Svårt att hävda sig på liten stor häst?

P

pampen

Jag letar för tillfället efter häst, och har hittat ett halvblod som bara är 156cm i mkh. Jag är själv 166cm och ganska smal. Men kan vi hävda oss mot stora hästar på tävlingar? :confused: Många har sagt att det är svårt att komma någonstans med en så liten häst, men stämmer det, även om ekipaget är propotionerligt?

Det borde inte vara någon nackdel med en liten häst... Det är lika mycket arbete, om inte mer, med att skola en stor.

Hästen som är på bilden är inte mer än 155 och vi har klarat oss hyfsat. Det svåraste är ju på lång bana då kan det bli jobbigt på de långa diagonalerna. Men det kan man ju träna upp. JAg rider MSV på honom. Men kanske inte med jätte bra resultat :smirk:

har ej upplevt problem med mankhöjden och jag har mest ridit småhästar (några fåtal stora) och småhästarna har fler aggr gått om dom stora. det är ridningens helhet som e viktig

Så det gör ingen skillnad om man har en stor eller liten häst? (om ekipaget ser "bra" ut)

Det beror på vilka klasser du vill tävla. I högre klassar har ofta inte en liten häst tillräckligt mkt gång för att vinna, samt att domare föredrar jättehästar. Men ska du bara tävla typ LA, så borde det inte vara några problem alls!

Jag vill kunna rida msv klasserna iaf,men jag vill kunna hävda mig som young rider om några år, och då rider man väl st. george? Kanske borde köpa en större häst iaf då :confused:

Det borde väl inte vara svårare?
Det är väl mer i hoppning det är svårt med en liten häst på så höga hinder. Men om hästen har bra stam, bra steg osv så är det nog värt att satsa, går det inte som du tänkt dig så får du väl sälja den.

Ja det finns ju faktiskt en anledning till varför alla har jättehästar i dressyr, det behöver inte alls vara svårare att rida stora hästar om man bara köper rätt modell, alltså en sådan med långa ben.

Satsar du på EM och sådant som YR bör du ha en häst som är minst 167 iallafall.

fast det tar tid att nå någonstans och som YR har man inte den tiden för att satsa fullt ut med en liten häst för att sedan inse att det inte gick,sedan hitta en ny häst och träna den då är man helt plötsligt Senior. Det är ju bättre att köpa en Internationellt gångbar häst från början, den kan man ju dessutom hävda sig på som Senior oxå.

Fast dom kostar ju multum och det beror ju på hur mycket pengar man är beredd att lägga.

jag vet en tjej som har vinster och placeringar upp till msv:B på d-ponny (i hästklasser)
så jag tror det funkar utmärkt med enliten häst, men den måsste ju vara duktig också såklart..

Och den ryttaren tillhörde ju den yttersta ponnyeliten oxå så det är väl inte riktigt jämförbart kanske.

Hittar du en liten häst som har tillräckliga kvaliteér så ska den ju kunna hävda sej, skillnaden brukar ju vara att mindre hästar inte får lika stora gångarter som större hästar.

sant..(hur visste du det?)
men sålänge man har en bra häst som man passar på och kan utveckla åt rätt håll så kan man komma långt.. även med en häst som är 6 cm mindre än dom andra..

Jo, men OM man inte har råd med en stor internationellt gångbar häst så kan man ju inte göra så mkt annat.

till viss del kollar ju vissa domare (dom trångsynta?) å just att det ska vara halvblod, stora med mkt gång. Och dom hästarna kan givetsvis vara bra! men det finns mindre hästar som går lika bra, och är man en bra domare så ser man helheten med ekipaget och inte storleken på hästen.
Huvudsaken är att det är en häst som man kan samarbeta med! visst kan man ju vara lite extra kräsen att hästen har utstrålning och gång även om den är liten. Den måste ju ha "det" även då. Sen beror det på vilka klasser man vill rida. Ja menar, hur många här tävlar på så hög nivå igentligen?

och jag då, som tänkt börja rida dressyr igen efter uppehåll (och ringrostig) med en Frieser i sverige. Ojoj, undrar om jag kommer bli totalsågad!? Utomlands är dom minsann inte ett dugg sågade, men vserige borde verkligen lära sig slå upp ögonen och våga prova ngt "nytt" ibland.

En ridlärare på ridskolan tävlar en d-ponny bland storhästar och dom vinner mest hela tiden. :D Dom tävlar LA:4-LA:5 ska väl börja med msv snart skulle jag tro.
Fast den har en jäkla gång iofs. :smirk:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka