Svårt att hitta puls!

Fibusen

Trådstartare
"Mitt" arabsto fick för några år sen fång,och nu är det första sommaren som jag har henne,och är så klart jätte nervös att hon ska få det igen...

Känner efter puls och värme i hovarna,men än så länge så är det lugnt,tror jag,för jag hittar ingen puls! Visst är det bra,MEN,jag är orolig att jag letar helt fel,har lyckats hitta den ett par gången,men då med mycket tålamod,och tid,så jag är helt enkelt orolig att jag känner "fel"... Eller är det så himla svårt att känna efter puls?

Någon vänlig själ som kan tala om vart,och hur jag ska bete mig för att hitta på den,eller helt enkelt visa med en bild,för att se om jag verkligen känner rätt!:bow:

Sv: Svårt att hitta puls!

Värme i hovarna är nog inte så mkt att bry sig om. Det är ganska svårt att bedöma eftersom värme är relativt. Det som du tycker är varmt kanske inte ngn annan tycker samma om. och det är svårt att jämföra mellan olika dagar.

Pulsen kan man ta ovanför kotan på sidan om benet dvs längst ner på den del av benet som är rakt, innan det vinklas. Hoppas det blev en bra förklaring :confused:. I "normalfallet" ska du inte kunna känna ngn puls där om du inte är mkt van vid att leta puls. Men om den är förstärkt dvs slår hårdare men inte snabbare så kan det vara ett tecken på ett fånganfall (det behöver inte vara det)

Det är mkt möjligt jag har ingen medicinutbildning utan gör bara som min veterinär har visat mig.
Rätt eller fel så har min ponny ngn enstaka gång haft puls just där.

nä dom flesta säger ju "vid kotleden" men som sagt så är det enklare att känna som mannen visar på bilden ovan.

Det är möjligt att det är lättare att hitta den där. Men det ska det kanske vara? jag menar att egentligen ska ju hästen ah puls annars är det ju illa som bara den!

jag har förstått det som att det jag beskrev var ett bra sätt att kolla ev fångpuls. Men jag förstod det som att en veterinär alltid kan känna pulsen där. Detta med förstärkt puls är ju också lite diffust/osäkert. När är den förstärkt och när är den normal? Jag är av olika anledningar ganska van att ta pulsen på människor. Det innebär antagligen att jag har lättare för att känna även en normal puls.

jo det är klart att hästen ska ha puls, men kraftig puls i benen är tecken på problem.

som sagt så är min erfarenhet att det är lättare att känna pulsen där, det ska mer till innan det känns även vid kotan.

dvs hittar man som ts ingen puls vid kotleden så kolla om den känns under leden i stället.

jag kollar mina hästars puls varje morgon för att mota skador i grind.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej Jag har en islandshäst som är överviktig (vilket vi jobbar på med daglig ridning/motion!). Hon har dock lite puls i alla fyra benen...
Svar
13
· Visningar
1 889
Senast: hejmanna
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 746
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka