått in nå sand eller grus i urinröret då? :(

Nu kan han kissa normalt igen:crazy: väldigt knepigt det här:crazy:

För mkt slaggprodukter i levern? I njurarna? Mkt vanligt så här års....ge den ett urindrivande preparat som "dränerar". Om du vill veta mer....pm:a

Nu kan han kissa normalt igen:crazy: väldigt knepigt det här:crazy:

Vill inte skrämma dig, men förra ägaren vi köpte en av våra hästar av hade ett sto som under 1,5 år hade problem med sin kissblåsa.

För att ta en lång historia kort, så dog stoet av detta.

Tycker du genast ska prata med veterinär om detta innan det händer nåt!

Vet. på Ale Djurklinik rekommenderade lång och lugn skritt i skogen med detta stoet, men det hjälpte inte.
En dag var hon död i hagen. Hemskt!!

Han är pigg och glad:crazy: Konstigt... Men håller ordentlig koll på honom dygnet runt!

Hejsan
vi hade en i träning som gjorde som du beskriver å han hade kristaller i urin blåsan de jag rekomenderar är att kontakta vet.För hästen vi hade blev riktigt dålig innan vet kom på vad det var lycka till

vi hade ponny i vårt stall som oxå gjorde på det här viset men han var fullt frisk så det var ingen fara.
om vi snackar om fjordingen igen, gör han det bara i hagen och inne eller gör han det när du rider oxå? :confused:

han har varit "avställd" sen i januari pågrund av en sträckning. Så jag vet tyvärr inte om han gör samma sak när jag rider.

Nu har jag inte sett nått "konstigt" på jätte länge.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Takire
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 982
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 916
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 524
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31